پروژه بین المللی یوز ادامه می یابد

معاون سازمان محیط زیست کشور گفت: سرنوشت میراث پارسیان با سرنوشت پروژه یوز ارتباطی ندارد.

حمید ظهرابی در نشست خبری پایان سال ۱۳۹۶ این سازمان درباره سرنوشت پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی پس از بازداشت فعالان این پروژه گفت: حفاظت از یوزپلنگ آسیایی یک پروژه بین‌المللی با UNDP بوده است. ، شرکت میراث پارسیان به عنوان همکار این پروژه وارد شده بوده است بنابراین سرنوشت میراث پارسیان ارتباطی به سرنوشت پروژه نخواهد داشت.

معاون سازمان محیط زیست افزود: اینکه UNDP خود را کنار کشیده و بیرون آمده شایعه بود. موضوع این بود که UNDP گفته بود من دیگر نمی‌توانم کمک مالی بکنم. الان با دیوان محاسبات پیگیر هستیم که بتوانیم منابع مشترک برای حفظ یوزپلنگ دریافت کنیم.

وی تأکید کرد: آقای کلانتری هم مرتبا پیگیر هستند و هر بار که با من تماس می‌گیرند از سرنوشت منابع مالی پروژه یوزپلنگ می‌گیرند و وضعیت "ایران" خانم (توله یوزپلنگ ماده در اسارت) را هم جویا می‌شوند. منابع مختلف ۵۰۰ میلیون تومانی و همچنین یک مورد یک میلیارد تومانی را خود ایشان پیگیری کردند و به پروژه اختصاص داده شد.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: قبلاً سیاست ما در حفاظت از یوزپلنگ تمرکز بر روی این بود که زیستگاه را حفاظت می‌کنیم و جمعیت یوزپلنگ جمعیت را بالا خواهد برد. ، الان متوجه شدیم باید تمرکز ویژه روی فرد فرد این‌گونه داشته باشیم، یکی این مرکز تکثیر در اسارت است و لقاح مصنوعی را در دستور کار داریم؛ ضمن اینکه قراردادی با پژوهشکده محیط زیست هماهنگ شده و قرار بود گروهی بیست روز پیش به ایران بیایند و این کار را انجام دهند که به دلیل همین اتفاقات اخیر رخ نداد اما قرار شد در قالب یک قرارداد چهارچوب‌دار انجام شود.

وی تأکید کرد: از طرف دیگر دیدیم جمعیت در استان یزد به شدت افت کرده که شاید دلیلش تغییر اقلیم باشد و در مقابلش در مناطق شمالی ازجمله شاهرود و میاندشت افزایش جمعیت را شاهد بوده‌ایم. به احتمال زیاد یک محدوده طبیعی محدود شده و پناهگاه حیات وحش به معنای واقعی و نه معمول برای یوز در نظر بگیریم. یک محدوده حدود ۳۰ هزار هکتاری است و آنجا حداقل خیالمان راحت خواهد بود که تعدادی یوزپلنگ داریم که آنجا در امنیت زندگی می‌کنند.

منبع: مهر

کد خبر 339692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.