یادواره‌ای برای ادیب

مراسم چهلمین روز درگذشت استاد جمشید مظاهری برگزار و از ویژه‌نامه‌ مجله‌ «دریچه» با عنوان یادنامه‌ استاد جمشید مظاهری رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در پی درگذشت جمشید مظاهری، عضو هیئت‌علمی دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان و از محققان، نویسندگان و اصفهان‌شناسان سرشناس کشور، در ساعات اولیه 19 بهمن‌ماه، پنجشنبه گذشته، مراسم چهلمین روز درگذشت این استاد در قطعه‌ نام‌آوران باغ رضوان اصفهان، با گردهمایی بسیاری از افراد سرشناس ادبیات اصفهان، اساتید دانشگاه‌ها، دانشجویان و به‌طور اعم دوستداران این استاد گران‌قدر برگزار شد.

ازجمله افراد حاضر در این مجلس می‌توان به مصطفی جیحونی، جویا جهانبخش، از پژوهشگران سرشناس شاهنامه، مجید زهتاب، سردبیر مجله‌ ادبی «دریچه» و بسیاری از اساتید دانشگاه‌ها از اقصی نقاط کشور اشاره کرد.

در خلال این مراسم، ضمن سخنرانی چند تن از نزدیکان استاد و شعرخوانی برخی از شعرای دوستدار این محقق برجسته‌ ادبیات، از ویژه‌نامه‌ مجله‌ «دریچه» با عنوان یادنامه‌ استاد جمشید مظاهری رونمایی شد.

این یادنامه مشتمل بر مقالات و نوشته‌هایی است که اساتید دانشگاه‌ها، محققان، مترجمان و درنهایت دانش‌آموختگان از محضر این استاد، در یادآوری و تجلیل از خصایص برجسته‌ علمی و اخلاقی آن مرحوم و همچنین موقعیت رفیع وی درزمینهٔ آموزش‌وپرورش دانشجویان تهیه‌کرده‌اند.

ازجمله کسانی که در این ویژه‌نامه مقالاتی دارند، می‌توان به سعید شفیعیون، مصطفی جیحونی، جویا جهانبخش، رحیم اخوت و رضا ضیا اشاره کرد. طی گفت‌وگوهایی که با چندین تن از حضار این مجلس به عمل آمد، این اهالی فرهنگ و ادب، ضمن قدردانی از مجله‌ تخصصی «دریچه» برای این اقدام گران‌بها به لزوم قدردانی از بزرگان و مشاهیر تمامی رشته‌ها در زمان حیات آنان اشاره کردند.

بسیاری از آنان در این زمینه متذکر شدند که با توجه به خدمات وسیع جمشید مظاهری در ادبیات کشور، بسیار پسندیده بود اگر مراسم تجلیل از وی برگزار می‌شد.

سید محمدحسین قاضی عسگر، از دانش‌آموختگان و دوستداران این استاد در این زمینه‌ به خبرنگار ایمنا گفت: بسیاری از مواقع، پیشنهاد تجلیل از آن مرحوم از طرف بسیاری از بزرگان ازجمله استاد ممتاز ادبیات کشور، استاد شفیعی کدکنی، مطرح‌شده بود، لیکن عملی کردن این پیشنهادها همیشه با اهمال و تأخیر مواجه می‌شد تا اینکه با مرگ آن استاد بزرگوار این اقدام منتفی شد.

از جمشید مظاهری، سوای از گنجینه‌ عظیم دانش‌آموختگان وی، مقالاتی بسیار ارزشمندی درزمینهٔ ادبیات و سبک‌شناسی ادبی به‌جامانده است، ازجمله‌ این مقالات می‌توان به «معرفی و بررسی نسخه‌ای ناشناخته و بی‌نظیر از تاریخ نگارستان احمد غفاری»، «نقد و تحلیل ادبی، تعلیمی و تاریخی ماتمکده بیدل قزوینی»، «سبک‌شناسی حکایات قدیمی ایرانی، بررسی عناصر سازنده محتوا و صورت در حکایات قدیمی ایرانی بر اساس دو قصه از جامع الحکایات»، «مقایسه بخش بدیع معیار جمالی شمس فخری با حدائق‌السحر رشیدالدین وطواط» و بسیاری دیگر از عناوین ارزشمند اشاره کرد.

کد خبر 339679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.