هفت زن، هفت‌پیکر

موزه‌ عصارخانه‌ شاهی واقع در میدان نقش‌جهان، این بار، با همکاری موسسه‌ فرهنگی افسان‌سرا، میزبان علاقه‌مندان به شعر و فرهنگ پارسی بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این موسسه در دو اجرای پیاپی در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه، ۲۳ و ۲۴ اسفندماه، با دستمایه قرار دادن قصه‌های هفت‌پیکر نظامی و تغییر آن‌ها به قصه‌هایی به زبان عامیانه به میزبانی از مخاطبان خود پرداخت.

از هنرمندان قصه‌گوی حاضر در این قصه‌گویی، می‌توان به سیمین مشکواتی، سمیرا یوسفی، طاهره جعفری، زهرا کریمی، مائده خلخالی، مهنوش ترابی و زهرا معینی‌فرد، قصه‌گردان اصلی اثر، اشاره کرد. این قصه‌گویی که در اصل به گفته‌ زهرا معینی‌فرد، استاد ادبیات عامه و مدیرمسئول موسسه فرهنگی هنری افسان‌سرا، برای روز جهانی زن تهیه‌شده بود، به دلایل فنی، با تأخیر مواجه شد و در تاریخ‌های ذکرشده روی صحنه رفت.

وی در این خصوص خاطرنشان کرد: این اجرا با توجه به بار معنوی آن و شخصیت‌پردازی زنان در هفت‌پیکر نظامی اهمیت دارد، زنانی که صرفاً زیبایی‌های ظاهری ندارند، بلکه از توانمندی‌هایی چون قدرت سخنوری عظیم هم برخوردار هستند. به دلیل این ویژگی‌ها، اجرای این قصه‌گویی با 8 مارس، روز جهانی زن، قرابت خاصی داشت، ولی به علت پاره‌ای از مسائل فنی با تأخیر مواجه شد.

پس از اجرای این قصه‌گویی، زهرا معینی‌فرد، ضمن گفت‌وگویی با خبرنگار ایمنا به توضیحاتی در خصوص موسسه‌ فرهنگی افسان‌سرا پرداخت.

وی گفت: این موسسه با هدف پاسداری از آثار ادبی و رسوم ملی ایجادشده و علاوه بر اجرای نمایش‌های هنری، درزمینهٔ قصه‌گویی و افسانه‌سرایی هم به ارائه‌ فعالیت‌های آموزشی وسیع در این زمینه می‌پردازد.

معینی‌فرد افزود: این موسسه، تابه‌حال هنرجویان بسیاری را تربیت و به جامعه‌ هنر و ادبیات کشور تقدیم کرده، ازجمله این هنرمندان می‌توان به ‌تمامی عوامل اجرایی قصه‌گویی «قصه‌های هفت‌پیکر نظامی» اشاره کرد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که دلیل اصلی بازگرداندن قصه‌ها از نظم به نثر و تبدیل آن‌ها به اشعار عامیانه چه بوده، اظهار کرد: دلایل بسیاری برای این موضوع می‌توان برشمرد، ولی مهم‌ترین دلایل آن، ایجاد اشتیاق بیشتر برای مخاطب و کاستن بار فنی اثر بر شانه‌های او است، همچنین فشرده‌سازی آثار برای ایجاد قابلیت انتقال هر چه سریع‌تر آن‌ها به مخاطب، در شرایطی که در صورت مراجعه به بافت اصلی اثر و روخوانی از اصل آن، دوره قصه‌گویی ممکن است تا چندین ماه طول بکشد.

به گزارش ایمنا، این قصه‌گویی در فضای سنتی موزه‌ عصارخانه شاهی و با در نظر گرفتن دقیق عوامل فرهنگی آن، همچون استفاده‌ به‌جا از طراحی لباس‌های قصه‌گوها و همچنین استفاده از چیدمان سنتی، ذهن مخاطبان را هر چه بیشتر به فرهنگ و هنر ملی و باستانی ایران معطوف می‌ساخت.

همین امر باعث شد زهرا معینی‌فرد، در پایان اجرا، ضمن قدردانی از عوامل فنی و دست‌اندرکاران موزه‌ عصارخانه شاهی، از بازخورد خوب مخاطبان ابراز خشنودی کند و این دست بازخوردها را مایه‌ دلگرمی هنرمندان اصفهان و فعالان در این زمینه‌ها بداند.

کد خبر 339676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • زهره توکلی فرد IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    0 0
    عالی
  • مجید نصیری IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۸
    0 0
    در این برنامه شرکت کردم و واقعاً از آن لذت بردم. ابتکار استفاده از هفت قصه گوی زن به جای هفت شاهدخت قصه نظامی گنجوی و پوشیدن لباس به رنگهای گفته شده در درون قصه و استفاده از موسیقی زنده، جلوه زیبایی به این برنامه داده بود.