می توانی در میان آهن پاره ها هم گل باشی

"طرح هفته لبخند ایرانی" از چهارسال قبل با تلاش "فرید صلواتی" در فضای مجازی آغاز شد که در این سالها به طور مداوم از ۲۳ تا ۲۹ اسفند ادامه داشته است و به این موضوع تاکید دارد که می توانی در فوران مشکلات زندگی و جامعه، لبخند بزنی و به اطرافیانت نیز انرژی مثبت تزریق کنی.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، "فرید صلواتی" روزنامه نگار، پژوهشگر و فعال سیاسی است که در فضای مجازی نام "داش فرید صلواتی" را انتخاب کرده است و این‌روزها هشتگ "هفته لبخند ایرانی" که زاده و پرداخته وی است به یکی از ترندهای فضای مجازی تبدیل شده است.

وی از هموطنان خواسته است که هفته لبخند ایرانی را حمایت کنند و هدفش از این طرح این است که قبل از آغاز سال جدید همان‌گونه که خانه هایمان را غبارروبی می کنیم دلهایمان را نیز نظافت کرده و اندیشه های بایگانی شده و بدون استفاده که باعث کینه و نفرت می شود را دور بریزیم. در این یک هفته کدورت های سیاسی، اجتماعی و خانوادگی را کنار گذاشته و با هم و نه به هم لبخند بزنیم.

 در هفته لبخند ایرانی به این موضوع تاکیده است که در روزگاری کشورمان بیشتر از هر چیز احتیاج مبرم به لبخند و مهربانی دارد، باید برای نشاندن لبخند روی لب‌ها هر چیزی را به اشتراک بگذاریم تا هموطنان در این یک هفته‌ باقیمانده شاد باشند، سعی کنیم مطالبی را به اشتراک نگذاریم که برخی برنجند. قرار نیست در این هفته لودگی  کنیم و دیگران را مسخره کنیم بلکه بیاییم در این یک هفته به خود استراحت داده و از فضای سیاسی و خبرهای بد کمی دور باشیم، بیاییم در این یک هفته همه، با اندیشه های متفاوت در کنار هم لبخندی از شادی سر  بدهیم و خود را برای سال جدید آماده کنیم.

هفته خانه تکانی درونی

این روزنامه نگار، پژوهشگر و فعال سیاسی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: من روزنامه نگار حوزه سیاسی هستم، پدرم نیز در زمینه سیاست فعالیت دارد ولی چهارسال قبل از حرف سیاسی و کینه و نفرت و حزب خسته شدم و به خود گفتم که بچه هایم چه گناهی دارند! به این ترتیب همان سال به این نتیجه رسیدم که ما که نمی توانیم کارمان یعنی روزنامه نگاری و فعالیت در حوهز سیاست را کنار بگذاریم اما لااقل می توانیم یک هفته به خودمان استراحت بدهیم و یک هفته خبرهای سیاسی و یا خبرهای بد را برای کسی به اشتراک نگذاریم و به این نتیجه رسیدم که بهترین زمان برای این هفته ۲۳ تا ۲۹ اسفند است که وقت خانه تکانی قبل از عید است و ما هم می توانیم در این یک هفته خانه تکانی درونی نیز داشته باشیم و از مسایل منفی حوزه اجتماعی و خانوادگی و سیاسی و بسیاری از مباحث منفی سخن نگوییم.

فرید صلواتی ادامه داد: در این یک هفته که به نام هفته لبخند ایرانی نامگذاری شده است دوستی و لبخند و مهربانی را جایگزین کنیم و حتی به ریا نیز این کار را انجام دهیم چراکه تنها جایی که ریا در آن آدم را اذیت نمی کند همین کار است؛ یعنی اینکه حال کسی را بد نمی کند. به این ترتیب بیاییم لااقل یک هفته مهربانی را جایگزین کنیم و برای سال جدید آماده شویم.

مردم ایران از خبرهای بد خسته شده اند

وی گفت: در این چهارسال من کمپین هفته لبخند ایرانی را راه انداختم و خیلی تلاش کردم ولی جواب نداد تا اینکه در سال جاری و از ۲۳ اسفندما ۱۳۹۶ این طرح بخوبی جواب داده است و تا ۲۹ اسفند ادامه دارد و من می دانم دلیل اینکه امسال این طرح جواب داد چیست؟ ددلیل این است که مردم ایران از خبرهای بد خسته شده اند، ما صبح وقتی بیدار می شویم خبر بد می شنویم، ظهر خبر بد می شنویم و موقع استراحت و خواب نیز به همین صورت است؛ به خصوص این فضاهای مجازی نیز حال ما را بیشتر بدمی کند البته همه جای دنیا از فضای مجازی استفاده می کنند ولی ما در ایران هنوز طرز استفاده درست را یادنگرفته ایم.

حمایت شهردار اصفهان از هفته لبخند ایرانی

صلواتی با اشاره به برخی افرادی که از طرح هفته لبخند ایرانی حمایت کرده اند، تصریح کرد: بسیاری از هنرمندان و نویسندگان و مسوولین از این موضوع حمایت کرده اند که ازجمله می توانم به بازیگرانی مانند آناهیتا همتی، فلور نظری، محمدعلی آهنگران، حسن اکلیلی، لیلی کسایی دختر مرحوم کسایی، استاد  خسرو چناریان استاد مسلم ویلن، "اسرافیل شیرچی" هنرمند خوشنویس، الهام پاوه نژاد، بهاره ارجمند دختر انوشیروان ارجمند، ابوالفضل جلیلی، مریم امیرجلالی، فاطمه هاشمی، محمد نریمانی، فقیه سلطانی، لیلا برخورداری، مریم خدارحمی و هم‌چنین افرادی مانند"آریا آرام نژاد" خواننده، "قدرت الله نوروزی" شهردار اصفهان، "محمدتقی سعیدی" خواننده، "فضل الله صلواتی" نویسنده و استاد دانشگاه، "علی اصغر شاه زیدی" خواننده، "محسن طاهرزاده" و "مریم هاتف" از نوازندگان دف، "اکبر خادمین" نویسنده و کارگردان سینما، "حسین قلع ریز" روزنامه نگار، "ندا حاجیلو" حقوقدان، "نیکان" آهنگساز، "نگار عاملی فر" گوینده و دوبلور و "ابوالفضل شیشه گر" نویسنده و کارگردان اشاره کنم که البته حامیان این طرح بسیار زیادند و حمایت ها نیز همچنان ادامه دارد و افرادی از این هفته حمایت کرده اند که من نیز متعجب شده ام و جالب است که هشتگ هفته لبخند ایرانی جزو پرببیننده ترین ترندها در فضای مجازی است.

روش مهربانی و لبخند یادمان رفته است

این روزنامه نگار با ابراز امیدواری از اینکه هفته لبخند ایرانی در سالهای آینده گسترش یابد، گفت: امیدوارم در سالهای آینده این طرح در هرماه به صورت یک هفته برگزار شود.

وی ادامه داد: متاسفانه ما ایرانی ها بلدنیستیم شاد باشیم، روش مهربانی و لبخند یادمان رفته است؛ مثلاً برخی افراد که در کمپین برای من مطلب می نویسند سعی می کنند شادی را با مسخره کردن دیگران نشان بدهند! اما شادی این نیست هرچندکه من به آنها حق می دهم که روش شادی را بلدنباشند و علت هم این است که ما آموزش ندیده ایم چطور شاد باشیم، ما مهربانی را بلدنیسیتیم.

فرید صلواتی تاکیدکرد: شادبودن در مملکت ما به لودگی تعبیر و تفسیر می شود و به نظر من مسبب آن در درجه اول صدا و سیما است چراکه در برخی از برنامه ها و سریال های تلویزیونی برای شادکردن مردم دیالوگ هایی بکار رفته و بکارمی رود که به نوعی آموزش یک فرهنگ غلط است نه شادبودن!   مثلا در سریال شبهای برره که بسیار پربیینده بود دیالوگ هایی بکار می رفت که به تکه کلام های افراد تبدیل شده بود یعنی این برنامه آمده بود مهربانی و لبخند را نشان دهد اما درواقع یک فرهنگی غلط را آموزش می داد.

تمسخر قومیت ها خطرناک است

وی با بیان اینکه در کشورهای غربی و شاد حدود ۹۰۰ مورد برای لبخند و مهربانی وجود دارد ولی متاسفانه در کشور ما موردی برای شادی یافت نمی شود، یادآورشد: ما حتی خودمان نیز در خانواده خود نیز بلد نیستیم لبخند بزنیم، البته بلد هستیم جوک بگوییم و دیگران را مسخره کنیم و این را همه بلدند اما مهربانی و لبخند این نیست! الان متسفانه در بسیاری موارد بریا شادکردن از تمسخر قومیت ها استفاده می شود که این یکی از موارد بسیار خطرناک است درحالی که ما باید به همه اقلیت ها و قومیت ها احترام بگذاریم، نباید کسی را مسخره کنیم و جالب است که در غرب بجز زمانی که اسکاتلندی ها به خساست شهرت داشتد اکنون دیگر چنین چیزهایی اصلاً در غرب دیده نمی شود و اصلا این‌گونه نیستند که قومیت و یا کسی را مسخره کنند اما متاسفانه در ایران انواع و اقسام لودگی ها و تمسخر قومیت ها وجود دارد.

متاسفانه متولیان فرهنگی  برای شادکردن هیچ کاری نکرده اند

این فعال سیاسی تصریح کرد: البته هرکس هرطور می خواهد عمل کند و من حق را برای هیچ کسی زیرسوال نمی برم اما این را می گویم که متاسفانه متولیان فرهنگی ما برای امر شادکردن هیچ کاری نکرده اند یعنی فقط نشستند ایراد گرفتند! چه ایرادی دارد مثلاً دوقلوها کمپینی ایجاد کنند و در پارک جمع شوندً چه ایرادی دارد موفرفری ها کنارهم جمع شوند! همیشه ایراد می گیرند! من همایشی در آلمان دیدم که کسانی که دماغ بزرگی دارند دورهم جمع شده بودند و واقعا! چه اشکالی در این مورد وجود دارد که مردم از هر قشری دور هم جمع شوند! اگر ما جلوی اینها را بگیریم بعد نتایج بدتری عایدمان می شود.

فرید صلواتی با بیان اینکه طرح هفته لبخند ایرانی تنها کمپینی است که شعارش فقط "فقط هفته لبخند ایرانی از ۲۳ تا ۲۶۹ اسفندماه" است، گفت: اینکه جایی برویم و تجمع کنیم در این کمپین وجود ندارد اماهمه باید از آن حمایت کنند و در این هفته مطالب منفی به یکدیگر تزریق نکنند و انتقال ندهند.

به گزارش ایمنا، هفته لبخند ایرانی تلاش می کند در هفته لبخند ایرانی همه کدورت ها در هر زمینه ای کنارگذاشته شود و ایرانی، بسیجی، اصلاح طلب، اصولگرا، مذهبی، مسلمان، متعصب، لاییک، لر، ترکمن، کرد، ترک، بلوچ، اپوزوسیون، مسیحی،   یهودی، نظامی، سیاسی، رزمنده، زرتشتی، مدافع حرم، جانباز، آزاده، روشنفکر، بی انگیزه، خنثی، و هر کس که ریشه اش ایرانی است در این یک هفته یعنی ۲۳ تا ۲۹ اسفندماه لبخند بزند و دلهایش را در این یک هفته آخر سال از کدورت ها پاک کند. در این یک هفته همه با هم مهربان باشیم حتی به ریا چراکه تنها رفتاری که ریا کردنش ضرری نداشته و ندارد مهربانی و محبت است.

داش فرید صلواتی اعتقاد دارد که در این حرکت رییس و رهبری وجود ندارد، در این مهربانی همه سهیم و شریک هستند، هیچ شعاری جز "هفته لبخند ایرانی ۲۳ تا ۲۹ اسفند" وجود ندارد، هیچ تجمع و فراخوان و راهپیمایی در قانون هفته لبخند ایرانی دیده نمی شود و تنها هدف این کمپین، انرژی مثبت به اطرافیان و خانه تکانی درون از کینه و نفرت در آخر هر سال است.

کد خبر 339674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.