۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹
بهار در پیچ ترافیک!

چند روزی بیشتر تا پایان سال باقی نمانده و شمارش معکوس سال جدید آغاز شده؛ تب خرید شب عید داغ است و ترافیک آدم ها و خودروها در شهر موج می‌زند...

به گزارش ایمنا، این روزها ترافیک نصف جهان از ساعت۱۱ شب هم کوتاه نمی‌آید؛ بزرگراهها و خیابان‌ها به سختی نفس می‌کشند، اما انگار ترافیک جزئی از زندگی مردم شده؛ دیگر مانند گذشته اعصاب‌ها خط خطی نمی‌شود و گوش‌ها از عباراتی همچون" تک سرنشینی خودروها"، "پارک های دوبل و سوبل" پر شده؛ بوق، ترمز و فریادهای خسته برای همه تکراری شده است... با اینکه همه از ترافیک ناراضی هستند اما همچنان تب خرید در شهروندان فروکش نکرده به طوری که زهرا کاظمی، شهروند اصفهانی که با پلاستیک های جورواجور از مغازه لباس فروشی بیرون می‌آید، می گوید: فصل بهار امید را در دلها زنده می کند، من تا چند وقت پیش اصلا تحمل ماندن در ترافیک را نداشتم، اما حالا به خاطر همین امید و فرزندانمان به مرکز شهر آمده ام، البته من در این مدت از مترو استفاده کردم تا از شر ترافیک راحت شوم. 

وی ادامه می‌دهد: اگر می خواستم با خودرو شخصی سفر کنم بیش از یک ساعت در ترافیک می‌ماندم اما اکنون با مترو ۱۰ دقیقه‌ای سفر می‌کنم، اگر هر کسی به جای اینکه تک سرنشین بیرون بیاد از مترو و اتوبوس استفاده می‌کرد، نصف این ترافیک کم می‌شد و هم همه زودتر و بهتر به کارهایشان می رسیدند.

مرتضی صالحی یکی دیگر از شهروندان اصفهانی که منتظر اتوبوس است، می‌گوید: با وجود اینکه اتوبوس‌های بیشتری در سطح شهر تردد می کند و مترو هم راه اندازی شده، اما هنوز مردم با خودروهای شخصی خود سفر می‌کنند انگار به این وضعیت عادت کرده‌اند. خیلی جالب است که تعداد مسافرانی که در داخل اتوبوس نشسته‌اند خیلی کمتر از خودروهای شخصی است.

اصغر نریمانی که پشت چراغ قرمز در ترافیک مانده است، هم اظهار می‌کند: به هیچ وجه حاضر نیستم از اتوبوس استفاده کنم، چون زمان زیادی از روز را باید در انتظار آمدن اتوبوس و پس از آن برای رسیدن به مقصد تلف کنم، هر چند این روزها ترافیک شهر بسیار زیاد شده اما باز هم ترجیح می دهم با خودرو خودم سفر کنم.

هرچند شهروندان به ماندن در کلاف پر و پیخ خم ترافیک عادت کرده‌اند، اما حل بحران ترافیک نیازمند اراده جدی مدیران و آموزش‌های شهروندی در قالب فعالیت‌های اجتماعی- فرهنگی است.

یک کارشناس ارشد حمل و نقل در این باره می‌گوید: با توجه به نزدیک شدن به پایان سال برای کنترل ترافیک شب عید مدیریت یکپارچه و واحد شکل بگیرد، باید شهرداری به عنوان اصلی‌ترین ارگان با همکاری پلیس راهور، آموزش و پرورش و دانشگاه برنامه منسجم پیش بینی تا ساکنان و شهروندان راحت‌تر در سطح شهر تردد کنند.

امین همدانی با بیان اینکه باید چند برنامه به صورت موازی اجرا شود، اضافه می‌کند: سیستم حمل و نقل عمومی با سرفاصله زمانی کوتاه باید در سطح شهر تردد کند تا شهروندان به استفاده از اتوبوس و یا مترو ترغیب شوند، همچنین باید پارکینگ های ویژه در نزدیکی مراکز خرید پیش بینی شود تا دسترسی شهروندان به مراکز خرید آسان شود.

وی خاطرنشان می‌کند: پلیس راهور نیز باید از تخلفاتی همچون پارک های دوبل جلوگیری کند، البته می توان با ایجاد محدودیت های ترافیکی موقت در محدوده مراکز خرید از بروز راهبندان طولانی مدت و پارک‌های دوبل جلوگیری کرد.

این کارشناس ارشد حمل و نقل اضافه می‌کند: همان طور که بارها اشاره شده باید به سمت حمل و نقل هوشمند حرکت کنیم، می توان از طریق ایجاد بستر لازم برای خریدهای مجازی از بروز ترافیک های سنگین در سطح شهر جلوگیری کرد که در این راستا فرهنگسازی ضروری است.

همدانی ادامه می‌دهد: شهرداری نیز باید مراکز ویژه‌ای برای خرید شب عید در نظر بگیرد که دسترسی آسانی به وسایل حمل و نقل عمومی داشته باشند.

وی با بیان اینکه باید قبل از رسیدن به بحران، مسائل ترافیکی را مدیریت کرد، می‌گوید: باید برنامه‌ریزی دقیق تری انجام شود تا شاهد معضل قفل ترافیک در سطح شهر نباشیم.

به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان در روزهای پایانی سال ۱۵ الی ۲۰ درصد سفرهای شهری افزایش می یابد، از این رو مدیریت شهری برنامه‌های متعددی برای خدمات رسانی بیشتر به شهروندان پیش‌بینی کرده است.

علیرضا صلواتی، معاون شهردار با بیان اینکه به منظور خدمت رسانی بیشتر به شهروندان ساعات سرویس دهی ناوگان اتوبوسرانی افزایش یافته است، می‌گوید: از یک الی سه ساعت فعالیت اتوبوسرانی افزایش یافته به این ترتیب فعالیت ناوگان از ساعت ۲۱:۳۰ تا ۲۴ متغیر است، ناوگان اتوبوسرانی در خطوط مرکزی شهر و خطوط تندرو تا ساعت ۲۴ فعال است.

وی اضافه می‌کند: با هماهنگی سازمان قطار شهری ساعت فعالیت خط یک مترو تا میدان آزادی نیز تا ساعت ۲۱ افزایش یافت.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان در خصوص فعالیت پارکینگ های سطح شهر نیز می‌گوید: پارکینگ‌های سطح شهر تا ساعت ۲۴ فعال است، همچنین در ایام نوروز در پارکینگ‌های مرکزی شهر به صورت شبانه روزی خدمات رسانی می‌کنند.

صلواتی ادامه می‌دهد: تعدادی فضای پارک با مشارکت بخش خصوصی و آموزش و پرورش در خیابان های مرکزی و پرتردد شهر مانند خیابان فلسطین، خیابان بزرگمهر، مصلی، میدان امام علی(ع) و ... پیش بینی شده است.

وی می‌گوید: تبلیغات شهری نیز به گونه‌ای است تا شهروندان نسبت به استفاده از حمل و نقل عمومی ترغیب شوند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه امسال خط کشی های جداول خیابان ها و بزرگراههای شهر به صورت کارشناسی و یکپارچه انجام می شود، می‌گوید: رنگ آمیزی خیابان‌ها و بزرگراه ها به صورت سفید و آبی و مناطقی که با محدودیت های ترافیکی روبرو است با زرد و مشکی رنگ آمیزی شده، بر این اساس پارک خودرو در این محدوده‌ها ممنوع است.

به گزارش ایمنا، با این اوصاف شهروندان اصفهان سعی دارند بدون توجه به کلاف پیچ در پیچ ترافیک، تندتر از همیشه خیابان‌های شلوغ، پرصدا و پرجمعیت را برای دیدن بهار طی کنند...  

کد خبر 339663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.