روشنی چشم اصفهان، روشنی چشم شیعه

گنجینه میراث اسلامی با هدف حفظ و احیای فرهنگ شیعی در خانه تاریخی چرمی افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدیر گنجینه میراث اسلامی در نشست خبری آیین افتتاحیه گنجینه میراث اسلامی که _ جمعه ۲۵ اسفندماه _ در خانه چرمی برگزارشد، اظهارکرد: خانه چرمی که به نام خانه تاریخی مشیرالملک انصاری نیز شهرت دارد، یکی از بی نظیرترین خانه هایی است که در شهر اصفهان وجود دارد. این خانه هم به لحاظ مکان و وسعت و هم به لحاظ تکنیکی که در معماری آن بکاررفته است و هم به دلیل اینکه در طول ادوار تاریخی بخوبی از آن حفظ و حراست شده و سالم باقی مانده است اهمیت بسیاری دارد.

سیدمحمد امامی افزود: سابقه این خانه به دوران قبل از مشیرالملک انصاری می رسد اما تاریخی از زمان پیش از وی درباره این خانه در دست نیست اما باتوجه به اطلاعات موجود درباره مشیرالملک انصاری، نه تنها خودش وزیر شایسته و حاکم شایسته ای برای اصفهان بود بلکه اجداد وی نیز از کارگزاران بسیار خردمند ادوار صفوی بودند و اصالتاً از اهالی شیراز و بلاد فارس بوده اند.

مشیرالملک و قهوۀ قجری

امامی با بیان اینکه در دوره قاجاریه تعداد بسیاری از خانه های متعلق به صفویان و زندیان مورد ظلم قرارگرفت و حتی بسیاری از بناهای دوره صفوی در دوره حاکمیت ظل السلطان در اصفهان تخریب شد و بسیاری از آثار نیز به فروش رسید، تصریح کرد: مشیرالملک توسط ظل السلطان و با استفاده از قهوه قجری به قتل رسید و پس از وی اولادش این خانه را به تاجری به نام "حاج حسین چرمی" می فروشند که این خانه در سازمان میراث فرهنگی نیز به نام خانه چرمی ثبت شده است.

امامی ادامه داد: بعد از حاج حسین چرمی، فردی به نام "حاج حسین سماعیان" که از خیرین اصفهان بود این خانه را خریداری کرد و سپس خانه را به والد من یعنی مرحوم "آیت الله امامی" واگذار کرد. حاج حسین سماعیان در همان سالهای آخر جلسه ای در حیاط خانه برگزارکردند و چون تولیت این خانه ۶ نفر بودند که همگی به غیر از والد من و مرحوم سماعیان فوت شده بودند بنابراین یک حکم تولیت به امضای واقف یعنی آقای سماعیان و پدر من به انجام رسید و بعد دراختیار من قرارداده شد.

مدیر گنجینه میراث اسلامی با اشاره به بخش های مختلف خانه تاریخی مشیرالملک گفت: ضلع غربی این خانه به تحقیقات علمی و مسائل دینی اختصاص داده شده که امیدوارم روشنی چشم اصفهان و روشنی چشم شیعه باشد، ضلع شرقی نیز اتاق کنفرانس است که برای علوم دینی مورداستفاده قرارمی گیرد و صبح ها دروس آیات عظام از قم و نجف و مشهد در این سالن به صورت زنده دریافت می شود.

آثار هنری در قسمت عرضه مشکل دارند

امامی با بیان اینکه کتابخانه این خانه تاریخی از حدود ۱۸ هزار جلد کتاب برخوردار است، افزود: ضلع شمالی خانه درواقع شاه نشین این خانه است و ۹ دری این بخش بزرگ ترین و تاریخی ترین ۹ دری های موجود در ایران است؛ ضمن اینکه ضلع شمالی تشکیل شده از یک حوضخانه که بزرگ ترین بادگیر موجود در معماری اسلامی ایرانی است و از ترکیب زیبای آیینه و گچ در آن استفاده شده است و ما از آن به عنوان نگارخانه هنرمندان اسلامی ایرانی استفاده می کنیم.

سیدمحمد امامی تکید کرد: نگارخانه مکانی است که هنرمند می تواند اثرش را عرضه کند، اما به نظر من مشکل اصلی در کشور ما این است که آثار هنری در قسمت عرضه مشکل دارند و ما حراجی مناسب و شایسته ای برای هنر و هنرمندان شهر و کشورمان نداریم و مکانی برای این منظور وجود ندارد، بنابراین ما سعی کردیم در بخش نگارخانه به این موضوع بپردازیم و از هنرمندان حمایت کنیم.

وی گفت: شاه نشین این خانه به موزه اختصاص داده شده که آثار موزه نیز به دو بخش آثار فاخر و غیرفاخر تقسیم می شوند و آثار فاخر موزه ۴۰۰ عدد است که امیدوارم آمار آن ها را در دو سال آینده به ۱۲۰۰ عدد برسانیم چراکه زمینه اش در کشور ما فراهم است.

در کشور ما زیرساخت های گردشگری وجود ندارد

امامی تصریح کرد: ما در زمینه موزه اسلامی عقب هستیم درحالی که بزرگ ترین مجموعه دار آثار اسلامی دنیا که حدود ۴۰ هزار اثر در مجموعه اش دارد یک یهودی اصفهانی به نام "دیوید خلیلی" است، ازطرفی بهترین موزه های اسلامی را نیز غیر مسلمانان و مسیحی ها دارند و به نظر من بهترین موزه اسلامی موجود موزه اسلامی آلمان است ولی متاسفانه تمام موزه های کشورهای اسلامی در سایه وهابیت خبیث فعالیت می کند.

وی به اهمیت موضوع گردشگری اشاره کرد و ادامه داد: براساس مستنداتی که در مجلات مربوط به میراث فرهنگی منتشرشده است اگر کشور ما ۳۲ میلیون توریست خارجی داشته باشد می توانیم در چاه های نفت را ببندیم و این موضوعی است که کشورهای همسایه از آن به نحو احسن استفاده می کنند درحالی که کشور ما با این‌همه ظرفیت و فرهنگی غنی، متاسفانه هنوز زیرساخت های گردشگری را ندارد که امیدوارم در اینده جبران شود.

از مشیرالملک تا امامی

در ابتدای آیین افتتاحیه گنجینه میراث اسلامی، رئیس دپارتمان معماری گنجینه میراث اسلامی گفت: این بنا، خانۀ مشیرالملک انصاری حاکم اصفهان و که نام کوچه مشیر نیز نام خود را از وی گرفته است، خانه ای با تاریخ ۲۰۰ ساله که بعد از قتل مشیرالملک توسط ظل السطلان و با استفاده از قهوه قجری، این خانه دراختیار سفارت آلمان شرقی قرارگرفت که نقاشی هایی از حضور آنها در دیوارهای ساختمان مشهود است، سپس خانه توسط تاجر معروف اصفهان به نام چرمی خریداری شد که این خانه اکنون به خانه چرمی معروف است و توسط وی نیز ذکرهایی روی دیوارها های خانه نگارش شده است و مراسم مذهبی نیز در حوضخانه این ساختمان اجرا می شد.

حسین قسامی افزود: وی تصریح کرد: نام معمار این خانه معلوم نیست اما سبک خانه، کردی است و ایوان ندارد، هم چنین بسیاری از قسمت های آن مانند حوضخانه، ایوان های کناری و هشتی باخانه های دیگر متفاوت است؛ ضمن اینکه بادگیر را در این خانه نمی بینیم چراکه بادگیر با یک کاربری ترکیب شده است و بلندترین سقف خانه را نیز حوضخانه دارد.

وی ادامه داد: هشتی ها به احترام حیاط در دو قسمت عقب رفته است و این خانه تنها خانه ای است که در زمان خودش حمام خصوصی داشته است یعنی آب در چاه به طبقه دوم می آمده و با نور خورشید گرم می‌شده و سپس در حمام شخصی استفاده می‌شده است.

قسامی گفت: بعد از اینکه این خانه توسط آقای سماعیان وقف شد، به آیت الله امامی تحویل داده شد و بعد از آن نیز تولیت خانه به سیدمحمد امامی واگذارشده است.

گفتنی است، گنجینه میراث اسلامی در میدان امام علی(ع)، خیابان هاتف، خیابان مشیر(یخچال)، ابتدای هارونیه واقع است.

کد خبر 339660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    1 0
    به نظر من زیباترین خانه تاریخی در سطح استان هست