۴۷ درصد استان درگیر خشکسالی/ توزیع کارت عضویت باشگاه هواشناسی

مدیر کل هواشناسی استان اصفهان گفت: در استان اصفهان ۲۱ سال متوالی با پدیده خشکسالی درگیر هستیم و بر اساس شاخص ها تا پایان بهمن ۹۶ در دوره هفت ساله قریب به ۴۷ درصد استان درگیر خشکسالی شدید بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا بیجندی صبح امروز _ ۲۴ اسفندماه_ در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به نقش هواشناسی در تحلیل پارامترهای جوی اظهار کرد: درصد تغییر بارش استان از یکم مهرماه سال ۹۶ تا ۲۰ اسفندماه در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته نشان می دهد که استان اصفهان قریب به ۵۸ درصد کمبود بارش نسبت به سال گذشته داشته است و ششمین استان کشور در حوزه کم بارشی است و فقط تعداد کمی از استان های غربی در وضعیت نرمال و بالاتر قرار دارند.

وی افزود: در حوزه بلند مدت و با مقایسه بارش استان با سایر استان ها، اصفهان در رده پنجم دریافت بارش قراردارد و استان های کهکیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی و یزد نیز در این بخش قرار دارند و تنها قریب به چهار استان آذربایجان شرقی و غربی، کردستان و زنجان از نظر میزان بارش در وضعیت نرمال هستند.

وی تاکیدکرد: رجوع به استان و شهرستان های آن و مقایسه درصد تغییر بارش با حوزه بلندمدت و تحلیل این امر نشان می دهد که متاسفانه میزان کمِ بارش در شهرستان های میمه، داران و در نقاط دیگر استان با درصدهای کمتر میزان قابل پیش بینی است، برای مثال در شهرستان میمه نسبت به آمار بلند مدت در سال جاری، ۸۵ درصد بارش کمتری دریافت شده است.

درگیری استان با کمبود بارش

مدیر کل هواشناسی استان اصفهان گفت: چنانچه نسبت به سال گذشته مقایسه کنیم در شهرستان های استان درگیر کم بارشی بوده ایم و به ویژه نواحی غرب استان دارای آمار مناسبی نبوده و بارش آن ها کم بوده است، برای مثال در شهرستان داران ۸۱ درصد و در خوانسار ۷۰ درصد میزان بارش های سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش دارد و تنها چند نقطه از استان ازجمله شهرستان ها برخوردار از وضعیت بهتری برخوردارند در ورزنه، کبوتر آباد و اصفهان میزان دریافتی بارش نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

وی با بیان اینکه این درصد کمبود بارش در سال جاری نسبت به یک سال زارعی کامل بوده است و اکثر مناطق استان ضرایب درصدی متفاوت از میزان بارش دریافتی و میزان کمی بارش را تا امروز داشته اند، گفت: رکورد بارش نسبت به یک سال زراعی در استان در شهرستان میمه بوده که با ۹۲ درصد کمبود بارش روبرو بوده است و در این نمودار درصد بارش دریافتی سال آبی نیز قابل مشاهده است و کل استان اصفهان باید تا ۲۰ اسفندماه ۹۶ حدود ۶۵ درصد از یک سال زراعی بارش آسمانی و نزولات جوی را دریافت می کرد، در حالی که در حال حاضر تنها ۲۰ درصد میزان بارش را دریافت کرده است.

۴۷ درصد استان درگیر خشکسالی شدید 

بیجندی با بیان اینکه در اکثر شهرستان های استان نسبت میزان بارش مورد انتظار در یک سال آبی کمتر بوده و این موضوع جدی است، ادامه داد: آمار ها حاکی از آن است که در بهمن ماه سال جاری نسبت به دوره بلند مدت، اکثر شهرستان های استان با افزایش دما روبرو بوده اند و شهرستان داران با میزان کم دریافتی بارش نیز افزایش دما را دارد و این افزایش دما نشان می دهد که تبخیر در میزان کم بارشی تا چه اندازه موثر خواهد بود.

وی با اشاره به مقایسه دما در ایستگاه های مختلف در بهمن ماه گفت: در شرق اصفهان دمای حدود ۲۵ درجه در بهمن ماه ثبت شده و در واقع نشان دهنده تغییرات اقلیمی بوده که تا چه اندازه در آب و هوای کشور و استان اصفهان موثر بوده است. به طور کامل مشهود است که عقب ماندگی استان در پاییز از نظر میزان دریافت بارش به نسبت سال های گذشته و حتی سال ۹۵ و ۹۶ میزان دریافتی بارش در پاییز بسیار کم بوده است و متاسفانه با بارش هایی که در بهمن و اسفند اتفاق افتاده این کمبودها قابل جبران نبوده اند.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان به موضوع خشکسالی استان اشاره کرد و گفت: در خشکسالی کوتاه مدت شاهد هستیم که بیشتر مناطق استان درگیر تبعات خشکسالی شدید و متوسط است، براین اساس در دوره ۸۴ ماهه تا پایان بهمن ۹۶ و در خشکسالی دراز مدت اکثر مناطق استان درگیر خشکسالی شدند، در استان اصفهان ۲۱ سال متوالی با پدیده خشکسالی درگیر هستیم و بر اساس شاخص ها تا پایان بهمن ۹۶ در دوره هفت ساله قریب به ۴۷ درصد استان درگیر خشکسالی شدید بوده و تنها ۳ درصد استان در شرایط نرمالی قرار دارد و در عمل ۹۷ درصد استان درگیر تبعات متفاوت خشکسالی است.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت استان چهارمحال و بختیاری نسبت به استان اصفهان وضعیت بدتری بوده است و همه این استان درگیر خشکسالی شدید است و ۹۵ درصد از جمعیت آن درگیر خشکسالی بلند مدت هستند.

توزیع کارت عضویت افتخاری باشگاه هواشناسی در نوروز

مدیر کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به رویکرد این سازمان در حوزه سفر و ارائه خدمات به مسافران نوروزی گفت: با فرا رسیدن نوروز امسال مانند دو سال گذشته اداره کل هواشناسی استان با رویکرد جدیدی در حوزه سفر و مسافرانی که به استان می آیند و مقصد گردشگری آنها این است، نقش آفرینی خواهد کرد.

مجید بیجندی ادامه داد: به طور یقین اطلاع از وضعیت جدی و شرایط جاده های کشور در حوزه پدیده های مختلف جوی و مقاصد گردشگری استانها و شهرهای انتخاب شده توسط گردشگران نوروزی، به مدیریت سفر مردم و کاهش حوادث و سوانح جاده ای در این ایام کمک خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: در سه سال گذشته تلاش بر این بوده است که با تشکیل ستاد سفر و ویژه نوروزی به نوعی برای کم کردن موارد گفته شده کمک کنیم که براین اساس توسعه هواشناسی کاربردی در حوزه گردشگری و توریسم اتفاق افتاده و سعی شد این فرهنگ سازی در بین مردم انجام شود و توریسم داخلی برای برنامه ریزی سفر از اطلاعات هواشناسی استفاده کند؛ ضمن اینکه امسال نیز کارت عضویت افتخاری باشگاه هواشناسی در مبادی ورودی شهر توزیع می شود.

کد خبر 339591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.