شعرباف: مشکلات خط یک متروی اصفهان برطرف شده است

مشاور عالی شهردار اصفهان گفت: نقشه قبلی خط دوم مترو اصفهان به تأیید یونسکو رسیده بود، اما با توجه به اصرارهای میراث فرهنگی و سمن‌های فعال در این عرصه، نقشه تغییر کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جواد شعرباف پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مشکلات زیادی در ارتباط با افتتاح خط یک وجود داشت که امسال برطرف شد و ایستگاه‌های بیست‌گانه آن مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: جای هیچ‌گونه نگرانی از لحاظ وارد شدن خسارت به میراث فرهنگی و اماکنی که در مسیر مترو قرار دارد، وجود ندارد، زیرا حس‌گرهای با مبلغی معادل میلیارد تومان تهیه و برای بررسی میزان لرزه‌نگاری حرکت واگن‌ها، نصب‌کرده‌ایم.

مشاور عالی شهردار اصفهان عنوان کرد: نقشه قبلی خط دو مترو یک نقشه دقیق مهندسی از شرکت‌های ایتالیایی و فرانسوی بود و قرار بود این خط با موافقت یونسکو از شمال میدان نقش‌جهان عبور کند، اما به دلایلی که همچنان میراث فرهنگی و سمن‌های فعال در این عرصه بر آن اصرار داشتند درنهایت مدیران شهری تصمیم به تغییر این خط گرفتند و با این تغییر ۱.۵ کیلومتر به طول خط دو اضافه شد.

وی افزود: در حال حاضر تمامی عملیات‌ عمرانی خط دوم متروی اصفهان به صورت زیرزمینی و با ایمنی بسیار زیاد آغاز شده است.

مشاور عالی شهردار اصفهان گفت: چهارباغ مهمترین مسیر و مورد استفاده بیشتر شهروندان و توریست ها است، یکی از دلایلی که این خط از زیر محور چهارباغ عبور داده شده این است که در ۴۰ سال گذشته و یا قبل از انقلاب قرار بوده این محور به پیاده راه تبدیل شود، بنابراین سعی کردیم با راه اندازی مترو این محور زنده شود.

وی با بیان اینکه حمل و نقل، مسئله کلیدی و اساسی شهر است، ادامه داد: در بسیاری از دیگر شهرهای جهان نیز مترو  مانند اصفهان از مجاورت آثار تاریخی عبور می کند و یکی از اساتید برجسته حفاظت از آثار تاریخی ایران معتقد بود که عبور قطار شهری از زیر میدان امام(ره) و مسجد شیخ لطف الله مشکلی پیش نمی آورد.

مشاور عالی شهردار اصفهان با اشاره به طراحی ایستگاه های مترو گفت: با توجه به اینکه اصفهان شهر توریست پذیری است و گردشگران در این شهر ممکن است از حمل و نقل عمومی استفاده کنند، طراحی ایستگاه های مترو از اهمیت ویژه ای برخوردار است، چرا که می تواند در چهره شهر تاثیر به سزایی داشته باشد، البته طراحی ایستگاه‌ها با هزینه زیادی صورت می‌گیرد، مثلا برای یک ایستگاه انقلاب و میدان امام حسین(ع) بیش از ۸۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

شعرباف با بیان اینکه برای یک ایستگاه در خط دو مترو نزدیک به ۶۰ میلیارد تومان هزینه شده است، گفت: برای هر کیلومتر مترو بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

مشاور عالی شهردار اصفهان با بیان اینکه در ایستگاه های تختی و دانشگاه توسط استادان بزرگ هنری کارهای ویژه اجرا شده که  در بدنه سکوها نقش بسته است، افزود: قول می دهیم ایستگاه های مترو اصفهان یکی از بهترین‌ها در کل کشور است، چرا که از نظر استادان به نام در این طراحی ها استفاده کرده ایم.

شعرباف با بیان اینکه مترو نبض شهر است، تصریح کرد: اکنون سر فاصله حرکت مترو ۱۵ دقیقه است که معقول نیست و این زمان باید به ۲ و نیم دقیقه برسد.

وی ادامه داد: با توجه به مشکلات زیادی که وجود دارد، نمی توانیم در تمامی خطوط کارهای ویژه ای انجام دهیم، مثلا در خط دو تنها در ایستگاه امام علی(ع) که مرکز توریست است برنامه ها و طراحی های خاصی در نظر خواهیم گرفت.

مشاور عالی شهردار اصفهان با بیان اینکه تمامی امکانات را در ایستگاه های مترو قرار داده ایم تا همه شهروندان بتوانند از مترو استفاده کنند، گفت: اصفهان این ظرفیت را دارد که مترو این شهر خاص باشد، بنابراین طراحی ایستگاه ها برای ما در اولویت است.

وی با بیان اینکه تکمیل بخش‌های خاص مترو در اولویت کار ما قرار دارد، ادامه داد: اصفهان از این منزلت برخوردار است که قطار شهری آن هم خاص شود و در همه ساعات به خصوص در بافت‌های تاریخی و  محورهای توریستی بتوان از مترو استفاده کرد.

شعرباف در خصوص بحث دستفروشی در قطار شهری، گفت: مدیریت دستفروشی در قطار شهری با شرکت بهره‌بردار است، تمام تلاشمان این است بحث دستفروشی که از ابتدا مورد تأکید استاندار اصفهان و مقامات امنیتی شهر هم بوده است در قطار شهری اصفهان اتفاق نیفتد. اما همانطور که می‌دانید در قطار شهری تهران هم در طول روز افراد زیادی دستفروشی می‌کنند و این موضوع خیلی قابل کنترل نیست.

مشاور عالی شهردار اصفهان تصریح کرد: تونل‌های قطار شهری اصفهان با بیش از ۱۹ متر طول ایمن و هر خط دارای پدافند غیرعامل است، برای اتفاق غیرمترقبه هم پیش‌بینی‌هایی شده اما خیلی کامل نیست.

شعرباف در مورد انحراف دستگاه‌های حفاری در جنوب سی و سه پل در جریان احداث خط یک متروی اصفهان گفت: این موضوع صحت دارد، البته با وجود خسارت‌های مالی این دستگاه به پایه‌های سی و سه پل برخورد نکرد و با اینکه یک ایستگاه خود را از دست دادیم، اما دستگاه حفاری به مسیر اصلی خود بازگشت.

وی افزود: بیشترین حساسیت مربوط به جنوب سی و سه پل تا میدان امام حسین (ع) بود که مدرسه چهارباغ نیز در همین مسیر قرار دارد، ۱۰ میلیارد تومان برای این قسمت از مسیر هزینه کردیم، زیرا نوع روسازی آن متفاوت است و تمامی مصالح این بخش توسط یک شرکت‌ آلمانی تست شده تا در اثر حفاری و عبور مترو ضربه‌ای بر بدنه چهارباغ وارد نشود.

مشاور عالی شهردار اصفهان تصریح کرد: تحقیقی با دانشگاه علم و صنعت نیز انجام شد تا ارتعاشی بیش از حد مجاز بر ساختمان‌هایی که در مسیر مترو قرار دارند وارد نشود، تست‌هایی نیز از دانشگاه ژئوفیزیک تهران در ارتباط با لرزه‌نگاری انجام شده است، بنابراین مسئله‌ای برای پنهان کردن وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه در ایستگاه امام حسین (ع) دو ورودی غربی و شرقی وجود دارد، اضافه کرد: این ایستگاه چالشی‌ترین، ایستگاه مترو است، زیرا باید درخت‌ها و فضای سبز موجود در این مکان را حفظ می‌کردیم با این حال هرچه تلاش کردیم این ایستگاه به صورت زیرزمینی احداث شود، امکان‌پذیر نبود چون از یک طرف باید دستگاه‌های لازم از ژاپن وارد می‌شد و از طرفی در صورت اجرای عملیات زیرزمینی، قطار شهری تنها می‌توانست تا چهارراه تختی حرکت کند.

شعرباف گفت: در ایستگاه انقلاب نیز درختانی برداشته شدند در این راستا فضای مناسب چهار متری مورد تأیید سازمان پارک‌ها در نظر گرفته شده است تا در صورت لزوم، دوباره درختکاری شود.

کد خبر 339513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.