احیای سینما همایون سال آینده کلید می خورد

"هدف این است که سینما همایون نیز مانند سینما ساحل به پردیس سینمایی تبدیل شود و مجموعه کاملی از هنرها در این پردیس نهادیه شود و رویکرد صرفا سینمایی نداشته باشد."

به گزارش خبرنگار ایمنا، اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری در جوامع مختلف  از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و این در حالی است که طی سال‌های گذشته نقدهای زیادی در حوزه کیفیت و کمیت اجرای برنامه‌های فرهنگی شهر اصفهان وارد بوده و بسیاری از منتقدان بر این باورند بودجه فرهنگی شهر اصفهان تنها برای افراد خاص بسته می‌شود و عموم مردم در این زمینه نقشی ندارند.

در این راستا و به منظور آسیب‌شناسی بودجه ۹۷ فرهنگی شهرداری با فریده روشن، رییس کمیسیون فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شورای اسلامی اصفهان به گفت‌وگو نشسته‌ایم که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

سهم فرهنگی شهر اصفهان در بودجه ۹۷ شهرداری اصفهان چقدر است؟

در بودجه سال ۹۷ شهرداری اصفهان ۱۹۵ میلیارد تومان به بخش فرهنگی، اجتماعی و ورزشی اختصاص یافته است که ۸۰ میلیارد تومان از این بودجه متعلق به برنامه‌ها و رخدادهای فرهنگی و ۱۱۵ میلیارد تومان نیز در بخش توسعه مراکز فرهنگی از جمله باغ بانوان، پردیس سپاهان‌شهر، احیای سینما همایون، تعمیرات مراکز ورزشی، فرهنگسرای ملاصدرا و ...  تخصیص یافته است.

البته باید توجه داشت که تخصیص اعتبار برای ساخت پارک، توسعه حمل و نقل عمومی، اجرای پروژه‌های عمرانی نیز به نوعی بودجه فرهنگی است که تاثیرات آن را به صورت غیر مستقیم حس می‌کنیم.

هزینه بودجه برنامه‌ای فرهنگی شهرداری اصفهان بیشتر از بودجه عمرانی مورد انتقاد فعالان عرصه فرهنگی و هنری در اصفهان است. در این خصوص برنامه‌ریزی صورت گرفته برای جلب رضایت عموم شهروندان چیست؟

باید باور داشته باشیم که بودجه‌ای که برای بخش فرهنگی شهرداری اصفهان تعیین شده است با توجه به نیاز فرهنگی این شهر کافی نیست با این حال در این بین ۱۰ میلیارد تومان از بودجه برنامه‌ای شهرداری اصفهان به مناطق شهرداری و ۷۰ میلیارد تومان نیز برای برنامه‌های مرکزی تخصیص یافته است.

ما بر این باوریم که برنامه‌های فرهنگی باید تمرکز زدایی شود و در هر منطقه و محله‌ای با توجه به نیاز شهروندان در خصوص اجرای طرح‌های فرهنگی برنامه‌ریزی شود.

برنامه به صورتی است که متمرکز در مرکز شهر نباشد و بر اساس نیاز فرهنگی منطقه برنامه های فرهنگی را به صورت محله ای در مناطق مختلف را اجرایی کنیم و باید باور داشت که نباید در صرف بودجه‌ها نگاه یک بُعدی داشته باشیم و برنامه‌ها را با سیاست درآمدزایی، کارآفرینی و توانمندسازی مردم مناطق پیاده کنیم.

اولویت برنامه‌های فرهنگی شهرداری اصفهان در سال ۹۷ در بودجه‌ریزی چه بوده است؟

در سال ۹۷ توجه‌ ویژه‌ای به راه‌اندازی گذرفرهنگی "چهارباغ" صورت گرفته و برای این امر برای دو منطقه یک و سه شهرداری اصفهان که در دو ضلع غربی و شرقی چهارباغ قراردارند به هر کدام ۲۵۰ میلیون تومان بودجه برای اجرای برنامه‌های فرهنگی در این محور تخصیص یافته است.

همچنین در بودجه سال ۹۷ شهرداری اصفهان ۵ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری تخصیص داده شده است تا با اجرای برنامه‌ها و رخدادهای ملی و بین‌المللی در شهرداری اصفهان در حوزه جذب گردشگران داخلی و خارجی گام برداریم.

البته بر این باورم که شهرداری باید از هزینه کردن بودجه‌های فرهنگی تنها در بخش‌های تخصصی تغییر رویکرد دهد و در کنار توجه به هنر تخصصی برنامه‌هایی را اجرا کند که مخاطب آن عموم مردم باشند چرا که بودجه فرهنگی شهر متعلق به همه مردم است.

انتقادی که به عملکرد شهرداری طی ۱۳ سال اخیر وارد است این است که پس از ساخت دو پروژه شاخص و ماندگار کتابخانه مرکزی و تالار هنر اصفهان پروژه جامعی در شهر اصفهان که یادگاری دوران‌های مختلف باشد در حوزه فرهنگی اجرایی نشده است، رویکرد شما در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان و در بودجه ریزی سال ۹۷ شهرداری اصفهان چگونه بوده است؟

بله این بحث درستی است اما رویکرد امسال اتمام پروژه‌های نیمه تمامی است که از قبل باقیمانده و بودجه‌ریزی سال ۹۷ نیز بر این مبنا بوده است. همچنین راه‌اندازی پردیس سینمایی ساحل که سال آینده در اصفهان بهره‌برداری می‌شود نیز از دیگر اقداماتی است که در دست اجرا است و احیای سینما همایون را نیز سال آینده کلید خواهیم زد.

منظور شما از احیای سینما همایون چیست؟ قرار است به دنبال اجرای این پروژه تئاتر شهر بهره‌برداری شود یا برنامه ‌دیگری برای احیای این پروژه دارید؟

در حال حاضر زمین سینما همایون متعلق به حوزه هنری است، روز گذشته جلسه‌ای را با رییس حوزه هنری استان اصفهان داشتیم که در نهایت قرار است در فروردین ماه در جلسه نهایی که در خصوص سینما همایون با مسئولان اوقاف و امور خیریه، مدیرعامل مصلی اصفهان، رییس حوزه هنری، مدیرعامل سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری اصفهان و اعضای کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر برگزار می‌شود تکلیف این سینما تعیین شود.

هدف این است که سینما همایون نیز مانند سینما ساحل به پردیس سینمایی تبدیل شود و مجموعه کاملی از هنرها در این پردیس نهادیه شود و رویکرد صرفا سینمایی نداشته باشد.

در خصوص واگذاری مراکز فرهنگی شهرداری به بخش خصوصی چه دیدگاهی دارید؟

با روند فعلی واگذاری‌ها مخالف هستم چرا که شهرداری مراکز را به بخش خصوصی واگذار می‌کند، هزینه نیز برای این مراکز پرداخت می‌کند اما نظارتی بر روی عملکرد این مراکز ندارد. بر این باورم که واگذاری‌ها باید به گونه‌ای باشد که مجموعه فرهنگی را به بخش خصوصی واگذار کنیم و خود مراکز درآمدزایی داشته باشد و در این میان عملکرد مراکز بر اساس سیاست‌های کلی شهرداری باشد.

برنامه‌ریزی برای برگزاری سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان چگونه است؟

جشنواره کودک یکی از رخدادهای بین‌المللی تعریف شده برای شهرداری اصفهان و در بودجه ۹۷ برای این دست برنامه‌ها ۵ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است.

ما سعی داریم جشنواره در تابستان برگزار کنیم و با توجه به اینکه هنوز نماینده تهران برای برگزاری این دوره از جشنواره کودک مشخص نشده است احتمال دارد از برنامه‌های عقب باشیم و جشنواره در پاییز و پس از ایام عزاداری محرم و صفر برگزار شود.

هفته جاری مصوبه‌ای را در خصوص حمایت از تولید فیلم با ۱۰ رای موافق در شورای اسلامی شهر اصفهان داشتیم. چرایی لزوم این مصوبه را توضیح می‌دهید؟

این مصوبه برای اصفهان یک ضرورت بود چرا که اصفهان در روزگاری پایتخت سینمای ایران بود و امروز همه هنرمندان این عرصه به دلیل عدم حمایت‌های کافی از این شهر مهاجرت می‌کنند که این امر بیانگر ضعف مسئولان این عرصه بوده است. از این رو ما سعی داریم در همه بخش‌های تولید یک فیلم از هنرمندان حمایت کنیم.

بودجه خاصی در شهرداری برای این امر اختصاص یافته است؟

این لایحه پس از بررسی بودجه ۹۷ شهرداری در شورای شهر مصوب شد و از این رو سقف بودجه خاصی برای حمایت از هنرمندان سینمایی تخصیص نیافت هر چند باید توجه داشته باشیم که صنعت سینما صنعت فوق العاده درآمدزایی است و سعی داریم از بخش خصوصی نیز برای این امر بهره ببریم.

گفتگو از: مریم یاوری_ خبرنگار ایمنا

کد خبر 339503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.