نوروز محملی برای صلح و گفتگو است

مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور گفت: نوروز سفره گسترده ای است و اگر ما از آن استفاده نمی کنیم اشکال از نوروز نیست، اشکال از یونسکو نیست، اشکال از دیگران نیست، بلکه اشکال در عدم توانایی بهره مندی ما از ظرفیت های متعدد نوروز است.

مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه ثبت جهانی نوروز فرصتی برای معرفی ارزش های آن است، اظهارکرد: وقتی شما چیزی را در میراث بشری طرح می کنید و یونسکو عنصری را به عنوان میراث فرهنگی ناملموس بشری معرفی می کند همه نگاه ها را به این موضوع حساس می کند که این اثر ناملموس چیست که با مشارکت ۱۲ کشور ثبت شده است.

فرهاد نظری با بیان اینکه اکثر این ۱۲ کشور که پرونده چندملیتی نوروز با حضور آن ها ثبت شده است نوروز را جشن ملی خودشان می دانند، افزود: نوروز ارزش ها، پیام ها و ظرفیت های مختلفی دارد و این ما هستیم که باید از آن استفاده کنیم.

وی گفت: نوروز برای هر حوزه ای در زندگی امروز دارای پیام و ظرفیت است، نوروز می تواند نویدبخش جهان عاری از خشونت باشد، نووز می تواند محملی برای صلح و گفتگو باشد، نوروز می تواند مروج مدارا باشد، نوروز می تواند نشانه و آموزگاه تعامل با طبیعت باشد.

نظری تصریح کرد: یکی از مواردی که نوروز می تواند در آن حوزه به عنوان سرلوحه قرار بگیرد رفتار ما با طبیعت است و درحال حاضر شاید بیش از هر زمان دیگری نیازمند اصلاح رفتار و رابطه‌مان با طبیعت هستیم، طبیعت از دست انسان امروز آسیب های فراوانی دیده است و این نوروز است که به ما یادمی دهد چگونه با طبیعت مهربان باشیم و چگونه آن را تخریب نکنیم.

مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ادامه داد: نوروز پیام آور اعتدال و امید به زندگی، امید به زایش و امید به نوزایی است و همه اینها از ظرفیت های مهم نوروز بشمار می رود.

فرهاد نظری تأکیدکرد: در پرونده چندملیتی نوروز، کشورهای متنوع و متفاوتی حضوردارندکه ممکن است غیر از بهانه نوروز بهانه دیگری برای گفتگو و همنشینی کنارهم نداشته باشند، اینها کشورهایی هستند که در ممکن است مواردی خیلی موافق با هم نباشند اما نوروز این کشورها را در زیر یک چتر گردهم آورده است، درواقع نوروز مانند یک درخت تناوری است که همه اینها را زیر سایه خودش جمع کرده است یعنی می تواند در حوزه دیپلماسی چنان نقش بی بدیلی ایفاکند که هیچ عنصر دیگری نمی تواند جایگزین آن شود، بنابراین نوروز سرشار از ظرفیت های متعدد در همه حوزه ها است.

وی با بیان اینکه نوروز به ما یادمی دهد که پیوند نهاد خانواده مستحکم تر باشد و به ما یاد می دهد که با گذشته خودمان قطع ارتباط نکنیم و امیدمان را از آینده نبُریم، گفت: ما می توانیم به بهانۀ نوروز، دوستی ها را تجدید کنیم و کدورت ها کنار بگذاریم. نوروز یک سفرۀ گسترده ای است که ما باید از آن استفاده کنیم و اگر استفاده نمی کنیم اشکال از نوروز نیست، اشکال از یونسکو نیست، اشکال از دیگران نیست، بلکه اشکال در عدم توانایی بهره مندی ما از ظرفیت های متعدد نوروز است.

نظری خاطرنشان کرد: ثبت جهانی نوروز اتفاق مهمی بود که سال گذشته انجام شد و به این بهانه ما می توانیم همه ظرفیت های آن را به دنیا معرفی کنیم و بگوییم این میراثی که ما ثبت کرده ایم حامل و حاوی همه این ارزش ها و ظرفیت ها است و همه می توانند بیایند و از آن استفاده کنند حتی ما می توانیم در بحث اقتصاد، گردشگری حوزه نوروز راه بیندازیم.

وی ادامه داد: من از منظر میراث فرهنگی از این ارزش ها صحبت می کنم اما ممکن است کسی ازمنظر جامعه شناسی یا ازمنظر اقتصاد به صورت حرفه ای  و سایر جنبه ها به نوروز توجه کند و ظرفیت های نوروز را کشف کند و ببیند چه قابلیت هایی در نورز نهفته است؛ بنابراین ثبت نوروز این فرصت را دراختیار ما قرارمی دهد که از جنبه های مختلف به نوروز نگاه کنیم و ارزش های نورز را احساس کرده و بازشناسی کنیم و در همه حوزه ها و در همه ابعاد از آن ها استفاده کنیم.

گفتنی است، پرونده ثبت نوروز مهرماه۱۳۸۸ با عضویت ۷ کشور در فهرست میراث ناملموس یونسکو به ثبت رسید و در سال۹۳ با تقاضای الحاق پنج کشورهای عراق، ترکمنستان، تاجیکستان، افغانستان و قرقیزستان، این پرونده مجدداً تدوین و به یونسکو ارسال شد و آذرماه ۱۳۹۵ پرونده چندملیتی نوروز با مشارکت ۱۲ کشور به ثبت یونسکو رسید.

کد خبر 339498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.