فضای اصفهان برای گردشگری شبانه زنده شود/ساماندهی متولیان گردشگری در شهرداری

"در حال حاضر بیش از ۱۵ بخش در شهرداری اصفهان فعالیت‌هایی مرتبط با حوزه گردشگری دارند که هیچ کدام از سیاست واحدی پیروی نمی‌کنند و ما سعی داریم اقدامات و تصمیم‌گیری‌های پراکنده و جزیره‌ای را در حوزه گردشگری از شهرداری اصفهان حذف کنیم."

به گزارش خبرنگار ایمنا، گردشگری سال‌هاست که به عنوان محور توسعه استان و شهر اصفهان قرار گرفته است. اقدامات زیرساختی صورت گرفته در این راستای طی چند سال اخیر کج دار و مریز بوده و کمتر به سلایق گردشگران برای سفر به شهر اصفهان توجه شده است. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان گردشگری اصفهان پس از سال‌ها همچنان بر پایه آثار تاریخی می‌چرخد و مسئولان عصر کنونی هنوز موفق به اجرای طرحی خلاقانه برای توسعه گردشگری نشده‌اند.

در این راستا و به منظور آشنایی با سیاست‌های شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص توسعه گردشگری گفت‌وگویی را با نصیر ملت، رییس کمیسیون امور اقتصادی، گردشگری و حقوقی شورای اسلامی اصفهان انجام داده‌ایم که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

نگاه شورای پنجم در خصوص توسعه گردشگری چگونه است؟

اصلی‌ترین نگاه ما به حوزه گردشگری افزایش درآمد شهر است. این افزایش می‌تواند به صورت مستقیم برای شهر کسب درآمد کند. البته باید توجه داشت که طی سال‌های اخیر در حوزه گردشگری صرفا به آثار تاریخی شهر اصفهان بسنده کرده که اغلب در طول روز امکان استفاده دارد و گردشگران با تاریک شدن هوا امکانی برای تفریح و گشت و گذار ندارد.

باید بخش‌هایی از تفریحات جهانی که با فرهنگ ما مطابقت دارد را در شهر اصفهان ایجاد کنیم تا بتوان انتظارات مورد نیاز گردشگران داخلی و خارجی را در کنار آثار تاریخی را برآورده کنیم و به واسطه این امر موجب ماندگاری بیشتر گردشگران در اصفهان می شود.

گردشگری شبانه موضوعی است که به اعتقاد بسیاری از اساتید دانشگاه مورد غفلت واقع شده و باید هر چه زودتر به این مساله ورود کرد، در این خصوص چه دیدگاهی دارید؟

ما نیز با این امر موافق بوده و پیشنهاداتی نیز برای این نوع گردشگری داریم. باید شرایطی ایجاد شود بخشی از آثار تاریخی اصفهان که امکان بازدید شبانه دارند ساماندهی شده و میزبان گردشگران باشد برای این برگزاری سمپوزیوم‌ها در آثار تاریخی نیز می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.

همچنین برپایی گالری‌ها، نمایشگاه‌ها، مراسم‌های سنتی، کنسرت‌های موسیقی در طول شب و آنچه که می‌تواند ترکیبی باشد برای فعالیت گردشگری شبانه باید مورد توجه قرار گیرد. ضمن اینکه ما باید همراه با سلیقه مخاطب فعالیت‌هایمان را مطابقت دهیم چرا که ممکن است اگر بخواهیم ظرفیتی را به دلخواه خودمان ایجاد کنیم مورد استقبال قرار نگیرد و باید با در نظر گرفتن تجمیعی از سلایق این طرح اجرایی شود.

همچنین با طراحی برنامه‌ای می‌توان واحدهای صنفی را در طول شب فعال کرد که این امر می‌تواند نسبت به تقویت کسبه و بنگاه‌های اقتصادی کمک قابل توجهی داشته باشد.

در حال حاضر در شهر اصفهان چه ظرفیتی‌هایی برای گردشگری شبانه وجود دارد؟

در اصفهان وجود خیابان‌هایی مانند چهارباغ عباسی و سپاه که پیاده راه شده‌اند از ظرفیت خوبی برخوردار است و با تجهیزات اندکی می‌توان برای توسعه گردشگری شبانه بیشترین بهره‌برداری را داشته باشیم.

همچنین باید توجه داشت که حاشیه زاینده‌رود مسیر مستعدی برای ایجاد جذابیت است و استقرار کسب و کارهای خیابانی ساماندهی شده و با مطالعه می‌تواند به حضور گردشگر و زنده شدن فضای شبانه شهر کمک کند می‌تواند جزو گزینه‌هایی باشد که به افزایش گردشگر کمک می‌کند.

تاکنون در این خصوص پیشنهادی را ارایه داده‌اید؟

کمیسیون امور حقوقی، اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان در تلاش است مطالعاتی که در ادوار مختلف به نوعی توسط ارگان‌های مربوطه مانند اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اتاق بازرگانی و دانشگاه‌های مختلف، مرکز پژوهش‌های شورا و مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری اصفهان انجام شده است را گردآوری و به روز رسانی و در نهایت طرح جامع توسعه گردشگری شهر را تدوین کند.

البته در نظر داریم طرحی را آماده کنیم که قابلیت اجرا داشته باشد و فراتر از یک سند تئوری عمل کند و براساس آن هر چه سریعتر ورود جدی و متفاوت به حوزه گردشگری داشته باشیم.

در این زمینه تاکنون جلسات مختلفی را با فعالان عرصه گردشگری و صاحب نظران حوزه گردشگری تشکیل دادیم و امیدواریم در سال ۹۷ خروجی این جلسات در توسعه گردشگری در شهر اصفهان ملموس باشد.

پیش‌بینی شما برای آماده شدن سند جامع گردشگری اصفهان چیست؟

شورا در این زمینه فعالیت‌های خود را بدون از دست دادن زمان انجام می‌دهد. دراین راستا تمام توان خود را بکار خواهیم گرفت که از هر گونه ورود بدون مطالعه به حوزه گردشگری جلوگیری شود چرا که اصفهان امکان آزمون و خطا در موضوعات مختلف را ندارد. فرصت ما محدود است و باید تلاش کنیم که هزینه اشتباهات را کاهش دهیم.

در شهرداری اصفهان بخش‌های زیادی خود را متولی گردشگری می‌دانند. برای ساماندهی این امر چه برنامه‌ای دارید؟

در حال حاضر بیش از ۱۵ بخش در شهرداری اصفهان فعالیت‌هایی مرتبط با حوزه گردشگری دارند که هیچ کدام از سیاست واحدی پیروی نمی‌کنند و ما سعی داریم اقدامات و تصمیم‌گیری‌های پراکنده و جزیره‌ای را در حوزه گردشگری از شهرداری اصفهان حذف کنیم.

اولین تلاش ما این است که فعالیت‌های شهرداری منسجم شود و ذیل یک اداره مشخص سیاستگذاری اعمال شود و دیگر زیرمجموعه‌های دیگر مجری سیاستگذاری‌ها باشد.

حوزه گردشگری در شهرداری متولی خاصی دارد؟

هنوز برای این امر در شهرداری اصفهان متولی خاصی مشخص نشده است و در چارت‌بندی جدید شهرداری اداره گردشگری در دستور کار است و هنوز در خصوص جانمایی این اداره در سازمان‌ها و معاونت‌ها در حال انجام مطالعات هستیم.

گفتگو از: مریم یاوری_ خبرنگار ایمنا

کد خبر 339443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.