حوادث جاده‌ای در کاهش جذب توریست مؤثر است

نایب‌رئیس هیئت‌مدیره انجمن طرفداران ایمنی راه‌ها گفت: امروز برای پایش شهرها حمل و نقل عمومی پایش می‌شود و این موضوع سهم قابل‌توجهی در جذب توریست دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا اسماعیلی، صبح امروز (یکشنبه) در مراسم معرفی و تقدیر از منتخبان اولین جشنواره استانی ایمنی رانندگان حرفه‌ای استان اصفهان اظهار کرد: ابتدا باید پرسید چرا ترافیک دچار بی‌نظمی است و کشتار جاده‌ای بالاست؟ این در حالی است که این موضوع آسیب‌های اقتصادی زیادی دارد و در عدم جذب توریست مؤثر است.

وی افزود: افزایش جمعیت شهرها و سرازیر شدن جمعیت روستاها به شهرها، افزایش بی‌نظمی و در نهایت افزایش استفاده از خودرو، منجر به افزایش ترافیک شهرها و بی‌نظمی شد و این در حالی است که این رویه در کشورهای اروپایی طی شده و مضرات آن مشاهده‌شده اما در ایران این راه هنوز ادامه دارد.

نایب‌رئیس هیئت‌مدیره انجمن طرفداران ایمنی راه‌ها با اشاره به اینکه از این رو شاهد رفتارهای نامناسبی در حوزه حمل و نقل هستیم، افزود: به عنوان مثال در شهرها به محل پارک خودرو هیچ توجهی نمی‌شود، علاوه بر آن استفاده از موبایل‌ها نیز بسیار حادثه‌آفرین است.

اسماعیلی با اشاره به ناایمن بودن خودروها اضافه کرد: بخشی از حوادث جاده‌ای ناشی از ناایمنی خودروهاست این در حالی است که حتی یک دفترچه راهنما برای استفاده از خودروها توزیع نمی‌شود.

وی با بیان اینکه حمل و نقل موضوع مهمی در جوامع است گفت: امروزه گفته می‌شود اگر می‌خواهید مسائل اقتصادی، سلامتی، مباحث فرهنگی و اجتماعی را پایش کنید به حمل و نقل جوامع رجوع کنید.

نایب‌رئیس هیئت‌مدیره انجمن طرفداران ایمنی راه‌ها با اشاره به رفتارهای اجتماعی رانندگان گفت: در یک کشور توسعه‌یافته اگر راننده ای چند بار بوق بزند او را فردی با مشکل روانی می‌شناسند و اگر در یک بزرگراه نیز چنین راننده‌ای دنده‌عقب حرکت کند او را به مرکز روان‌شناختی می‌برند، از این رو این مسائل در این کشورها بسیار رعایت می‌شود و این مهم ناشی از ارائه آموزش‌های صحیح بوده است.

اسماعیلی با اشاره به اینکه کشورهای خارجی «حق‌الناس» را به «حق شهروندی» تبدیل کرده‌اند، گفت: متأسفانه شاهدیم که روزانه حق شهروندان در ترافیک شهرها نقض می‌شود و رفع این معضل نیازمند آموزش است. در حالی که اگر به فرهنگ خودمان رجوع کنیم که تأکید زیادی بر رعایت«حق‌الناس» دارد این مشکلات رفع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه زمانی که یک فرد تصادف می‌کند همه کشور متضرر می شود، اضافه کرد: برای جبران هزینه تصادف از سرانه ملی استفاده می‌شود اما متوجه نمی‌شویم.

نایب‌رئیس هیئت‌مدیره انجمن طرفداران ایمنی راه‌ها اضافه کرد: متأسفانه روی اخلاق رانندگی اقدام مؤثری نشده است، وزارت راه و پلیس و ... هر کدام برای خودشان اقدامی کرده‌اند در صورتی که باید این اقدامات به صورت واحد انجام شود.

اسماعیلی با اشاره به اینکه برای رعایت ایمنی در ایران اقدامات فرهنگی بسیار مناسب است، گفت: سال ۲۰۰۰ فرهنگ‌سازی استفاده از کمربند ایمنی شروع شد و تا سال ۲۰۰۸ مشخص شد ۸۰ درصد از مردم کمربند خود را می‌بستند.

وی با اشاره به تصادفات افزود: همچنان حجم عظیمی از دلیل این موضوع، اشتباهات انسانی است و استفاده از مواد روان‌گردان و مشروبات الکلی مهم‌ترین این دلایل است، تصادف قابل‌پیشگیری است و برای جلوگیری از این موضوع باید رفتارهای انسانی تغییر کند.

نایب‌رئیس هیئت‌مدیره انجمن طرفداران ایمنی راه‌ها ادامه داد: باید خودکنترلی در بین مردم رواج یابد تا بدون دیدن پلیس ایمنی را رعایت کنیم.

هم چنین، مجید دوست محمدی دبیر جشنواره استانی ایمنی رانندگان حرفه‌ای اظهار کرد: این جشنواره سال قبل به‌صورت کشوری برگزار می‌شد و امسال قرار شد این جشنواره را به‌صورت استانی پیگیری کنیم.

وی افزود: جشنواره یک رویداد فرهنگی است که در این قالب هنرمندان زیادی خود را مطرح و ایده‌هایشان را به نظر مردم می‌رسانند، با توجه به بزرگی صنعت حمل‌ونقل باید فعالان این عرصه خود را به خوبی معرفی  کنند تا رانندگان جوان باید از رانندگان حرفه‌ای در مورد رعایت ایمنی، الگو بگیرند.

دبیر جشنواره استانی ایمنی رانندگان حرفه‌ای با بیان اینکه هدف این جشنواره فرهنگ‌سازی ایمن، رانندگی کردن، توسعه ایمنی و ارج نهادن به مقام رانندگان است، اضافه کرد:موضوع حمل‌ونقل سیستم پیچیده‌ای است که مؤسسات و مدیران خصوصی و دولتی در بهبود عملکرد این سیستم مؤثر هستند، از این رو باید افراد منتخب را در قالب جشنواره معرفی و از آنان تقدیر کنیم.

دوست محمدی اضافه کرد: انتخاب افراد برتر در این جشنواره مؤلفه‌هایی دارد که صرفاً رعایت ایمنی در رانندگی ملاک انتخاب فرد نیست، به‌عنوان مثال افرادی که به راه ماندگان کمک می‌کنند نیز موردتوجه هستند

وی ادامه داد: اخذ تقدیرنامه از ادارات مختلف، کمک به راه ماندگان، طی کردن دوره‌های مختلف مهارتی، مشارکت‌های اجتماعی و همکاری با سازمان‌های مرتبط با حوزه حمل‌ونقل و نداشتن تخلفات رانندگی ازجمله معیارهای انتخاب فرد برتر است.

کد خبر 339243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.