اصفهان شناسنامه حقیقی اش را می یابد

پروین، جی، جلفا، چهار باغ، انقلاب، عباس آباد و .... نام‌هایی است که طی گذشت سالیان بر قاب شناسنامه اصفهان حک شده تا گوشه ای از هویت تاریخی و فرهنگی این شهر را نشان دهد.

به گزارش ایمنا، بیشتر خیابان ها، کوچه پس کوچه ها و محلات نصف جهان به نام ها و نشان هایی کهن معروف و بیانگر هویت و تاریخ این مرز و بوم است، اما متاسفانه طی سالیان اخیر نام برخی از این خیابان های قدیمی و محلات تاریخی شهر  دستخوش تغییراتی شده که با هویت آن خیابان همخوانی ندارد؛ گاهی نام هایی سر از اصفهان در آورده است و بر تابلو خیابان ها و کوچه ها قرار گرفته که هیچ ربطی نه تنها به آن خیابان بلکه به اصفهان ندارد و عجیب تر آنکه بزرگان و فرهیختگان بسیاری در اصفهان گذران زندگی کرده اند و می کنند که مردم یک محله و کوچه آدرس را به نام منزل آنها می دهند، اما ظاهرا نامشان برای مدیران گذشته ناشناخته بوده است!

مهدی مقدری، رییس شورای نامگذاری معابر شهر اصفهان از گلایه های مردم مبنی بر نامگذاری های "ساختگی و مصنوعی" در سالهای اخیر به خبرنگار ایمنا اینطور گفت: یکی از گلایه‌های اصلی مردم فاصله گرفتن بسیاری از خیابان‌ها و میادین شهر از نام‌های تاریخی آنها است یا اینکه نامگذاری ها همسو با محله یا میادین انجام نشده است، از این رو در این دوره با استفاده از تکنولوژی‌های نوین که در قالب اپلیکیشن‌هایی در دست طراحی است، شرایط برای استفاده از نظرات مردم، اساتید دانشگاه و جریان‌های مؤثر برای نامگذاری معابر و خیابان‌ها مهیا می‌شود.

وی افزود: در شورای نامگذاری معابر شهر اصفهان سعی داریم از مدل مشارکت محور برای نامگذاری معابر خیابان‌ها و معابر عمومی شهر استفاده کنیم تا رضایت شهروندان را به همراه داشته باشد.

مقدری با بیان اینکه تمرکز شورای نامگذاری بر انتخاب نام های روان و ساده است، گفت: به تازگی مشاهده شده در فرایند نامگذاری برخی از معابر و میادین از نام‌های سخت استفاده شده است، در حالی که آیین نامه‌های دوره های قبل و آیین‌نامه‌هایی که در دوره‌های مختلف تدوین شده بود، بر ساده و روان بودن و تاکید بر هویت‌های محله ای که شهر اصفهان گنجینه‌ای از این مفاخر ادبی، هنری و فرهنگی است، در نامگذاری‌ها تاکید داشته است.

وی تصریح کرد: شورای نامگذاری معابر شهر اصفهان باید به سمتی حرکت کند که نام خیابان‌ها و معابر متناسب با روح فرهنگی هویت ایرانی و اسلامی باشد.

چوب حراج به هویت فرهنگی شهر نزنیم

دقت کرده اید نام تغییر می کند و یک دهه هم از تغییر آن می گذرد اما وقتی می خواهیم به تاکسی یا حتی شخصی آدرس دهیم از همان نام قدیمی استفاده می کنیم این نشان می دهد که نام ها در حافظه تاریخی ما حک می شود به ویژه در نصف جهان که گوشه به گوشه اش برای مردمانش نوستالژی است، ای کاش گذشتگان در هنگام تغییر نام ها حافظه تاریخی ما را در نظر می گرفتند. 

مدیریت شهری اصفهان در دوره جدید،  شورای نامگذاری معابر شهر اصفهان را با حضور دو استاد برجسته دانشگاه تشکیل داد؛ یکی از این اساتید علی اصغر باباصفری، استاد ادبیات دانشگاه اصفهان است. وی از اینکه ۱۴ سال گذشته نامگذاری خیابان‌ها سلیقه‌ای بوده ابراز تاسف کرد و گفت: نباید با اعمال سلیقه در نامگذاری‌ها چوب حراج به هویت فرهنگی شهر بزنیم.

وی  اظهارکرد: شورای نامگذاری علیرغم اینکه شاید عده‌ای وجود آن را ضروری ندانند، اهمیت زیادی دارد، زیرا نام خیابان‌ها و معابر هر شهری هویت تاریخی و فرهنگی آن را نشان می‌دهد.

این استاد حوزه ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان عدم تناسب و ناهمگونی در نام ها را یکی از مشکلات نامگذاری معابر شهر دانست و گفت: به عنوان مثال در یکی از خیابان‌های شهر نام کوچه ها به نام گل‌ها نامگذاری شده است، اولی یاس، دومی لاله، اما سومی فرهاد است که هیچ سنخیتی به نام‌های قبلی ندارد!

وی از تکرار نام خیابان‌ها به عنوان یکی دیگر از مشکلات موجود در نامگذاری معابر شهر اصفهان یاد کرد و افزود: مصداق بارز آن نامگذاری دو خیابان به نام طالقانی، دو خیابان شریعتی، چهار خیابان به نام شهید مطهری، سه خیابان به نام ابوذر، سه خیابان به نام شهید مفتح، دو خیابان به نام ملاصدرا و دو خیابان به نام آیت الله غفاری است.

باباصفری ادامه داد: در دوره های قبل نسبت به رعایت تناسب در نامگذاری‌ها از لحاظ آسانی و روان بودن نام‌ها، غفلت‌هایی صورت گرفته است.

عضو شواری نامگذاری معابر شهر اصفهان گفت: تغییر نام خیابان‌ها بدون توجه به سابقه فرهنگی آن معضل دیگر به شمار می‌رود، به عنوان مثال خیابان «آذر» را به خیابان «ابوذر» تغییر نام دادند، در حالی که آذر به نام «آذر بیگدلی» یکی از شاعران برجسته اصفهان و محل زندگی و باغ او در این خیابان قرار دارد، مردم هنوز این خیابان را به نام آذر می‌شناسند و ابوذر نمی‌خوانند.

وی افزود: تغییر نام خیابان دکتر فاطمی به نام شهید باهنر نیز کار درستی نبوده است، البته شهید باهنر شهید ارزشمند این مرز و بوم است و باید یکی از خیابان‌های شهر به نام این شهید والامقام نامگذاری شود، اما دکتر فاطمی نیز از بزرگان نهضت ملی‌شدن نفت و از شهیدان این راه به شمار می‌رود که نقش موثری در این زمینه داشته و نباید نام این خیابان تغییر می‌کرد.

وی با بیان اینکه تمام کوچه‌ها، محله‌ها، حتی مادی‌ها و صحراهای اصفهان نباید بی جهت تغییر نام داده شود، تاکید کرد: این تغییر نام‌ها بعضاً با اعمال سلیقه‌های شخصی بوده و برای هویت شهر ما خوب نیست.

استاد حوزه ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: بعضی از بزرگان این شهر همچون مرحوم «محمدعلی جمال‌زاده» به عنوان «پدر داستان‌نویسی ایران» گمنام باقی مانده‌اند در حالی که در تهران دو خیابان به نام‌های جمال‌زاده جنوبی و شمالی نامگذاری شده، اما در اصفهان که زادگاه این بزرگ‌اندیش فرهیخته است، هیچ خیابانی نامگذاری نشده و در مقابل برخی خیابان‌ها به نام افرادی گذاشته شده که آنچنان تاثیر و نقش‌آفرینی در عرصه‌های مختلف فرهنگی، تاریخی، اجتماعی و سیاسی نداشته‌اند.

وی با بیان اینکه عدم توجه به بافت تاریخی شهر دیگر معضل نامگذاری‌ها در اصفهان است، اظهارکرد: شهر اصفهان با شهرهای جدیدی همچون شاهین‌شهر تفاوت دارد، در شاهین‌شهر کوچه‌ها و خیابان‌ها به هر عنوانی نامگذاری شود، حساسیت چندانی وجود ندارد، اما شهر اصفهان پیشینه تاریخی دارد به طوری که در قرن چهارم و پنجم در زمان آل‌بویه، در قرن ششم در دوره سلجوقیان و در قرن یازدهم و دوازدهم در دوره صفویه پایتخت کشور بوده است، بنابراین باید نامگذاری معابر آن با تدبیر انجام شود.

باباصفری خاطرنشان کرد: در شورای نامگذاری معابر شهر اصفهان سعی داریم از مدل مشارکت محور برای نام‌گذاری معابر خیابان‌ها و معابر عمومی شهر استفاده کنیم تا رضایت شهروندان را به همراه داشته باشد، از این رو در این دوره با استفاده از تکنولوژی‌های نوین که در قالب اپلیکیشن‌هایی در دست طراحی است، شرایط برای استفاده از نظرات مردم، اساتید دانشگاه و جریان‌های مؤثر برای نامگذاری معابر و خیابان ها مهیا خواهد شد تا از تکرار نام‌ها نیز جلوگیری شود.

نام‌های تکراری و سرگردانی مردم

علیرضا جعفری زند، باستان شناس یکی دیگر از اعضای انتخابی شورای نامگذاری شهر اصفهان است وی که اصفهان را یک شهر تاریخی می داند که شکل‌گیری آن سالیان سال بر اساس رویدادها ومسایل تاریخی بوده است، گفت: با در نظر گرفتن این موضوع باید توجه داشت که نام‌گذاری‌ها باید به گونه‌ای باشد که هویت بخش ها و محلات در بخش کهن و قدیمی شهر از بین نرود.

علیرضا جعفری زند افزود: شهر اصفهان هنوز ساختار قدیمی خود را دارد و تنها اندکی توسعه پیدا کرده است، بنابراین اسامی خیابان‌ها و معابر جدید شهر نباید هویت محلات قدیمی شهر را مخدوش کند و اسامی کهن را از بین ببرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران استفاده از نام‌های تکراری برای خیابان‌های جدید را دیگر اشکال نامگذاری‌ها طی سال‌های اخیر خواند و اظهارکرد: نامگذاری معابر و خیابان‌های جدید باید حساب شده باشد، زیرا استفاده از نام‌های تکراری باعث سردرگمی شهروندان می‌شود.

وی تاکید کرد: باید در نام‌گذاری‌ها از اعمال سلیقه خودداری شود و نام خیابان ها، کوچه‌ها و معابر را بر اساس هویت شهری انتخاب کرد.

این باستان شناس و پژوهشگر ادامه داد: نکته دیگر اینکه اگر نام یک خیابان با استفاده از یک مفهوم انتخاب شده است، باید نامگذاری کوچه های آن نیز با مفهوم نام خیابان همخوانی داشته باشد، به عنوان مثال  اگر نام خیابان بهار است، اسامی کوچه ها نیز با مفهوم بهار سنخیت داشته باشد.

عضو شورای نامگذاری معابر شهر اصفهان با بیان اینکه مهمترین هدف این شورا انتخاب اسامی خیابان‌ها و معابر شهر مطابق با هویت و تاریخ اصفهان است، گفت:  البته در این راستا از نظرات مردم تا آنجایی که احساسی و سلیقه‌ای محض نباشد، استفاده خواهیم کرد، زیرا ما راجع به شهر صحبت می‌کنیم نه در ارتباط با یک منزل یا یک محوطه کوچک شهری، بنابراین نظرات مردم زمانی حائز اهمیت است که در پس آن معنا و مفهوم توجیه شده وجود داشته باشد نه اینکه صرفا سلیقه‌ای باشد.

به گزارش ایمنا، انتظار می رود حال که اعضای شورای نامگذاری معابر شهر اصفهان از گروهی چهره و آگاه به تاریخ و هویت شهر انتخاب شده، از آشفتگی در نام‌گذاری خیابان‌ها که هویت شهر را هدف قرار می‌دهد، جلوگیری شود.

کد خبر 339131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۹
    6 1
    جای اسم این شخصیتهای تاریخی اصفهانی بر خیابان های شهر خالی است: روزبه، گودرز، شهربراز، ابومسلم، به اضافه انبوهی از شخصیتهای اصفهانی معاصر از هنرمند گرفته تا سیاستمدار مثل: نایب اسدالله، کوشان، سپنتا، جمالزاده، ملک المتکلمین، امینی، گلشیری، صادقی، جمال واعظ و...
  • شهریار IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
    6 1
    نامگذاری ایستگاه «دفاع مقدس» قطار شهری هم درست نیست. اون محدوده همواره به عنوان «صفه» شناخته شده. صفه اسم کوه اون منطقه و پایانه‌ی مسافری اونجاست. خیلی از مسافران، به ویژه دانشجویانی که به اصفهان میان، «صفه» را می‌شناسن ولی دفاع مقدس را نه. از طرف دیگه، با توجه به این که نام‌های ایستگاه‌های پایانی مترو شهر، «قدس» و «دفاع مقدس» هست، وقتی وارد یکی از ایستگاه‌های میانی مترو می‌شیم، تابلوهای راهنما نمی‌تونن در نگاه اول، راهنمای خوبی باشند، چون هم تشابه اسمی (قدس و مقدس) وجود داره و هم برای یک اصفهانی، «به طرف دفاع مقدس» گویای جنوب شهر نیست.