کشاورزان شرق اصفهان یک‌سال دیگر هم صبوری کنند

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعتراضات روز گذشته مردم ورزنه نسبت به نادیده گرفته شدن حق آبه خود، گفت: مردم اصفهان ۱۴ سال این مشکلات را تحمل کرده اند، حال این یک سال دیگر هم صبوری کنند تا برنامه های تونل سوم، جبران خسارت کشاورزان و تغییر الگوی کشت اجرایی شود.

حیدرعلی عابدی در اربطه با اعتراضات مردم ورزنه در روز جمعه- ۱۸ اسفند- به خبرنگار ایمنا گفت: مردم ورزنه همیشه نسبت به نادیده گرفته شدن حق آبه خود معترض بوده‌اند و تجمع روز جمعه نیز ادامه همین اعتراضات بوده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی شایعه شکسته شدن خط لوله آب توسط معترضان و قطع آب انتقالی اصفهان به یزد را تکذیب کرد و افزود:  نیروی انتظامی در محل اعتراضات و تجمعات حضور داشت و حادثه شکستن و قطع خطوط لوله انتقال آب رخ نداد.

وی تأکید کرد: البته من در جریان جزئیات این اعتراضات نیستم، با این حال فکر نمی کنم مردم ورزنه هم قصد شکستن خطوط لوله انتقال آب را داشتند؛ بلکه به نظر می رسد تجمعات آنها یک حرکت سمبلیک برای نشان دادن اعتراض‌شان به مسأله حق آبه و احقاق حقشان بود.

عابدی گفت: کشاورزان شرق اصفهان هر طرحی را که با نادیده گرفتن حق‌آبه کشاورزان تصویب شود، مردود می دانند و نگران هستند در طرح هایی که توسط استاندار اصفهان ارایه شده، مبادا حق‌آبه و سهم آنها نادیده گرفته شود. حرف اصلی معترضان این است که وزیر نیرو، استاندار و سایر مسئولان مربوطه باید اعلام کنند کشاورزان اصفهان تا چند سال دیگر می توانند به حق‌آبه خود برسند.

نماینده مردم اصفهان تأکید کرد: اما پیام من به مردم این شهر و کشاورزان شرق اصفهان این است که استاندار  تمام تلاش خود را در زمینه رفع مشکل کشاورزان و تأمین حق‌آبه آنها انجام داده و خوب است که به وی فرصت داده شود تا بتواند برنامه های خود را عملیاتی کند.  

گوش وزارت نیرو بدهکار نیست!

عابدی افزود: تجمع روز چهارشنبه – ۱۶ اسفند- نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز با این هدف صورت گرفت که وزارت نیرو یک برنامه زمان بندی شده در رابطه با زاینده رود ارائه دهد. درست است که در وزارت نیرو وزرا و معاونان عوض می شوند، اما ما با وزارت نیرو سر و کار داریم و این وزارت تا کنون هیچ برنامه مشخصی برای اجرای مصوبات شورای عالی آب ارایه نکرده و با اینکه نامه رییس جمهور هم برای آن ارسال شده، اما وزارت نیرو گوشش بدهکار نیست. وزارت نیرو در  کمیسیون امنیت ملی تعهد داده که تا پایان امسال یکسری کارها را انجام دهد، اما به وعده خود عمل نکرده است.

وی تصریح کرد: نمایندگان استان اصفهان در تجمعی که در مجلس داشتند، از لاریجانی خواستند در جلسه ای با وزیر نیرو از وی بخواهد یک برنامه زمانبندی شده برای اجرای مصوبات شورای عالی آب ارائه دهد و مشخص کند تا چه زمانی مردم ورزنه و شرق اصفهان باید چشم انتظار اقدامات وزارت نیرو باشند.

عابدی با بیان اینکه هزینه های سد تونل سوم کوهرنگ در بودجه سال ۱۳۹۷ تصویب شده، افزود: در مرحله نخست بودجه عمرانی به تونل سوم اختصاص پیدا کرده و از سوی دیگر حدود ۱۱-۱۲ نفر از نمایندگان استان اصفهان که شامل پنج نماینده اصفهان و نمایندگان فلاورجان، زرین شهر، خمینی شهر و برخی دیگر از همکاران می شود، بودجه در اختیار خود را که حدود ۷۰ میلیارد تومان است و  نمایندگان می توانند از آن برای تبلیغات و کارهای عمرانی مثل ساخت مدارس نیمه تمام، ورزشگاهها و ... استفاده کنند را به تونل سوم اختصاص دادیم.

تونل سوم و بهشت آباد جزو بدهی های وزارت نیرو است

وی تأکید کرد: با این حال تونل سوم و بهشت آباد جزو بدهی های وزارت نیرو است؛ یعنی قبل از راه اندازی تونل سوم و بهشت آباد، وزارت نیرو حق نداشته آب زاینده رود را به چهارمحال و بختیاری و یزد بدهد و حال که این کار صورت گرفته، چاره ای ندارند جز اینکه این پروژه ها را تکمیل کنند تا نیازهای این دو استان تأمین شود.

نماینده مردم اصفهان افزود: وزارت نیرو باید اعلام کند با توجه به اینکه تونل اول و رودخانه حق کشاورزان استان اصفهان بوده، چه برنامه ای برای دفاع از این حق دارد، نمایندگان اصفهان تا کنون برنامه ای در این زمینه از وزارت نیرو ندیده اند.

عابدی در رابطه با چگونگی مصرف آب انتقالی اصفهان به یزد گفت: نظارت و بررسی دقیقی بر چگونگی مصرف این آب در استان یزد صورت نگرفته که مشخص شود این آب صرفا به عنوان آب آشامیدنی مورد استفاده قرار می گیرد یا در زمینه های دیگری همچون کارخانه‌جات هم مصرف می شود. با این حال زمانی که  نسبت بین میزان آب انتقالی به یزد و جمعیت آن را بر اساس جدول استانداردی که هر فرد در شبانه روز آب مصرف می کند، محاسبه می کنیم، مشخص می شود که برای تأمین آب آشامیدنی یزد تنها به ۵۰ درصد آبی که در حال حاضر به این استان منتقل می شود، نیاز است. حال این ۵۰ درصد اضافی را برای چه می برند و در کجا مصرف می کنند خود جای سؤال دارد! باید برنامه ای داشته باشیم تا این قضیه را برنامه ریزی کنیم.

بی نظمی در زاینده رود یکی دوتا نیست

وی تأکید کرد: با این حال قضیه مهم و اساسی این است که مجموع آبی که به یزد منتقل می شود ، ۶۰ تا ۷۰ میلیون متر مکعب است، مشکل عمده اصفهان این است که بیش  از ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب در بالادست برداشت می شود. همان طرحهای آبخیز داری که در استان چهارمحال و بختیاری زده شده نزدیک ۱۰۰ میلیون متر مکعب ورودی آب به سد را کاهش داده و این یعنی چیزی حدود ۱.۵ برابر آبی که به یزد منتقل می شود.

عابدی تصریح کرد: قرار بر این بوده وقتی تونل سوم به راه افتاد، چهارمحال این آب را برداشت کند، اما آنها قبل از راه اندازی تونل اقدام به این کار کرده اند. با ۷۰۰- ۸۰۰ متر لوله، آب را از زاینده رود به ارتفاعات می کشند و هیچ کدام از این لوله ها کنتور ندارد که ما بفهمیم چه میزان آب در حال استفاده است. بی نظمی در زاینده رود و فقدان مدیریت در این حوزه یکی و دوتا نیست.

وی افزود: از مردم ورزنه و شرق اصفهان می خواهیم حداقل یکسال به استاندار فعلی فرصت بدهند. مردم اصفهان ۱۴ سال این مشکلات را تحمل کرده اند، حال این یک سال هم صبوری کنند. در این یک سال تونل سوم بجد پیگیری می شود، خسارتهایی که در این سالها به کشاورزان وارد شده، جبران و الگوی کشت با کم آبی سازگار می شود. در کنار همه اینها حفظ حق آبه کشاورزان اصفهان است که برای تأمین آن هم راه‌حل هایی داریم. از کشاورزان تقاضا دارم با صبوری خود اجازه اجرایی شدن این برنامه ها را بدهند.

کد خبر 339130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.