حق آبه کشاورزان باید داده شود

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان گفت: اینگونه نیست که خوشحالی در دین نباشد یا حرام باشد، بلکه نباید سوراخ دعا را گم کنیم، در عین حال نباید با مفاسد دل را خوش کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت الله سید یوسف طباطبایی در خطبه نخست نماز جمعه این هفته گفت: همانطور که در قرآن هم آمده، یکی از مسائلی که جلوی رشد فکر و بصیرت انسان را می‌گیرد فتنه گری مال و فرزند است که البته منظور از فتنه امتحان است. مال و فرزند می تواند انسان را منحرف کند و یا در راه درست و حق کمک کار انسان باشد.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان افزود: فرزندان حقوق متفاوتی بر گردن پدر و مادر دارند؛ یکی از این حقوق، انتخاب مادر خوب برای فرزند است؛ یعنی هنگام ازدواج بدانیم چه زمینه ای را برای فرزند آینده انتخاب می کنیم؛ سهم مادران در اصلاح و افساد فرزند به مراتب بیش از پدر است. در تاریخ موردی نداریم که مادر خوب، فرزند بد داشته باشد؛ به عنوان نمونه اسما همان کسی که در غسل دادن حضرت زهرا به امیرمؤمنان کمک می کرد یکی از مادرانی بود که فرزندان خوبی تربیت کرد.

وی تصریح کرد: انتخاب مادر خوب برای فرزند از این جهت مهم است که فرزند در نطفه ای سالم و با شیری حلال پرورش می یابد. همانطور که حق شیر خوردن کودک بر پدر این است که لقمه ای که مادر می خورد حلال باشد؛ یکی از خطابه‌های امام حسین به اهل کوفه این بود که اگر در مقابل من ایستادید به خاطر لقمه حرامی است که خورده اید.

طباطبایی نژاد افزود: یکی دیگر از حقوق فرزند بر گردن والدین، انتخاب همسر خوب برای او است؛ البته فرزند هم لازم است در همه موارد از پدر فرمانبرداری کند مگر در هنگام معصیت و نافرمانی از خداوند؛ علاوه بر آن یکی از حقوقی که فرزند به گردن پدر دارد نام خوب نهادن بر فرزند است.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان در بخش دوم خطبه های نماز جمعه اصفهان با بیان اینکه امروز برخی کشاورزان برای طلب حقشان به اینجا آمده اند، گفت: اگر کشاورزان حق آبه ای هم نداشتند یکی از افتخارات استان اصفهان، کشاورزی  و کشاورزان آن است؛ خود من به شخصه با بسیاری از بزرگان کشور در رابطه با حقوق کشاورزان صحبت کرده ام؛ البته به کشاورزان هم بگویم اعتراضی که سبب سوء استفاده دشمن شود زشت است.

وی با ابراز امیدوراری برای پرداخت حق کشاورزان، اظهار کرد: همانطور که حقوق کارگران کارخانه ها داده می شود لازم است حقوق و پول حق آبه کشاورزان هم داده شود، چرا که ممکن است دشمن وارد عمل شود و از این تجمع ها سوء استفاده کند.

در قیامت کسی نمی تواند در مقامی بنشیند که حق او نیست 

طباطبایی در رابطه با جایگاه حضرت زهرا(س) گفت: بسیاری از علمای اهل تسنن هم در مورد حضرت زهرا(س) این نکته را گفته اند که اول شخصی که وارد بهشت می‌شود فاطمه(س) است؛ البته در قیامت مانند دنیا اینگونه نیست که هر کس در جایی که بخواهد بنشیند یا در مقامی بنشیند که حق او نیست، بلکه کسی در خوان نعمت خدا قرار می‌گیرد که در دنیا هم مطیع خداوند بوده باشد.

وی افزود: البته ممکن است فکر کنید اول شخص پیامبر اسلام(ص) باشد، اما بر اساس روایتی اولین کسانی که وارد بهشت می‌شوند پیامبر(ص) و دخترشان فاطمه(س) هستند؛ پس اشتباه است اگر صحبت از حضرت زهرا(س) کنیم، اما به آن عمل نکنیم.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان ادامه داد: حضرت زهرا(س) زندگی عجیبی داشتند؛ در خدمت به پدر، اطاعت از شوهر، تربیت فرزند و ساده زیستی بی‌نظیر بودند؛ ممکن است بگویید نداشتند که نخوردند؛ اما اینگونه نیست، همانطور که حضرت علی(ع) هم گفته بودند به خداوند قسم اگر بخواهم بهترین نان گندم و بهترین عسل را تهیه کنم می‌توانم، اما هیهات که مال و شکم مرا گول بزند و کسی در حجاز یا در یمانه گرسنه باشد.

امام جمعه شهر اصفهان افزود: در زمان امام علی(ع) به امام گفتند چرا شلوارتان وصله‌دار است؟ شما رهبر جامعه‌اید؛ امام(ع) فرمودند «چند خاصیت دارد، یکی اینکه تکبر انسان پایین می‌آید»؛ اما امروزه کسانی هستند که ماشین قرض می‌گیرند تا میان مردم پز دهند.

طباطبایی نژاد دیگر فایده ساده زیستی از نظر امام علی(ع) را اقتدای مؤمنان بیان کرد و افزود: در این صورت مردم می‌گویند امام ما اینگونه است و در صورت کم بضاعتی غصه نمی‌خورند؛ البته ما نمی‌گوییم اگر هم ثروتمند بودی شلوار وصله‌دار بپوش؛ بلکه می‌گوییم از مردم فاصله نگیرید؛ چراکه ما حق نداریم بیش از مردم مال جمع کنیم؛ پس اگر می‌خواهی زهرایی باشی از مردم فاصله نگیر.

وی ادامه داد: (اولیای خداوند) داشتند ولی به دیگران هم می‌دادند؛ همانطور که حضرت زهرا(س) گفته‌اند سه چیز را از دنیای شما دوست دارم؛ یکی خواندن قرآن، دیگری نگاه به صورت پیامبر خدا، البته نمی‌گوید پدرم، بلکه می‌گوید از چهره پیامبر خدا بهره معنوی می‌برم؛ و دیگری اینکه مالی داشته باشم و به فقرا بدهم.

اگر دچار اشرافی‌گری شدیم، مرتجع می‌شویم

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان اظهار کرد: با توجه به اینکه اکنون ایام عید نوروز نزدیک است و بسیاری نیازمند هستند؛ دست نیازمندان را بگیرید؛ تشریفاتی نباشیم؛ همانطور که امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری هم در سخنانشان به عواقب اشرافی‌گری اشاره کرده‌اند، اگر دچار اشرافی‌گری شدیم، گرفتار ارتجاع می‌شویم و به عقب برمی‌گردیم؛ نباید زندگی اشرافی داشته باشیم چراکه خدای ناکرده از انقلاب دست بر می‌داریم؛ پس لازم است روی پای خود بایستیم.

امام جمعه شهر اصفهان افزود: موضوع مورد بحث دیگر این روزها کانون فرهنگی هنری مساجد است که ۲۵ سال است فعالیت‌های بسیاری دارد؛ لازم است کانون‌ها، بسیج و هیئت‌های امنا و اهالی، مساجد را فعال کنند؛ بهتر است هنگام تحویل سال دعا کنیم در سال جدید همه نمازهایمان را در مساجد بخوانیم؛ چراکه پر کردن مساجد چشم دشمن را کور و دل امام زمان(ع) را شاد می‌کند؛ به همین خاطر تفاوت نماز در مسجد محل با نماز در خانه این است که ثواب یک رکعت نماز در مسجد محل ۲۵ برابر ثواب یک رکعت نماز در خانه را دارد.

طباطبایی نژاد گفت: امام خمینی(ره) در سال اول انقلاب کمیته امداد و بنیاد مستضعفین و در سال بعد آن بنیاد شهید را برای کمک به نیازمندان تشکیل دادند؛ البته بنیادی هم شکل گرفت که به خانواده کسانی که در زندان‌ها و خیابان‌ها به شهادت می‌رسیدند کمک می‌کرد.

زنان نباید در بیرون خانه آرایش کنند

وی با بیان اینکه ایام عید است و اکنون که دلهای شما خوش است بهتر است دل دیگران را هم شاد کنید، افزود: اینگونه نیست که خوشحالی در دین نباشد یا حرام باشد بلکه نباید سوراخ دعا را گم کنیم؛ در عین حال نباید با مفاسد دل را خوش کرد؛ چرا که در غیر این صورت اگر پس از دلخوشی با مفاسد، آرزوی ظهور امام زمان(عج) را بکنیم، امام زمان(عج) ظهور نمی‌کنند.

طباطبایی نژاد تأکید کرد: در همین راستا زنان نیز نباید در بیرون از خانه آرایش کنند؛ چراکه بنابر روایتی اگر زنی بدون اجازه همسرش هنگام بیرون رفتن از خانه آرایش کند تا زمانی که به خانه برمی‌گردد فرشتگان او را لعن می‌کنند.

امام جمعه اصفهان تصریح کرد: در روایتی از پیامبر(ص) آمده است «همه خوبی‌های بنی آدم را ملائکه محاسبه می‌کنند، مگر حسنات مجاهدین را؛ چراکه فرشته‌ها از محاسبه آن عاجزند»؛ یعنی محاسبه اعمال مجاهدین و شهدا از فهم فرشتگان خارج است.

کد خبر 339101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.