«سیاست زدگی» و «عوام فریبی» قطار توسعه اصفهان را کند کرده بود

عضو هیئت‌ رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: قرار است روز یکشنبه هفته آینده برای حل مشکل کشاورزان شرق اصفهان جلسه‌ای با حضور استاندار اصفهان و دکتر اردکانیان وزیر نیرو برگزار و مسایل مربوط به آب، کشاورزان و حقابه‌ها مطرح شود.

به گزارش ایمنا، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی شامگاه پنجشنبه با حضور در برنامه تلویزیونی «اینجا اصفهان» ضمن تبریک میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) به تمام مادران و همسران شهدا و بانوان ایران زمین، در خصوص راهکارهای توانمندسازی بانوان در جامعه گفت: با لفظ «توانمندسازی» زنان موافق نیستم، معتقدم به جای این واژه باید از لفظ «توان‌افزایی» زنان استفاده کرد؛ زیرا بانوان ما توانمند هستند و باید این توانمندی ها بالفعل  و شرایط برای فعالیت آنها مساعد شود تا بتوانند توانمندی های خود را در اجتماع به منصه ظهور برسانند.

ناهید تاج الدین با بیان اینکه درصد فارغ التحصلان بانو در دانشگاه ها بسیارچشمگیر است، افزود: آمارها نشان می دهد ۵۱ درصد فارغ التحصلان دانشگاه های استان اصفهان، ۵۲ درصد فارغ التحصلان مقطع دکتری و ۴۰ درصد از کارکنان در ارگان های دولتی استان از قشر بانوان هستند که امیدواریم بسترها برای افزایش توانمندی آنها فراهم شود.

وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه نیز مجلس به این موضوع توجه کرده و سهم ۳۰ درصدی انتصاب زنان را در پست های مدیریتی آورده و قدم های خوبی پیرامون این موضوع برداشته است.

عضو هیئت‌رییسه فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با ابراز خرسندی از اینکه در مدیریت شهری اصفهان شاهد مدیریت بانوان در سازمان‌های مربوط به شهرداری بوده ایم، گفت: استان اصفهان در انتصاب مدیران زن در ارگان های دولتی نیز در کشور پیشرو بود؛ به طوری که در حال حاضر دو مدیر کل زن توانمند سکاندار بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شده اند.

وی با بیان اینکه در مجلس شورای اسلامی تعداد زنان نسبت به ادوار قبلی افزایش یافته، هر چند هنوز تعداد آنها کم است، تصریح کرد:  در حال حاضر پنج درصد نمایندگان مجلس از قشر زنان هستند که تعداد آنها ۱۷ نفر است.

تاج الدین خاطر نشان کرد: بانوان مجلس در قالب فراکسیون زنان به اتفاق سازمان های مربوطه از جمله بهزیستی و کمیته امداد طرح هایی را برای توانمندسازی زنان بی سرپرست و بد سرپرست دنبال می کنند که تاکنون به نتایج خوبی رسیده که امیدواریم بتوانیم این طرح ها را به مجلس ارایه و به نتیجه نهایی برسانیم.

اختصاص ۶ هزار میلیارد از اوراق مشارکت برای نوسازی ناوگان شهری

وی در پاسخ به این سوال که در بودجه تا چه اندازه به پروژه های توسعه محور ارزش و اهمیت داده شده است، گفت: پس از اینکه رییس جمهور بودجه را به مجلس تقدیم کرد، نامه نگاری‌هایی را با شهرداری و دیگر سازمان ها انجام داده و  از تمام مدیران دستگاه‌ها خواستیم پیشنهادات خود را اعلام کنند، پس از آن پیشنهادات دریافت شده را در قالب پیشنهادهای اصلاحی به کمیسیون تلفیق ارایه و پیگیر شدیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: شهرداری اصفهان در این راستا بیش از ۱۰ پیشنهاد ارایه داد، نکته قابل توجه اینکه درصد بیشتر پیشنهادات شهرداری مختص به اصفهان نبود، بلکه مشکلات کشوری بود که باید در بودجه رصد می شد.

وی با بیان اینکه درصد خوبی از این پیشنهادات در لایحه وارد شد و به نتیجه رسید که تعدادی از آنها به موضوع آلودگی هوا باز می گشت، اظهارکرد: آلودگی هوا یکی از مشکلاتی است که گریبانگیرکلانشهرها از جمله اصفهان شده است، البته  بودجه های خوبی در این راستا اختصاص داده شد.

تاج الدین خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه درصد زیادی از آلودگی های شهر مربوط به موتورسیکلت ها و خودروهایی است که در شهر تردد می کنند، گفت: حدود ۶ هزار میلیارد از اوراق مشارکت برای نوسازی و بهسازی ناوگان شهری و خودروهای فرسوده اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد: یکی از مباحث دیگر اصفهان که راهکار خوبی برای رفع مشکل ترافیک و آلودگی هوا به شمار می رود،  پروژه مترو است،  در این راستا دو میلیارد دلار برای بهره وری و توسعه قطار شهری اختصاص داده شده است.

عضو هیئت‌رییسه فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی افزود: با هماهنگی مدیران شهرداری جلساتی برگزار و پیگیری‌هایی صورت گرفت، قبل از لایحه بودجه ۸۰ میلیارد از اسناد خزانه به متروی اصفهان اختصاص یافت که درصدی  از آن نیز جذب شده است، همچنین پیگیری هایی را  از طریق معاون اول رییس جمهور برای گرفتن وام جایکا از کشور ژاپن داشتیم (این وام به کشورهای در حال توسعه تعلق می گیرد) تا بتوانیم گامی در حل مشکل مترو برداریم.

اصفهان نصف‌جهان نیست

تاج الدین با اشاره به اصطلاح «برخوردار بودن اصفهان»، گفت: اصفهانی که به نصف جهان معروف است، واقعاً نصف جهان نیست؛ زیرا توسعه در آن به کندی رقم می خورد و قطار توسعه آن حرکت تندی ندارد، در تریبون های مختلف اعلام شده استان اصفهان برخوردار است، اما واقعیت این نیست.

وی ادامه داد: اگر به کوچه پس کوچه های مرکز شهر برویم متوجه می شویم که اصفهان برخوردار نیست، اما متأسفانه این عنوان را دریافت کرده و با مشکلات زیادی از جمله پروژه های کلانی که سالهاست نیمه تمام باقی مانده رو به رو شده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: اتفاقات مبارکی در این سالها افتاده است، اما در سال های قبل «سیاست زدگی» و «عوام فریبی» دو مانعی بود که باعث شد قطار توسعه در اصفهان به کندی پیش رفته و پروژه های این استان بر روی زمین بماند. از این رو پس از آغاز فعالیت در مجلس، پیگیری های زیادی برای به نتیجه رسیدن پروژه های کلانی همچون مترو، فرودگاه اصفهان و همچنین قطار سریع السیر اصفهان- تهران که سالهاست قول توسعه آن داده شده، انجام دادم؛ چرا که معتقدم یک نماینده علاوه بر مباحث خردی که باید دنبال کند، مهمترین وظیفه او پیگیری مباحث و پروژه های کلان استان است و اعتقاد دارم یک نماینده باید نماینده توسعه گرا باشد.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه فرودگاه اصفهان سالها برای تملک زمین مشکل داشت، یکی از اموری که از شروع کار پیگیر بودم توسعه فرودگاه بود، از این رو با وزیر راه و شهرسازی، وزیر دفاع و سایر مقامات کشوری جلساتی برگزار کردیم که نتیجه آن لایحه بودجه «معافیت مالیاتی برای زمین فرودگاه‌های کلانشهرهای کشور» بود که امیدواریم با این لایحه مشکل ارتقای فرودگاه اصفهان حل شود.

تاج الدین در توضیح ماجرای  نامه ای  با مضمون تفکیک استان اصفهان، گفت: این نامه اسفندماه ۹۵  توسط ۱۵ نماینده اصفهان امضاء و به مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی  ارایه شد، محتوای نامه بررسی و مطالعه استانی است نه تفکیک استان؛ یعنی با توجه به اینکه عمده مشکلات اصفهان در شرق است، اگر تفکیک صورت گیرد و شرق اصفهان دارای فرمانداری مستقل باشد، بسیاری از مشکلات این منطقه کاهش پیدا می کند، بنابراین با جدیت طرح را بررسی می کنیم.

وی افزود: در تمام طرح هایی که به مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ارایه می شود، طرح ها با دقت هر چه تمام بررسی و معمولاً سنگ اندازی هایی  در مسیر آن انجام می شود، از این رو این طرح نیز هنوز در دست بررسی و مطالعه است.

تصمیم گیری برای حل مشکل کشاورزان شرق، یکشنبه هفته آینده

عضو هیئت‌رییسه فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که برای پیگیری مسأله آب چه اقداماتی انجام شده است؟، گفت: مهمترین مشکلی که ۲۰ نماینده استان اصفهان به اتفاق پیگیری کرده اند، مسئله آب اصفهان بوده، به طوری که ۷۵ درصد جلسات مجمع نمایندگان استان مربوط به آب بوده است.

وی ادامه داد: مشکلی که در ارتباط با آب به وجود آمده و ظلمی که به مردم شرق اصفهان شده، به این راحتی قابل حل نیست، اما نمایندگان مردم جلسات مختلفی را با وزیر نیرو در دولت قبل و فعلی برگزار کرده اند تا پروژه‌های آبی متوقف شده یا آن دسته که روند کندی دارند، را با جدیت بیشتری دنبال کنند.

تاج الدین با بیان اینکه مشکل آب تنها مربوط به اصفهان نیست بلکه همه جهان را درگیر کرده است، اظهارکرد: قرار است برای حل مشکل کشاورزان شرق  اصفهان جلسه‌ای روز یکشنبه هفته آینده با حضور استاندار اصفهان و دکتر اردکانیان وزیر نیرو برگزار و مسایل مربوط به آب، کشاورزان و حقابه ها مطرح شود تا نتیجه اجرایی برای حل مشکلات بگیریم.

وی با اشاره به اقدامات اجرایی برای حل مشکل آلودگی هوا گفت: شاخص آلودگی هوا نسبت به چهار سال قبل کاهش و تعداد روزهای پاک شهر افزایش یافته است، اما هنوز با مشکلاتی رو به رو هستیم، می توان گفت درصد کمی از آلودگی ها مربوط به بخش صنعت و بخش اعظم آن مربوط به بخش حمل و نقل به ویژه تردد خودروهای فرسوده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: در این راستا پروژه‌ای که مغفول مانده بود و با اتمام آن بسیاری از مشکلات ترافیکی شهر کاهش پیدا می کند، پروژه کنار گذر شرق اصفهان است که شمال اصفهان را به جنوب شهر متصل می کند، این پروژه ۹ سال متوقف بود، اما با پیگیری های انجام شده فاز اول آن استارت خورد و به اتمام رسید.

وی افزود: در حال حاضر فاز دوم و سوم پروژه کنار گذر شرق اصفهان استارت خورده که با اتمام آن آلودگی هوا کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد.

کد خبر 339079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.