کشتار جاده‌ای، با توسعه خطوط ریلی از بین می رود

معاون فنی و زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی با اشاره به حوادث کامیون ها و تریلر ها در جاده ها گفت: اکر خطوط ریلی توسعه یابد حجم این حوادث نیز به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با توجه به طولانی بودن مسیر حمل مواد اولیه کارخانجات فولادی به شرق اصفهان، ظهر امروز چهارشنبه- مراسم افتتاحیه خط آنتنی (شبکه ریلی) شرق اصفهان با کمک بخش خصوصی شبکه ریلی به منظور ارسال مواد اولیه فولادی از کارخانه فولاد مبارکه به کارخانجات شرق اصفهان افتتاح شد.

بر این اساس، هشت کیلومتر خطوط ریلی از ایستگاه فیروزه تا ایستگاه بارآهن سپاهان احداث شده که ظرفیت جابجایی ۴۰۰ هزار تن بار را دارد، همچنین پیش بینی می‌شود در برنامه‌های توسعه‌ای بعدی، بیش از یک میلیون تن بار از این خط جابجا شود.

در این مراسم مازیار یزدانی معاون زیربنایی راه آهن جهوری اسلامی ایران اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در بازدید خود از شرکت مپنا اشاره کردند که باید خطوط ریلی برای جابجایی مواد اولیه صنعتی توسعه یابد.

معاون فنی و زیربنایی راه آهن جمهوری اسلامی زیربنایی راه آهن اضافه کرد: پیش بینی می‌شود در سال های آینده اگر این خطوط توسعه نیابد سونامی کشتار جاده‌ای را شاهد خواهیم بود و این درحالی است که روزانه شاهد حوادثی از این دست به دلیل حضور بالای کامیون ها و تریلرها هستیم.

یزدانی تصریح کرد: در سال های گذشته به توسعه خطوط آنتنی توجهی نشده است درحالیکه کمبود بودجه نخستین توجیه برای نساختن این خطوط است.

وی افزود: تمامی مسیرهای ریلی حمل مسافر که تا به امروز احداث شده همگی ضررده هستند زیرا باید به توسعه خطوط آنتنی هم توجه می‌شد، اما قرار است در برنامه های بعدی این خطوط توسعه یابد.

معاون زیربنایی راه آهن اضافه کرد: متاسفانه در یک خشکسالی مالی قرارداریم اما برای تامین منابع مالی توسعه این خطوط به سمت استفاده از اعتبارات خارجی رفته ایم. به عنوان مثال پروژه ای با سرمایه گذاری روس ها انجام می شود.

وی با اشاره به احداث پروژه های ریلی کشور افزود: پروژه ریلی رشت و آستارا و پروژه بین مرزی عراق و افغانستان از این دست پروژه ها است که در آینده ای نزدیک به بهره برداری می رسد.

وی تصریح کرد: باید دست بخش خصوصی را که چنین پروژه هایی را احداث می کنند بوسید که امروز شاهد افتتاح چنین پروژه ای در اصفهان هستیم.

همچنین محمدرضا جابر انصاری مدیرعامل مجموعه صنعتی سپاهان در حاشیه افتتاح این خط ریلی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: با توجه به میزان حمل ۴۰۰ تن بار از فولاد مبارکه به کارخانجات گروه سپاهان به طور سالیانه و با توجه به مخاطرات جاده ای، آلایندگی ها و هزینه های اضافی بر آن شدیم تا با احداث خط خصوصی ریلی این مشکلات را کاهش دهیم.

وی افزود: ایستگاه فیروزه در ۱۰ کیلومتری این کارخانجات، نزدیکترین ایستگاه راه آهن به این مجموعه بود که با همکاری اداره راه آهن، شاخه ای از خط ریلی را به کارخانه متصل کردیم که این اقدام در توسعه صنعت و اشتغال بسیار کاربردی است.

مدیرعامل مجموعه صنعتی سپاهان اضافه کرد: ۱۵۰ میلیارد ریال برای احداث این خط هزینه شده و نزدیک به ۶ سال احداث این خط به طول انجامید.

کد خبر 339023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.