لنجان نیازمند راه اندازی موبایل سنتر

لنجان-فرماندار شهرستان لنجان گفت: قطعا با راه‌اندازی موبایل سنتر در شهرستان لنجان قادر خواهیم بود به معتادانی که در پاتوق‌ها اقدام به مصرف مواد می‌کنند، کمک کرده تا آنها با مشاوره برای بهبودی و درمان جذب کمپ‌های ترک اعتیاد شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، سیدمحسن سجاد در نشست شورای مبارزه با مواد مخدر شهرستان لنجان اظهار کرد: امروز وضعیت اعتیاد اعم از توزیع موادمخدر، الگوی مصرف، تعداد معتادان و آسیب های ناشی از این پدیده ویرانگر از نگرانی های جدی احاد مردم و از دغدغه های اصلی مسئولان کشور بوده بر همین اساس مبارزه با اعتیاد نیازمند توسعه اقدامات فرهنگی بوده و بر همین اساس در این مهم در صدر برنامه‌های شورای مبارزه با مواد مخدر شهرستان لنجان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه مصرف سیگار و قلیان مقدمه گرایش نسل جوان به مصرف مخدرهای دیگر است، افزود: با توجه خطرات موجود در جامعه باید با برنامه‌ریزی و حرکت‌های کارشناسانه سازمان‌ها، نهادهای فرهنگی و تربیتی همچون دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش، رسانه‌ها و حوزه‌های علمیه به سمت اجتماعی کردن مصرف مواد مخدر حرکت کرد و در گام نخست خانواده‌ها را از مصرف قلیان و سیگار نزد فرزندان خود آگاه کرد.

فرماندار شهرستان لنجان تصریح کرد: متأسفانه امروزه باور و اندیشه‌ای غلط در بین خانواده‌ها شکل گرفته و در امکان مختلف شاهد مصرف قلیان توسط فرزندان نزد خانواده‌های خود هستیم و آنها براین باور هستند که مصرف قلیان اعتیادآور نیست و نسبت به مصرف آن توسط فرزندان خود نگران نیستند.

نیازمند انجام کار فرهنگی در حوزه پیشگیری از اعتیاد هستیم

وی ادامه داد: از این جهت افزایش آگاهی و شناخت والدین نسبت به عوارض و پیامدهای مصرف قلیان نقش مهم و تأثیرگذاری در پیشگیری و کاهش مصرف آن دارد و بر همین اساس باید در این حوزه فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی لازم صورت گیرد تا والدین با خطرات و عوارض سوء این مواد آشنایی بیشتری داشته باشند.

سجاد اضافه کرد: با توجه به اهمیت موضوع امروز نگاه ویژه‌ای به امر پیشگیری در شهرستان لنجان وجود دارد و بر همین اساس این شهرستان دارای نمایشگاه‌ دو دائمی مواد مخدر و آسیب‌های اجتماعی است و با توجه به تاثیرگذاری این گونه نمایشگاه‌ها در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی همچون گرایش به مصرف مواد مخدر، مراکز علمی و آموزشی به خوبی از این ظرفیت موجود بهرمند شده‌اند که قطعا تاثیرات بسیاری را با خود به همراه داشته است.

وی با اشاره به شیب تند گرایش بانوان به اعتیاد عنوان کرد: امروز تنها کمپ ترک اعتیاد بانوان شهرستان لنجان با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند و  یکی از مشکلات این کمپ مکان استقرار این مجموعه بوده و طی سال‌های گذشته هر مکانی برای آن نظر گرفته شده، ظرف مدت کوتاهی تخلیه شده است.

فرماندار شهرستان لنجان خاطرنشان کرد: این مهم درحالی است که فعالیت‌های کمپ ترک اعتیاد بانوان شهرستان لنجان در راستای حل مشکلات بانوان معتاد در حال انجام بوده تا آنها پس از بهبودی و ترک اعتیاد بتوانند مجددا به دامن خانواده بازگشته و بتوانند زندگی خوبی را از سر بگیرند از این رو باید نگاه ویژه‌ای به این مجموعه داشت تا روبه تعطیلی نرود چراکه تعطیلی این مجموعه قطعا مشکلات متعددی را به دنبال خواهد داشت.

اجرای طرح آرامش در شهرستان لنجان

وی در ادامه به اجرای طرح آرامش در شهرستان لنجان اشاره کرد و گفت: این طرح با هدف پاکسازی مناطق آلوده و جمع‌آوری معتادان متجاهر از شهرها و روستاهای این شهرستان اجرایی می‌شود و با توجه به نزدیک بودن ایام نوروز و آغاز سفر مهمانان نوروزی به شهرستان لنجان، طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر و خرده‌فروشان مواد مخدر به‌منظور پاکسازی چهره شهرهای ۹ گانه شهرستان لنجان از معتادان متجاهر  با قدرت تمام اجرایی خواهد شد.

سجاد افزود: طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر و خرده‌فروشان با همکاری پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی و با اولویت نقاط مرکزی شهرهای شهرستان لنجان انجام خواهد گرفت و معتادان متجاهر با هماهنگی‌های انجام شده در کمپ‌های ترک اعتیاد استقرار داده می‌شوند و تا زمان ترک اعتیاد در این کمپ‌ها خواهند ماند.

وی تصریح کرد: در شهرستان لنجان بالغ بر پنج کمپ ترک اعتیاد دارای مجوز فعالیت و دو کمپ ترک اعتیاد در حال دریافت مجوز فعالیت در شهرستان با پذیرش دو هزار و ۶۱۸ نفر مشغول به فعالیت هستند و یکی از این کمپ‌ها موسسه پیشگامان رهایی نشاط بوده که فعالیت‌های این مجموعه قابل توجه بوده است.

فرماندار شهرستان لنجان خواستار راه‌اندازی نخستین موبایل سنتر جهت کمک به معتادان در شهرستان لنجان شد و اضافه کرد: قطعا با راه‌اندازی موبایل سنتر در شهرستان لنجان قادر خواهیم بود به معتادانی که در پاتوق‌ها اقدام به مصرف مواد می‌کنند کمک کرده تا آنها با مشاوره برای بهبودی و درمان جذب کمپ‌های ترک اعتیاد شوند.

وی اجرای طرح موبایل سنتر در شهرستان لنجان را گامی موثر در جهت پیشگیری از اعتیاد دانست و عنوان کرد: نباید فراموش کرد با راه‌اندازی موبایل سنتر مددکاران آموزش دیده به مراکز تجمع و پاتوق‌های معتادان مراجعه کرده و  به این افراد خدمات رایگان ارایه می‌کنند از سوی دیگر در این الگو شاهد خدمات کاهش آسیب هستیم و قطعا با ارایه سرنگ، وسایل پیشگیری از بارداری و ...در مراکز پر خطر می‌توان در کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از اعتیاد نقش موثری را ایفا کرد .

در ادامه نگار کریمیان با اشاره به فعالیت اورژانس اجتماعی شهرستان لنجان اظهار کرد: اورژانس اجتماعی از سال ۱۳۷۴ در کشور تاسیس و در سال۱۳۷۸  در هشت استان به فعالیت خود را آغاز کرد و با توجه به جایگاه شهرستان لنجان در سال ۱۳۸۸ مرکز اورژانس اجتماعی در این شهرستان راه اندازی شد.

وی افزود : در سال جاری ۱۵۰ مرکزاورژانس اجتماعی جدید در سراسر کشور افتتاح شد که این مراکز به خدمت رسانی به افرادآسیب دیده از رفتارهای ناهنجار اجتماعی و خانوادگی مشغول هستند.

مسئول اورژانس اجتماعی شهرستان لنجان تصریح کرد: اورژانس‌های اجتماعی در سه سطح طبقه بندی می‌شوند و خدمات اورژانس اجتماعی در سطح یک به صورت شبانه‌روزی ودرسطح  دو دارای اقامتگاه موقت و درسطح سه بدون اقامتگاه بوده که خدمات دهی آن تا ساعت اداری است.

اورژانس اجتماعی شهرستان لنجان در سطح دو فعالیت می کند

وی ادامه داد: اورژانس اجتماعی شهرستان لنجان در سطح دو فعالیت می کند و نیروی اداری آن شامل مددکار اجتماعی، روانشناس، مسئول مرکز و مسئول پذیرش است باید توجه داشت این شهرستان دارای یک اقامتگاه موقت برای افراد مددجو بوده تا بتواند به آنها خدمات لازم را ارایه کند.

کریمیان اضافه کرد: اورژانس اجتماعی از چهار حوزه تشکیل شده و در سامانه ۱۲۳ همراه با یک خودرو سیاربرای اطلاع رسانی وخدمات دهی در خیابان مستقر است، و باید توجه داشت کار این دفتر مداخله در بحرانی‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی بوده و به منظور کاهش طلاق در اجتماع فعالیت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت هدف کلی اورژانس اجتماعی کنترل بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی است، که دارای اهدافی از جمله ارتقاءسطح آگاهی در موردآسیب های اجتماعی، ارتقاءآگاهی افرادی که آسیب دیده و یا در معرض آسیب هستند از سوی دیگر شناسایی مناطقی که در شهرستان آسیب‌زا هستند نیز مورد توجه بوده تا زمینه برای مشارکت‌های مردمی مهیا باشد.

مسئول اورژانس اجتماعی شهرستان لنجان با بیان اینکه اورژانس اجتماعی پایگاه پیش قضایی است، گفت: اورژانس اجتماعی سعی دارد قبل از اینکه مشکلات خانواده‌ها به دادگاه و یا نیروی انتظامی وارد شود از راه صلح و سازش، حل و ریشه یابی شود.

وی عنوان کرد: افراد مشمول دریافت خدمات اورژانس اجتماعی زوجین متقاضی طلاق توافقی، افرادی که اختلافات حاد خانوادگی دارند، موارد کودک آزاری و غفلت از انواع جسمی و جنسی کودکان، همسر آزاری، سالمندآزاری، دختران فراری، افراد دارای اختلال هویت جنسی و افرادی که به صورت خود معرف، از طریق دادگستری، نیروی انتظامی و سایر ارگان‌ها به اورژانس اجتماعی معرفی می‌شوند، هستند.

ارتباط دایمی اورژانس اجتماعی  باآموزش و پرورش

کریمیان تصریح کرد: اورژانس اجتماعی به طور مداوم با آموزش و پرورش در ارتباط بوده و آموزش و پرورش موارد کودک آزاری را به این اداره معرفی می‌کند، همچنین در شرایط حاد بحرانی یعنی شرایط ایجاد شده برای افرادی که در معرض آسیب قرار بگیرند و نیازمند اقدامات فوری باشند، اورژانس اجتماعی ورود پیدا میکند.

وی با اشاره به بحث کودک آزاری و دختران فراری گفت: در مورد کودک آزاری و دختران فراری از هر طریقی به اورژانس اجتماعی معرفی شوند در ابتدا با پدر و مادر فرد آزار دیده ارتباط برقرار میشود و اگر صلاحیت آنها احراز نشود حکم جداسازی فرزند از والدین صادر خواهد شد.

کد خبر 338989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.