تکه کردن شهر بین سازمان‌ها بزرگترین آسیب برای شهروندان است

رییس شورای اسلامی استان اصفهان گفت:تکه کردن شهر بین سازمان‌ها بزرگترین آسیب برای شهروندان است و این در حالی است که قانون واگذاری مسئولیت‌ها به شهرداری‌ها از برنامه سوم توسعه تاکنون خاک می‌خورد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عبدالله کیانی ظهر امروز (سه شنبه) در چهارمین اجلاس شوراهای اسلامی استان اصفهان با تبریک ایام ولادت دخت نبی اکرم (ص) اظهار کرد: روزهای پایانی سال فرصت خوبی است که عملکرد یک ساله خود را در حوزه فردی، اجتماعی، اداری و سازمانی بررسی کنیم و نقاط ضعف را شناخته و برای رفع آنها برنامه‌ریزی کنیم.

وی با اشاره به اینکه سال ۹۶ به گفته مقام معظم رهبری سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال بود، گفت: باید تمامی شوراها، ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی این امر را بررسی کنندکه چقدر در تحقق شعار سال موفق بوده‌اند و چقدر توانسته‌اند در بهبود وضعیت اقتصادی مردم، انجام پروژه‌های عمرانی، توسعه زیرساخت‌ها، اشتغال، و افزایش رشد اقتصادی نقش آفرینی کنند.

رییس شورای اسلامی استان اصفهان با تاکید براینکه شهرها عالی‌ترین سیستم‌های انسانی و اجتماعی زنده و فعال هستند، تصریح کرد: مدیریت شهری در حوزه برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت  دچار چالش‌ها  و مسائل جدی و حاد زیادی است.

طرح‌های توسعه شهری به شدت درگیر ساختار دولت محوری هستند

وی با اشاره به اینکه در زمینه برنامه‌ریزی شهری طرح‌های توسعه شهری به شدت درگیر ساختار غیر مشارکتی و دولت محوری هستند و از واقعیت‌های زمانه و تحولات شهری دورافتاده‌اند، اظهار کرد: به خاطر همین است که شاید ۳۰ درصد اهداف طرح‌های توسعه شهری از جمله طرح جامع، طرح تفصیلی، طرح‌های ساماندهی، و بازسازی محقق نمی‌شود و در تهیه این طرح‌ها مردم که ذینفعان واقعی هستند هیچ جایگاهی ندارند.

رییس شوراهای اسلامی استان اصفهان با اشاره به اینکه روند تهیه طرح‌ها، تصویب، اجرا و اصلاح آن بسیار زمان‌بر است، گفت: متاسفانه همچنان اصرار بر اجرای طرح ده سال پیش داریم در حالی که نظام برنامه‌ریزی در ایران به ویژه در خصوص مسائل شهری یک نظام کاملا متمرکز دولتی و با نگاه بخشی‌نگر و فاقد نگاه آمایش سرزمین و  جامعیت است.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری باید بر اساس یک طرح واحد مدیریت شود و تکه کردن شهر بین سازمان‌ها بزرگترین آسیب برای شهروندان است، افزود: با وجود تاکید برنامه‌های سوم و چهارم توسعه مبنی بر واگذاری وظایف به شهرداری‌هامتاسفانه این امر مغفول مانده و شهر در تضاد بین منافع دستگاه‌های متولی و نبود هماهنگی و اعتماد، تکه پاره شده است.

کیانی با تاکید بر اینکه در حوزه راه یکی از بدترین اقداماتی که انجام شد ادغام دو وزارتخانه مسکن و شهرسازی و همچنین وزارت راه و ترابری بود، تصریح کرد: با این اقدام و همچنین با توجه به وجود مشکلات فراوان در شهرها و لزوم مدیریت آنها انجام طرح ضعیف مسکن مهر باعث شدند تا توجه و رسیدگی به راه‌ها مغفول بماند.

وی با تاکید بر اینکه راه، شریان حیاتی یک کشور است و بدون توجه به آن، اقتصاد از رونق می‌افتد، افزود: باید با اقدامات کارشناسی شده و بدون سیاسی کاری مجددا این دو وزارتخانه از هم تفکیک شود چرا که به طور کلی حوزه راه وحمل و نقل هرکدام جداگانه نیازمند متولی و یک وزیر در هیئت دولت است.

اقتصاد ایران به شدت دولتی است

کیانی با تاکید بر اینکه اقتصاد ایران به شدت دولتی است، اظهار کرد: متاسفانه سهم کمک‌های دولت به شهرداری‌ها کمتر ۱۰ درصد است اما در کشورهایی با اقتصاد غیردولتی شهرداری ها بیش از ۵۰ درصد بودجه خود را از کمک‌های دولت دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه امروزه نباید منابع مالی شهرداری‌ها از فروش تراکم یا جریمه‌های کمیسیون ماده ۱۰۰ تامین شود، افزود: تامین منابع مالی از خلاف‌سازی یعنی تشویق و کمک به توسعه تخلفات شهری که در واقع قانون مردم و شهرداری‌ها را تشویق به انجام خلاف می‌کند که این امر مخالف روح قانون است.

شهرداری‌ها با بحران کمبود درآمد روبرو هستند

رییس شوراهای اسلامی استان اصفهان با تاکید بر اینکه شهرداری‌ها با بحران کمبود درآمد روبرو هستند، گفت: گره زدن درآمد شهرداری‌ها به عوارض بسیار ناپایداری مانند عوارض پروانه ساختمان و جریمه تخلفات کار اشتباهی است چرا که در حال حاضر که کاهش میزان ساخت و ساز و رکود مسکن را داریم درآمد شهرداری‌ها به شدت کاهش یافته است.

کیانی با بیان اینکه از لحاظ حقوقی قانون شهرداری‌ها بسیار قدیمی است، افزود: شاکله اصلی قانون شهرداری‌ها مصوب ۱۳۳۴ است و هنوز بعد از گذشت بیش از شصت سال همچنان دست نخورده باقیمانده و ساختار اداری شهرداری‌ها نیز بسیار کهنه و قدیمی است.

مدیریت امروزه شهرها باید یک مدیریت خلاق و مشارکتی باشد

وی با تاکید بر اینکه مدیریت امروزه شهرها باید یک مدیریت خلاق و مشارکتی باشد، گفت: ضرورت دارد شهرداری‌ها از یک سازمان خدمت رسان به یک نهاد اجتماعی موثر و بانفوذ در شهرها تبدیل شوند تا بتوانند با توجه به توسعه تکنولوژی‌های جدید، توسعه جامعه مدنی و تقویت بخش خصوصی به حیات خود ادامه دهند.

رییس شورای اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه دولتمردان از واگذاری امور شهرها به مردم نهراسند، گفت: باید اعتماد مردم را جلب کرد و کارها را به مردم واگذار کرد، دولت نباید به جای مدیریت توسعه خود مانع اصلی تکامل اجتماعی، سیاسی و تحقق توسعه تبدیل شود.

کیانی در خصوص راه‌های برون رفت از مشکلات اظهار کرد: اعتماد به مردم، اعتماد به شوراها در کنار واگذاری وظایف به شهرداری‌ها، تامین مالی، اصلاح حقوق و ساختارها و نظارت صحیح بر عملکردها راه برون رفت از مشکلات است.

کد خبر 338909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.