اعمال سلیقه شخصی آفتی در مسائل فرهنگی

تیران-مساجد پایگاه مهم دینی و مرکز و محور فعالیت های فرهنگی و اجتماعی هر محله است که با مشارکت مردم کارکردهای آن احیاء و مایه رونق و حضور اقشار مردم به ویژه جوانان و نوجوانان می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان تیران و کرون، جهت دهی، ساماندهی و ایجاد ساز و کار برای مشارکت مردمی و تدوین برنامه به منظور انجام فعالیت ها در مساجد نیازمند نهاد و یا تشکیلاتی منسجم و کارآمد در این خصوص بوده که راه اندازی کانون های فرهنگی هنری مساجد مصداقی از این ساز و کار است.

راه اندازی ۵۴ کانون فرهنگی و هنری در مساجد شهرستان تیران و کرون با هدف احیاء کارکردهای مساجد و تقویت مشارکت مردمی به ویژه جوانان و نوجوانان که باعث شده این مراکز ساز مشارکت جوانان و نوجوانان به همراه سایر مردم را بنوازد.

کانون های فرهنگی هنری مساجد در شهرستان تیران و کرون زمینه ساز مشارکت و عضویت بیش از هزار جوان و نوجوان در مساجد و انجام فعالیت های متنوع فرهنگی، هنری، قرآنی، ورزشی و اجتماعی شده که این فعالیت ها در مقابله با تهاجم فرهنگی و کاهش آسیب های اجتماعی موثر واقع شده است.

موفقیت عملکرد این نهادهای مردمی و مذهبی نیازمند مشارکت و حمایت مردمی، خیران، دولت و مجلس است و بدون حمایت مالی دولت و مشارکت خیران تحقق برنامه های این مراکز محقق شدنی نیست و نیازمند کار و برنامه ریزی منجسم است.

اعمال سلیقه شخصی در مسائل فرهنگی آسیبی جبران ناپذیر در پی دارد

علی رحمانی، فرماندار تیران و کرون ارزشمندی و ماندگاری کار فرهنگی کانون های مساجد را به انجام مطالعه و نیاز سنجی پیرامون جغرافیای منطقه خود دانست و تصریح کرد: هدفمندی برنامه ها با برنامه ریزی و تدوین بسته فعالیتی مبتنی بر نیازهای شهرستان محقق می شود.

وی افزود: نیازسنجی و فعالیت براساس نیازهای هر منطقه عامل اثرگذاری هر برنامه خواهد شد و از این جهت باید کانون ها چشم انداز و اهداف مشخصی را برای فعالیت در شهر و روستا و محله های تحت نظر خود پیش بینی کنند.

فرماندار شهرستان تیران و کرون با بیان اینکه نگاه مثبت و آینده نگری در مباحث فرهنگی لازم و ضروری است، تصریح کرد: ورود سلیقه شخصی در مسائل فرهنگی آسیب جدی برای کار فرهنگی است و موجب افراطی گری در بعضی از بخش ها می شود.

وی با بیان اینکه با بهبود وضعیت اعتباری فرصت برای حمایت از طرح های کانون های مساجد این شهرستان فراهم خواهد شد، خاطرنشان کرد: مشکلات اجتماعی منحصر به فرد و گروه خاصی نیست و باید خیران و افراد تاثیر گذار برای خروج و پیشگیری از مشکلات اجتماعی با کانون های مساجد همکاری کنند.

لزوم دغدغه‌مندی متولیان مساجد در جذب نسل سومی‌ها به مسجد

حجت الاسلام حسین رشیدیان، امام جمعه شهرستان تیران و کرون با بیان اینکه مساجد در زمینه های مختلف قادر به اثر گذاری هستند، گفت: دغدغه‌مندی متولیان مساجد در جذب جوانان و نوجوانان به مسجد ضرورتی غیرقابل انکار است که هیئت امنا، روحانی و خادم مساجد باید توجه و دقت داشته باشند.

وی افزود: جذب جوانان و نوجوانان به مساجد با برنامه ریزی برنامه های جذاب در مساجد محقق می شود که تحقق این موضوع با فعالیت مراکز فرهنگی مساجد دو چندان می شود.

کانون مساجد باید جریان سازی فرهنگی داشته باشد

علی معینی، سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تیران و کرون با اشاره به اینکه ۵۴ کانون فرهنگی و هنری در کنار موسسات و سازمان های فرهنگی شهرستان در حال فعالیت هستند، اظهار کرد: کانون های مساجد به عنوان بازوان فرهنگی و اجرایی شورای فرهنگ عمومی و به عنوان تشکل های فرهنگی مردمی در بخش های مختلف شهرستان و در روستاها به صورت ویژه فعالیت دارند.

وی افزود: این مراکز فرهنگی با اجرای برنامه های فرهنگی و اجتماعی در هر محله جریان سازی فرهنگی انجام می دهند و تعدادی از آن ها در سطح شهرستان و کانون امام حسن مجتبی(ع) در سطح استانی و ملی دارای توانمندی و ظرفیت خاصی است.

وی با بیان اینکه کانون های مساجد نیازمند حمایت دولتی و مردمی هستد، یادآورشد: ورود کانون ها به عرصه خودکفایی اقتصادی ضروری است و باید در حوزه کارآفرینی فعالیت کنند، اما تخصیص اعتبار و بودجه دولتی یک ضرورت غیرقابل انکار است.

البته در این راستا برای تدوام این راه حمایت‌های همه جانبه مسئولان و خیران از مدیران و فعالان فرهنگی مساجد این شهرستان از طرح ها و برنامه ها و حمایت از ایده و طرح های آن ها یک ضرورت است تا اینکه ایده و نظرات و طرح ها با نگاه ویژه مسئولان همراه شود و به نام کانون به ثبت برسد.

کد خبر 338787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.