۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۴
انباری که به گل نشسته

اینجا انباری به مساحت ۲۰۰ متر در زیرزمین یکی از کارگاه های تولید پوشاک اصفهان است.هر جا را که نگاه کنی تنها البسه بسته بندی شده را می بینی که رویشان خاک نشسته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این کارگاه یکی از کارگاره های تولیدی پوشاک اصفهان است که با ورود سیل‌آسای پوشاک خارجی گویی به گل نشسته است، درحالی که به گفته مسئول این واحد، فعالیت در این کارگاه تحت نظر اتحادیه است و محصولات با کیفیت و متنوعی را هم تولید می کند.

عباسی، مسئول کارگاه می گوید: نزدیک به پنج نفر در این کارگاه مشغول به کار بودند، اما امروز این کارگاه تنها با دو نفر فعالیت می کند و مهم ترین عامل این معضل وجود محصولات خارجی و از همه بدتر قاچاق است.

حجم پوشاک قاچاق

سالانه نزدیک به ۶۰ میلیون دلار پوشاک با ثبت سفارش رسمی وارد کشور می شود و این درحالی است که بیش از ۴.۲ میلیارد دلار پوشاک کشور نیز از محصولات قاچاق است.

تهیه لباس شب عید بخش مهمی از خرده خریدهای شب عید را تشکیل می‌دهد، این درحالی است که با تبلیعات گسترده‌ای که به نفع کالاهای خارجی و ضد تبلیغاتی که به ضرر محصولات داخل صورت گرفته است، افراد بیشتری به دنبال استفاده از محصولات خارجی هستند.

علاوه بر این، قبضه بازار توسط پوشاک چینی‌ها و ترک‌ها، سایه ای گسترده بر سر پوشاک ایران افکنده و هر خریداری رغبت بیشتری به استفاده از این محصولات پیدا می‌کند، این درحالی است که تدوین دستور العمل جدید واردات پوشاک به نوعی مسیر را برای ورود محصولات خارجی باز کرده به صورتی که توان رقابتی برای محصولات داخلی باقی نمانده است.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک اصفهان نیز معتقد است این معضل در حالی رخ داده که کیفیت محصولات ایران مناسب و قابل رقابت با محصولات خارجی است.

جنس ایرانی نام خارجی

 ابراهیم خطابخش، رییس اتحادیه تولید کنندگان پوشاک اصفهان به خبرنگار ایمنا، می گوید: متاسفانه نیمی از تولیدات داخلی با مارک خارجی راهی بازار می‌شود و این ناشی از فرهنگ غلط و ذهنیت بد مردم از کالای داخل است، متاسفانه پارچه های لباس زنانه ۱۰۰ درصد خارجی و فقط ۵۰ درصد پارچه لباس های مردانه ایرانی است در صورتی که اگر این تولیدات نیز داخلی شود قیمت محصولات تمام شده کاهش می‌یابد.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک اصفهان می افزاید: در صورتی که فرهنگسازی لازم از سوی صدا و سیما به منظور استفاده از تولیدات داخلی انجام شود، می‌توان به رونق بازار داخلی امیدوار بود، در این صورت قیمت ها نیز تعدیل می‌شود و تولیدات ایرانی گوی سبقت را از تولیدات خارجی می‌رباید.

خطابخش با اشاره به بالا بودن قیمت پوشاک داخلی نسبت به اجناس خارجی(چینی)، می گوید: مالیات، افزایش هزینه نیروی انسانی، گرانی مواد اولیه و ... از جمله دلایل بالا بودن قیمت پوشاک داخلی است.

وی همچنین در مورد افزایش قیمت پوشاک ایرانی، می گوید: قیمت پوشاک تنها ۱۵ درصد افزایش داشته و آن هم به دلیل افزایش مالیات و عوارض بوده است.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک اصفهان ادامه می دهد: البته کیفیت پوشاک ایرانی با برندهای خارجی در یک سطح است، حتی تولیدات سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ با کیفیت تر نیز شده و این پیشرفت روزافزون است.

همراهی محصولات خارجی با ایرانی

هم افزایی در راه تولیدات یک محصول واحد یکی از اقداماتی است که برای رونق آن حوزه می‌توان انجام داد. به گفته علی فاضلی، رییس اتاق اصناف ایران قرار است ۱۰۰ برند خارجی به ۱۷۹ برند ایرانی اضافه شود تا این حوزه توسعه یابد.

این خبر در حالی مطرح شد که فروشگاه های برند تقلبی پوشاک ایرانی در سطح شهرها بسته شد و حالا نوبت به حضور برندهای معتبر خارجی است. البته حضور این برندها در کنار برندهای ایرانی است و به نوعی محصول نهایی «بازار مشترک» به حساب می آید. گرچه این رویه فرش قرمزی برای استفاده برندهای خارجی از بازار داخلی است اما رییس اتحادیه پوشاک اصفهان در واکنش به این خبر ابراز امیدواری می کند که بازار پوشاک رونق بگیرد.

نیاز ۵۱۰ تُنی پوشاک

مطابق آمارهای رسمی نیاز پوشاک در کشور، سالانه نزدیک به ۵۱۰ هزار تن است در حالی که ۳۱۰ هزار تن از تولیدات داخلی و ۲۰۰ هزار تن از طریق واردات رسمی و قاچاق تامین می‌شود. ارزش ریالی این مقدار نیز ۳۲ هزار میلیارد تومان برآورد میشود که تنها ۲۲ هزار میلیارد یعنی ۷۰ درصد از آن در داخل تولید می‌شود.

به گزارش ایمنا، صنعت پوشاک یکی از مهم ترین صنایعی است که در ایران مشغول به کار است، این حوزه کاری ۱۱ درصد از سهم کل صنعت را به خود اختصاص داده و توان رقابتی خوبی با محصولات مشابه خارجی دارد، با توجه به میل استفاده از محصولات خارجی کارشناسان عنوان می‌کنند در صورتی که از تولیدات داخلی و حتی فروشندگان در قالب بخشودگی های مالیاتی، مشوق هایی اعطا شود، شاهد پیشرفت روز افزون این حوزه خواهیم بود.

کد خبر 338747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.