مراقب فرآیند شهادت طلبی جامعه باشیم

حجت الاسلام آقامیری در مراسم گرامیداشت شهید خرازی گفت: چشمان مان را باز کنیم؛ دیگر دوران دم از شهید زدن و برعکس او عمل کردن تمام شده است؛ باید دوست واقعی را کسی بدانیم که در عمل شبیه شهدا باشد؛ لازم است مراقب فرآیند شهیدپروری جامعه و شهادت طلبی جوانان باشیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین آقامیری در مراسم گرامیداشت یاد و خاطر سردار شهید حسین خرازی فرمانده لشکر 14 امام حسین(ع)، اظهار کرد: سؤالی که در رابطه با گرامیداشت شهدا در ذهن ایجاد می‌شود این است که چگونه شخصیت‌هایی همچون حسین خرازی به درجه شهادت می‌رسند؟ آیا رسیدن به این جایگاه مقوله‌ای فردی است یا مقوله‌ای جمعی؟ آیا شخص حسین خرازی بود که او را به شهادت رساند یا افرادی در زندگیشان بوده‌اند که سبب شد آنها به درجه شهادت برسند؟ 

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه دشمنان به جای آنکه جلوی پیشرفت و تولید را در کشورهای اسلامی بگیرند، جلوی پرورش چنین افرادی را می‌گیرند، افزود: اگر تصور کنیم امروزه هدف اصلی دشمن، نقاط فناوری ماست اشتباه است، چراکه پیشرفت فناوری انسان‌های دغدغه‌مند را می‌طلبد و دشمن عقیده دارد جلوی افرادی که دغدغه پیشرفت دارند را باید گرفت. 

حجت الاسلام آقامیری با اشاره به اینکه جهاد سه نوع است، اظهار کرد: مانع جهاد اکبر، نفس اماره است؛ همانطور که در قرآن هم به آن اشاره شده است که باید جلوی آن را گرفت. 

وی با بیان اینکه دفاع نیابتی مانع دشمن است و جهاد اصغر نام دارد، ادامه داد: گاهی دشمن از ظرفیت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و به طور کلی از سبک زندگی ما استفاده می‌کند که به آن جهاد کبیره می‌گویند.

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: در جهاد اکبر زن و مرد تفاوتی ندارند و همه دخیل هستند اما در جهاد اصغر بار جهاد بر دوش مردان است آن هم نه همه مردان، درحالی که در جهاد کبیره همه درگیر هستند. 

حجت الاسلام آقامیری با بیان این سؤال که «شخص چه فرآیندی را طی می‌کند که نام شهید می‌گیرد؟» گفت: همانگونه که پدر شهید خرازی بود که او را با مسجد آشنا کرد، نخستین مرحله تربیت فرزند، بنای فکری اوست که پدر و مادر برای او ایجاد می‌کنند؛ البته در روایات هم آمده است که خوشبخت کسی است که در رحم مادر خوشبخت شده باشد و بدبخت کسی است که در رحم مادر بدبخت شده باشد.

وی افزود: اگر این گونه تصور کنیم که اگر کسی که در رحم مادر بدبخت شده باشد برای همیشه بدبخت است، عدالت خداوند زیر سؤال برده‌ایم، در حالی که این روایت نقش والدین را در تربیت فرزند مشخص می‌کند. 

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه ثمره جهاد اکبر و جهاد کبیره پدر و مادر است که بنیان های اخلاقی فرزند را تعیین می‌کند، گفت: جایگاه و نقش همسر نیز در مسیر شهادت فرد مؤثر است، همچون زمانی که همسر همه سختی‌ها را به جان می‌خرید تا همسرش به جبهه رود و این راه را انتخاب کند.

حجت الاسلام آقامیری افزود: شهادت امری فردی نیست چراکه ثمره سه نوع جهاد محسوب می‌شود، به این معنا که همسر، پدر و مادر و... نیز در شهادت فرد سهیم هستند.

وی با اشاره به اینکه در آن روزگار جوانان به جبهه می‌رفتند و آنگونه می‌جنگیدند چه معنایی دارد؟ گفت: با اینکه جربزه خود فرد هم در مسیر شهادت او مطرح است اما جهاد جوانان در آن روزگار، کاری عادی نیست؛ به همین خاطر شهید ثمره فرآیند تربیتی اوست.

وی با تاکید بر اینکه جایگاه شهادت زحمت خود شهید است، افزود: اگر فکر کنیم شهید خود به تنهایی به این درجه رسیده اشتباه کرده‌ایم، در حالی که دشمن به دنبال این است که شخصیت‌هایی همچون شهید تورجی‌زاده یا شهید حججی و دیگر شهدا شکل نگیرد؛ پس اکنون باید مراقب فرآیند تربیتی فرزندان باشیم.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: فرآیند تربیتی فرزند، فرآیندی است که پیش از تولد باید به آن دقت کرد و اگر این اتفاق بیفتد، دشمن از این انسان‌ها می‌ترسد؛ همانگونه که می‌دانیم هرگاه دشمن از تو خشمگین شد بدان که فضای تربیتی و تربیت تو درست بوده است.

حجت الاسلام آقامیری تأکید کرد: تربیت فرزند باید به گونه‌ای باشد که دشمن از آن خشمگین شود، نه اینکه لبخند بزند؛ پس طوری زندگی کن که دشمن خشمگین شود. 

وی با توصیه به جوانان مبنی بر اینکه ببینید پدر و مادر شهدا چه کردند؟ درحالی که شاید بسیاری از آنها سواد چندانی هم نداشتند؛ خاطره‌ای را یادآوری کرد: هنگامی که مادری بالای سر دو شهیدش رفته بود زمزمه می‌کرد من کجا و امام حسین(ع) کجا؟ چه قدرتی دارد این مادر؟ در حالی که هنگامی که از حال او پرسیدیم می‌گفت غصه‌اش این است که دیگر پسری ندارد که فدای امام حسین(ع) کند.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه کسانی که به دشمن لبخند می‌زنند باید به این نکته توجه داشته باشند که دشمن عقیده دارد نباید شبیه این مادران در جامعه حضور داشته باشند و نباید برای آینده اینگونه مادرانی تربیت شوند. 

حجت الاسلام آقامیری افزود: دشمن عقیده داشت فساد همه جا را گرفته و اگر جنگ شود دیگر کسی برای دفاع نمی‌رود تا اینکه مدافعان حرم پا به میدان گذاشتند، آنجا بود که دشمنان فهمیدند که جوانان حتی جوانان دهه 70 هم برای دفاع از اسلام به میدان می‌روند.

وی ادامه داد: شهید حسین خرازی هم بر اساس چنین فرآیندی تربیت شده‌ است، آنگونه که در وصیت‌نامه‌اش می‌نویسد «ما لشکر امام حسینیم؛ باید حسین وار بجنگیم... اللهم الجعل محیای محیا محمد وآل محمد و مماتی ممات محمد و آل محمد...».

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه گفته شهید خرازی در روزگار جنگ، شرح حال امروز ما هم هست افزود: شهید خرازی جملاتی را به بچه‌های لشکر امام حسین(ع) می‌گوید «اگر برای خدا جنگ می‌کنید احتیاجی نیست به من گزارش کنید به خداوند گزارش دهید. در مشکلات است که انسان‌ها آزمایش می‌شوند؛ صبر پیشه کنید... جنگ را به همین شدت و به منتهای قدرت ادامه دهید چراکه ما به قصد شهادت آمده‌ایم نه پیروزی تنها...». 

حجت الاسلام آقامیری با اشاره به اینکه رسانه امروز محدود به رسانه ملی نیست و جوانان امروز از روزگار جنگ چیز بسیاری نشنیده‌اند، گفت: شهید خرازی در وصیت نامه‌اش یادآوری می‌کند «با جدیت هرچه تمام‌تر جلوی فساد را بگیرید... از مردم می‌خواهم که پشتیان ولایت فقیه باشند...» ؛ که این مطالبه شهید خرازی امروزه طالبه ما هم هست.

وی تأکید کرد: چشمان مان را باز کنیم؛ دیگر دوران دم از شهید زدن و برعکس او عمل کردن تمام شده است. باید دوست واقعی را کسی بدانیم که در عمل شبیه شهدا باشد؛ لازم است مراقب فرآیند شهیدپروری جامعه و شهادت طلبی جوانان باشیم.

کد خبر 338572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.