زیباسازی شهر تنها رنگ کردن دیوارها نیست!

حال و هوای نوروز به مشام می‌رسد، بازار خانه تکانی‌ها ‌داغ است، بوی بهار همه را به جنبش و تحرک وادار کرده، جنبشی از جنس نوآوری و نوآرایی...

به گزارش خبرنگار ایمنا، سالها است که شهر اصفهان یکی از مقصدهای گردشگری در ایام نوروز به شمار می‌رود، به همین دلیل نوروز هرسال و در بازه زمانی بیش از سه هفته، صدها هزار نفر به این استان سفر می‌کنند.

شکوه و عظمت دیدنی‌های اصفهان که نگین درخشانی در مرکز ایران است هر ساله سفره میزبانی خود را برای مسافران نوروزی  می‌گستراند و بر اساس آمار سیر صعودی داشته است و مسافران در پایان ایام نوروز با رضایتمندی کامل نصف جهان را ترک می کنند.

در روزهای پایانی سال انتظار مردم بر اساس فرهنگ و سنت قدیم، خانه تکانی و پاکیزه‌تر شدن شهر است؛ به گفته معاون خدمات شهری شهردار اصفهان این خدمات با نزدیکی به پایان سال بیشتر مشهود خواهد شد. حیدر قاسمی می‌گوید: «زدودن نازیبایی‌ها، شهر را زیباتر می‌کند، از این رو شهرداری به سمت اصلاح نازیبایی‌ها پیش می رود و زیباسازی‌های متعارف تنها در نقاطی که ضرورت دارد، انجام می‌شود.»

گفت و گوی ایمنا با معاون خدمات شهری شهردار اصفهان در خصوص زیباسازی معابر شهر، اسکان مسافران نوروزی، چگونگی آبیاری درختان و اقدامات انجام شده در راستای رفع تخلف سد معبر را در ادامه می‌خوانید:

از خانه تکانی شهر چه خبر؟

شهر اصفهان به طور ذاتی از زیبایی‌هایی همچون میراث طبیعی، تاریخی و فرهنگی برخوردار است، در عین حال بخشی از وظایف این معاونت مربوط به پیرایش شهر و از بین بردن نازیبایی‌ها است. معتقدیم زیباسازی تنها چراغانی شهر و رنگ‌کردن دیوارها نیست، گاهی زدودن نازیبایی‌ها، شهر را زیباتر می‌کند. به هر حال روزهای پایانی سال که از راه می رسد، انتظار مردم بر اساس فرهنگ و سنت قدیم، خانه تکانی و پاکیزه‌تر شدن شهر است، در این راستا خوشبختانه بخشی از اقدامات صورت گرفته، البته این خدمات با نزدیک شدن به پایان سال بیشتر مشهود خواهد شد.

اگر انتظار این باشد که مانند برخی از ایام رنگ آمیزی‌ها یا چراغانی‌های خاصی صورت بگیرد، باید گفت امسال شهرداری تصمیم دارد با توجه به محدودیت منابع درآمدی، حتی الامکان به سمت اصلاح نازیبایی‌ها پیش برود و زیباسازی‌ها تنها در نقاطی که متعارف است، انجام شود. تمام تلاش این است که نازیبایی‌های شهر را از بین ببریم، البته در روزهای آینده شهروندان شاهد نتیجه این فعالیت‌ها خواهند بود.

برای رفاه مسافران نوروزی چه برنامه‌ای دارید؟

با توجه به اینکه اصفهان یکی از نقاط گردشگرپذیر، چهارراه ارتباطی و مرکز ثقل کشور به شمار می‌رود، طی سال‌های اخیر حضور مسافران در اصفهان قابل توجه بوده است. به طور معمول در ایام نوروز جمعیت میلیونی به شهر اضافه می‌شود و طبیعی است که برای افزایش این جمعیت باید اقدامات برنامه‌ریزی شده انجام شود تا روزهای خوبی را در این شهر سپری کنند، البته باید اقدامات به گونه‌ای باشد که آرامش از خود شهروندان به عنوان میزبان مسافران سلب نشود.

در سال‌های گذشته با تشکیل ستاد هماهنگی خدمات سفر و کمیته‌های مربوطه برنامه‌ریزی‌هایی انجام شد، در سال جاری نیز با تشکیل ستاد و کمیته‌های مربوطه تقسیم کار صورت گرفته و فعالیت‌ها آغاز شده است. یکی از کمیته‌های ستاد هماهنگی خدمات سفر، کمیته اسکان است که هماهنگی‌های لازم را در راستای اسکان مسافران از جمله هتل‌ها و مهمانپذیرها انجام داده و امیدواریم با ظرفیت کامل و اولویت نخست استفاده شود.

استفاده از فضاهای آموزشی برای اسکان مسافران فرهنگی نیز مورد توجه است، از این رو هماهنگی‌های لازم با اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان انجام شده است. بخش دیگر منازل استیجاری است، طی سال‌های گذشته از این فرصت و ظرفیت نیز به خوبی استفاده شده وکمبودهای ناشی از نبود فضای اسکان در هتل‌ها و مهمانپذیرها از این طریق با نظارت و هدایت اتحادیه املاک، کمیته اسکان و کمیته اصناف ستاد هماهنگی خدمات سفر انجام می‌شود.

به منظور جلوگیری از چادر زدن گردشگران در پارک‌های سطح شهر در این ایام، مجموعه پارک فدک به عنوان محل اصلی اسکان موقت با امکانات و تدارکات لازم مهیا می‌شود. باغ فدک اصفهان می‌تواند روزانه حدود ۲۵۰۰ تا۳۰۰۰ خودرو را پذیرا باشد، در این محل برای اسکان مسافران اقدامات مختلف ایمنی، بهداشتی و خدمات اولیه مورد نیاز به عنوان یک کمپینگ روباز پیش‌بینی شده است، البته مسافران می‌توانند از امکاناتی که همراه دارند و امکاناتی که در اختیارشان قرار می‌گیرد، استفاده کنند.

سایر کمیته‌های ستاد هماهنگی خدمات سفر نیز پیگر اجرای وظایف محوله بوده اند، یکی از اقدامات صورت گرفته در راستای کاهش معضل ترافیک شهری و معضلاتی که برای تردد در شهر وجود دارد، استفاده از حیاط مدارس و واحدهای آموزشی به خصوص هسته مرکزی شهر از ۲۵ اسفندماه تا ۱۵ فروردین به عنوان پارکینگ است که در این راستا هماهنگی لازم با آموزش و پرورش انجام شده است.

قصد داریم در طول تابستان نیز این هماهنگی را با آموزش و پرورش داشته باشیم تا بار ترافیکی هسته مرکزی شهر به خصوص در مکان‌هایی که اسکان مسافران نوروزی با توجه به موقعیت بناها و وجود میراث فرهنگی وگردشگری بیشتر است، کاهش یابد. در رابطه با دسترسی به سرویس‌های بهداشتی نیز هماهنگی‌هایی با امور مساجد و اماکنی که می‌توان در اختیار مسافران قرار داد، صورت گرفته است. دسترسی مسافران به سرویس‌های بهداشتی در سال‌های گذشته به عنوان یکی از مهمترین معضلات شهر مطرح بوده و در نظرسنجی‌های به عمل آمده به عنوان یک ضعف و نیاز از سوی گردشگران مطرح شده است که امیدواریم امسال این کمبودها با هماهنگی‌های به عمل آمده جبران شود.

برای رفع مشکل سد معبر در آستانه نوروز چه برنامه ریزی هایی انجام شده است؟

طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری ایجاد خیابان‌ها، کوچه‌ها، میدان‌ها و گسترش و توسعه معابر از وظایف شهرداری است و مطابق تبصره یک بند دو ماده۵۵  قانون شهرداری ها جلوگیری از ایجاد سد معبر توسط بازاریان و ... نیز بر عهده شهرداری گذاشته شده است، زیرا طبق قانون، سد معابر عمومی و اشغال پیاده‌روها و استفاده غیر مجاز از میدان‌ها، پارک‌ها و باغ‌های عمومی برای کسب و سکونت ممنوع است. در خصوص سد معبر، شهرداری ارتباط متقابل و دوسویه با مردم دارد، ارتباط دو طرفه خوب و سازنده است و همراهی مردم می‌تواند ما را به سمت بهبود و آسایش بهتری ببرد.

یکی از سیاست‌های جدید خدمات شهری، گفت و گو و مذاکره با اتحادیه‌های مربوطه است تا واحدهای صنفی ملزم به رعایت قوانین و توجه به حق و حقوق عمومی به عنوان یک حق شرعی شوند. دیگر اقدام این است که ماموران پیشگیری از رفع تخلفات شهری قبل از برخوردهای قانونی با متصدیان واحدهای صنفی متخلف، تذکرات اولیه و اخطارهای لازم را به صنوف بدهند.

طبق آمارهای اعلام شده از سوی مدیریت رفع تخلفات شهری اصفهان، طی ۱۰ ماهه سال‌جاری  ۱۳ هزار و ۴۸۹ مورد اخطار و تذکر شفاهی برای رفع سد معبر صنوف متخلف صادر شده که در ارتباط با ۳۷ هزار و ۵۴۱ مورد رفع تخلف و اعمال قانون صنوف صورت گرفته و ۱۱۰ واحد صنفی که متصدیان آنها اصرار بر تخلف داشتند، پلمب شد.

در حال حاضر محدوده خدماتی شهر اصفهان علاوه بر محدوده حوزه حریم استحفاظی، ۲۳ هزار هکتار است که در این محدوده ۵۰۰ نفر نیروی کنترل و پیشگیری با تجهیزات لازم و با همکاری نیروی انتظامی فعالیت می‌کنند و چنانچه همراهی مردم وجود داشته باشد، می‌توانند کارآمدی بیشتری داشته باشند.

به نظر شما اساسی‌ترین اشکال یا آسیب‌ها در این معاونت چیست؟

خدمات شهری یکی از بخش‌های پرکار است که در قالب فعالیت‌های گسترده در حوزه شهرداری اصفهان تعریف می‌شود. عمده فعالیت‌های خدمات شهری به مباحث فضای سبز شهری، بهداشت محیط و مباحث پسماند و مسایل مربوط به ساماندهی مشاغل و صنوف، ایمنی و مدیریت بحران، تاسیسات و انرژی و حفظ آنها همچنین پیشگیری و رفع تخلفات شهری و بخشی نیز مربوط به زیباسازی و حفظ زیبایی‌های بصری شهری است. در حال حاضر مهمترین مسئله مربوط به حفظ فضای سبز موجود شهر اصفهان است، به هر حال اقلیم خشک شهر اصفهان نیازهای خاص و گونه ها وگیاهان خاص خود را می‌طلبد.

در گذشته به دلیل جاری بودن آب در بستر رودخانه زاینده رود به انتخاب گونه‌های گیاهی که نیاز آبی کم داشته باشد، توجه زیادی نمی‌شد. گونه‌های گیاهی و درختان زیادی در کنار انهار و مادی‌های سطح شهر کاشت شده و امروزه جزء میراث طبیعی شهر تلقی می شود، اما متأسفانه با توجه به وضعیت کنونی زاینده رود که برای اولین بار برای یکسال متوالی آبی در آن جاری نیست و مشکلات فراروی این خشکی‌ها که آسیبی بزرگ و نگران کننده است، در حال اتخاذ تدابیری هستیم که ضرر و خسارت ناشی از خشکی زاینده رود بر فضای سبز شهری را به حداقل برسانیم.

در این ارتباط به کارگیری شیوه‌های نوین آبیاری باید صورت گیرد، البته درختان کهن را نمی‌توان با  شیوه آبیاری قطره‌ای سیراب کرد، بنابراین به دنبال جایگزینی آب هستیم تا بخشی از آب مورد نیاز در قالب استفاده از پساب‌ها تامین شود. البته بخشی از آن نیز صورت گرفته است و تمهیداتی را با کمک دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط در دست داریم تا طی چندماه آینده بهره‌برداری بیشتری صورت بگیرد. تمام تلاش خدمات شهری تمهید وضعیت موجود با شرایط فعلی است.

با توجه به کم آبی گاهی شاهد آبیاری بیش از حد درختان هستیم، دلیل این اتفاق چیست؟

عرصه فضای شهر اصفهان یک عرصه بزرگی است، به طوری که بر اساس آمارهای موجود۵۴۰۰ هکتار فضای سبز در شهر اصفهان وجود دارد و بالغ بر ۳۷۰۰ هکتار آن در اختیار شهرداری است.

در این عرصه بالغ بر دو هزار کارگر و نیروی متعدد فعالیت می‌کنند، اما گاهی اشکالاتی در فرایند آبیاری درختان به وجود می‌آید و در واقع توجه لازم صورت نمی‌گیرد، از این رو طی مدت اندکی که در شهرداری هستم، کارگروهی در این راستا تشکیل داده و به اصلاح فرایند پروسه آبیاری پرداخته شد.

با توجه به اینکه در حال تجدید قرارداد حفظ و نگهداری فضای سبز با پیمانکاران هستیم، یکی از نکات مهمی که با پیمانکاران مطرح می‌شود، تناسب نیاز آبی و مقدار آبی مصرفی است. البته در چنین حجم بزرگی از کار، با توجه به شهرسازی خیابان‌های بزرگ و جداول نامناسب که در حال ساماندهی است، ممکن است اتفاقاتی همچون سرریز شدن آب از بلوار وسط خیابان‌ها اتفاق افتد، اما بر این باور هستیم که حتی یک قطره آب هم نباید اضافه مصرف شود چون نه تنها آب را از دست می‌دهیم بلکه گیاه نیز خسارت می‌بیند و مردم علیرغم حجم انبوه فعالیت کارگران، کارشناسان و ناظران، دید منفی پیدا می‌کنند. ما متولی و مسئول اصلاح شیوه‌های آبیاری هستیم تا چنین ذهنیتی در شهروندان ایجاد نشود.

قرار بود نیروهای پاکبان یا باغبان‌های شهر که وظیفه حفظ و آبیاری درختان و فضای سبز را بر عهده دارند، تحت آموزش قرار گیرند، این فرایند محقق می‌شود؟

بله، در قراردادهای جدید این الزام برای پیمانکاران لحاظ شده که آموزش‌های دوره‌ای را سپری کنند تا دقت و توجه بیشتری صورت گیرد نه تنها به دلیل آبیاری بیش از حد بلکه جلوگیری از کم آبی‌ها نیز انجام شود.

کد خبر 338507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.