۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶
رقابت نان صنعتی و سنتی در شهرضا

شهرضا – برای ممنوعیت عرضه نان خانگی بدون شناسه در شهرضا، لازم است، اقدام قاطعی انجام شود، اما این مسئله در شرایط فعلی به بهای تعطیلی مرکز نان سلامت تمام شده و دومین مرکز را، در آستانه تعطیلی قرار داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، نان، مهمترین کالای سبد غذایی هر خانوار است، که کمترین تغییر در قیمت، کیفیت و شیوه توزیع آن، اثرات مستقیمی بر سایر بخش‌های اقتصادی دارد.

از آذرماه سال ۱۳۹۴ که کمیته تغذیه و امنیت غذایی، در شهرستان شهرضا تشکیل شد، مسئله طبخ و توزیع نان نیز زیر ذره بین مسئولان قرار گرفت، از همان زمان، مسئولان شبکه بهداشت و درمان با انگشت گذاشتن بر توزیع نان سنتی در سوپرمارکت‌ها، خواستار اعمال محدودیت در این زمینه و ممنوعیت آن شدند.

در آبان‌ماه ۱۳۹۵ طرح ساماندهی عرضه نان خانگی در شهرضا مطرح شد، اما مهمترین مانع قانونی در این مسیر، عدم امکان ورود بازرسان بهداشتی به اماکن خصوصی بود، زیرا شمار بسیاری از مراکز تهیه و توزیع نان که بعدها تعداد آن‌ها از سوی غلامرضا آقاسی، رییس اتحادیه نانوایان شهرضا، بیش از ۸۰ مرکز اعلام شد در منازل خود فعالیت می‌کردند که از نظر قانونی برای ورود به هریک از آن‌ها، صدور حکم قضایی مجزا نیاز بود.

از خردادماه ۱۳۹۶ طرح تشدید نظارت بر مراکز تهیه و عرضه نان خانگی، مطرح شد، البته در کنار این مسئله، مواردی همچون آموزش شیوه حمل و بسته بندی نان نیز مطرح و بر ضرورت استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و سایر امکانات تبلیغی برای این منظور، تأکید شد.

تلاش‌ها در این زمینه ادامه داشت، تا آنکه در هفته پدافند غیرعامل امسال، «مجتمع نان سلامت» شهرضا افتتاح شد. محمدابراهیم خاتمی، رییس اداره صنعت معدن تجارت شهرضا، این مرکز را نخستین مرکز در نوع خود معرفی کرد و ایجاد امکان نظارت و بازرسی کارشناسان بهداشت محیط را از مهمترین مزیت‌های ایجاد آن عنوان کرد.

اما به تازگی متوجه شدیم، که این مرکز تهیه و عرضه نان خانگی تعطیل شده و مرکز دیگری نیز که بعد از آن ایجاد شده، در آستانه تعطیلی است.

مردم، نانوا را در کیفیت نان مقصر می‌دانند

غلامرضا آقاسی، رییس اتحادیه نانوایان شهرضا از تلاش‌های انجام شده برای سازماندهی عرضه نان در این شهرستان می‌گوید: برای تولید یک نان با کیفیت باید زنجیره غذایی سالمی از مزرعه تا آسیاب و آردسازی گذرانده شود تا نان با کیفیت به‌دست مردم برسد، اما مردم، نانوا را در کیفیت نان مقصر می‌دانند.

وی می افزاید: در شهر و روستاهای شهرضا نان خانگی پخته و در سوپرهای موادغذایی توزیع می‌شود، از همان ابتدا نامه نوشتیم و نسبت به توزیع نان‌های بدون بسته‌بندی بهداشتی هشدار دادیم، اما به‌ دلیل حمایت از ایجاد اشتغال، جدی گرفته نشد، البته پس از مدتی به این نتیجه رسیدیم، که باید راهکاری اتخاذ شود که هم اشتغال حفظ شود و هم نان سالم به دست مردم برسد.

رییس اتحادیه نانوایان شهرضا با بیان اینکه، پخت نان در تنورهای گازی معمولی به‌دلیل حرارت مستقیم برای سلامتی ضرر دارد، تصریح می‌کند: براساس دستورالعمل جدید حق صدور هیچ مجوزی برای نان خانگی نداریم، مگر اینکه از دستگاه حرارت غیرمستقیم استفاده شود، که آن‌هم هزینه بالایی دارد.

آقاسی با اشاره به ایجاد مرکز نان سلامت در شهرضا، می‌گوید: نخستین مجتمع نان سلامت در شهرضا با مساحت ۷۵۰ متر و با اختصاص اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه می‌دهد: برخی افراد که در منازل خود، اقدام به طبخ نان خانگی می‌کردند، برای دریافت مجوز بهداشتی و سیب سلامت اقدام کردند، اما به دلیل مساحت اندک محل پخت نان، با مشکل مواجه شدند.

رییس اتحادیه نانوایان شهرضا از صدور دو مرحله اخطار به سوپرمارکت‌های این شهرستان، مبنی بر ممنوعیت عرضه نان خانگی بدون شناسه، خبر می دهد و می گوید: باوجود این اقدام، عرضه نان خانگی بدون شناسه همچنان ادامه داد، بنابراین لازم است، برخورد قاطعی در این زمینه انجام شود.

همان گونه که رییس اتحادیه نانوایان شهرضا می‌گوید، برای ممنوعیت عرضه نان خانگی بدون شناسه در این شهرستان، لازم است اقدام قاطعی انجام شود، اما این مسئله در شرایط فعلی به بهای تعطیلی مرکز نان سلامت تمام شده و دومین مرکز را نیز، در آستانه تعطیلی قرار داده است.

فروش نان خانگی بدون مجوز برای مغازه‌داران سود بیشتری دارد

محمدابراهیم نصیری، مدیر مرکز طبخ و عرضه نان خانگی «نانسی» که دومین مرکز در نوع خود در شهرضاست، می‌گوید: برای ایجاد این مرکز که مساحتی بیش از ۳۰۰ مترمربع دارد، اعتباری بالغ بر ۱۷۰ میلیون تومان هزینه شده است.

وی می‌افزاید: برای توسعه این مرکز اختصاص اعتبار بیشتری لازم است، اما به دلیل آنکه نان‌های خانگی بدون شناسه، بازار مصرف را در اختیار دارند و ادامه فعالیت برای ما مقرون به صرفه نیست، تصمیم به تعطیلی این مرکز گرفته‌ایم.

نصیری می‌گوید: شاید فروش نان خانگی بدون مجوز برای مغازه‌داران سود بیشتری داشته باشد، اما در مراکزی که نان با شناسه عرضه می‌کنند، همه موازین بهداشتی رعایت شده و نان سالم به دست مصرف کننده می‌رسد.

محمدحسین داراب، سرپرست فرمانداری شهرضا، از پیش بینی ضروری برای ممنوعیت عرضه نان خانگی در این شهرستان می گوید: مخالف عرضه نان خانگی و اشتغالی که در این زمینه ایجاد شده، نیستیم، اما باید نان با کیفیت و بهداشتی به دست مصرف کننده برسد، به همین منظور در جلسه ساماندهی بازار آخر سال، ممنوعیت در این زمینه تعیین و ابلاغ خواهد شد.

گزارش از:عباس صادقی خبرنگار سرویس شهرستان ایمنا

کد خبر 338482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.