مدیریت اقتصادی و همدلی اعضای خانواده

یک آسیب شناس اجتماعی گفت: میان مدیریت اقتصادی و خساست تفاوت وجود دارد اما متمایل شدن مدیریت به سمت خساست به مرور به ضد ارزش می شود.

یک آسیب شناس اجتماعی در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اولین راه برون‌رفت در کسری بودجه خانواده، قرض گرفتن است که در  مواقعی برای حل مشکلات ضروری است اما آنچه باید موردتوجه قرار گیرد این است که هزینه های اضافی در زندگی سبب افزایش قرض ها می شود و بار روانی منفی را به اعضای خانواده وارد کرده و آنها را در باتلاق قرض فرو می برد در حالی که بهترین کار در این موقعیت ها این است که خانواده با کم کردن میزان مخارج زیر بار قرض های اضافی نرود.

سید محمد سجاد زاده افزود: در موقعیت های بحرانی به ویژه بحران های اقتصادی، افراد بیشتر هزینه می کنند و این اتفاق نیز به دلیل نپذیرفتن ورشکستگی است، به همین دلیل می طلبد که خانواده ها میزان هزینه ها را کاهش دهند  تا با بحران کمتری روبه رو شوند؛ هرچندکه مدیریت اقتصادی در خانواده ها به معنای خساست نیست و بین این واژه و مدیریت اقتصادی تفاوت وجود دارد.

وی گفت: در توصیف واژۀ خساست باید گفت که چنین فردی اولویت ها و نیازها را درک نکرده و  منعطف نیست و از خرج کردن به هر دلیل و نیازی امتناع می کند، در حالی که  برای فرد بهره مند از مدیریت اقتصادی، اولویت ها و نیازهای خانواده مهم تر است، چنین افرادی از ویزگی انعطاف بهره مند هستند و نیازهای روز را در نظر می گیرند؛ البته این نکته نیز حایز اهمیت است که متمایل شدن مدیریت اقتصادی به سمت خساست تا اندازه ای برای خانواده قابل تحمل بوده و به مرور به ضد ارزش می شود، از سوی دیگر عدم محاسبه هزینه ها و در آمدها در طول زمان موجب تولید هزینه های دیگر برای زندگی می شود و مشکلاتی را به همراه خواهدداشت.

عدم تفکیک نیازها

این کارشناس مسایل اجتماعی با بیان اینکه همدلی و مشارکت همه اعضای خانواده در درک شرایط اقتصادی خانواده موثر است و به مدیریت اقتصادی در خانواده کمک می کند، بیان کرد: برخی افراد نمی توانند در برنامه ریزی اقتصادی و مالی خود بین نیازها و خواسته ها تفکیک قائل شوند که این موضوع یکی از شاه کلید های مدیریت اقتصادی خانواده است.

سجادزاده ادامه داد: در مورد هزینه های وارد شده به خانواده باید به یک جمع بندی رسید تا مانع از زیان شود، ضمن اینکه هزینه های ضروری بر مبنای نیاز و هزینه های غیر ضروری بر مبنای خواسته تولید می شود و شخص، کالای غیر ضروری را بدون در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و نیازها به زندگی خود اضافه می کند.

وی یادآور شد: خانواده ها باید بر مبنای نیازهایشان خرید کنند تا  از تحمیل  هزینه های غیرضروری که بر مبنای خواسته ها و تصمیمات لحظه ای است جلوگیری شود چراکه هزینه های غیرضروری تعادل زندگی و  مدیریت اقتصادی خانواده را برهم می زند.

تعهد در دخل و خرج زندگی

سجاد زاده به موضوع اهمیت پس اندازه اشاره کرد و گفت: خرید و مصرف متناسب با نیاز، نوعی پس انداز است و درواقع صرفه جویی و مصرف بهینه از شاهکارهای خانواده ها  است که سرمایه گذاری در این بخش اهمیت بسیاری دارد، البته پس انداز و سرمایه گذاری  دو نکته اساسی و درهم تنیده است، بدان معنا که گاهی اوقات در زندگی سرمایه ای مازاد وجود دارد که خانواده آن را پس انداز  کرده و در مواقعی نیز  بجای راکد نگه داشتنِ صرف، از آن استفاده کرده و  سرمایه گذاری می کند.

این آسیب شناس اجتماعی، مدیریت هزینه های زندگی را عامل ایجاد پس انداز در خانواده ها دانست و اضافه کرد: مصرف بهینه و سرمایه گذار صحیح سبب شکل گیری پس انداز در خانواده ها می شود و درواقع مدیریت هزینه های زندگی و باقی ماندن بخشی از درآمد نوعی پس انداز بشمارمی رود  که همراه با تعهد نسبت به دخل و خرج زندگی، سبب بهبود معیشت و مدیریت اقتصادی خانواده خواهد شد.

کد خبر 338469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.