سروسامان دانش آموزان کانکسی در شهرضا

شهرضا – چندی پیش تحصیل گروهی از دانش آموزان شهرضایی در کانکس خبرساز شد، چون وجود کلاس کانکس آن هم در شهرستانی که سال ۱۳۹۴ مسئولان آن، در همایش «صدفصل رویش» یکصدمین سال تأسیس نظام تعلیم و تربیت نوین در آن را جشن گرفتند، قابل باور نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرستان شهرضا به سبب فراوانی دانشمندانی در رشته‌های مختلف، همچون فقه و فلسفه و ادبیات، از چندقرن پیش به «یونانچه ایران»، شهرت داشته و مسئله تعلیم و تربیت در آن چیز تازه‌ای نیست، به گونه‌ای که این شهر یکی از نخستین شهرهای ایران است که نظام آموزش و پرورش نوین در آن پایه‌گذاری شده و نخستین مدرسه به سبک نوین در سال ۱۲۹۴ ساخته شد.

در همین راستا خبرنگار ایمنا به بررسی این معضل پرداخت و در ادامه پیگیری‌های خود از مسئولان آموزش و پرورش شهرضا علت را جویا شد. رییس اداره آموزش و پرورش شهرضا فقر منابع مالی و عمل نکردن سازمان نوسازی مدارس، به تعهدات خود در ساخت مدارس جدید، را علت چنین پیش آمدی عنوان کرد.

  گزارش ایمنا حتی واکنش مهرعلیزاده، استاندار اصفهان را نیز برانگیخت و در یکی از جلسات کاری گفت:«مدارس کانکسی و آفتابی در استان ‌برای من قابل تحمل نیست و این در حالی است که برخی دانش آموزان شهرضایی درکانکس درس می خوانند.»

رییس آموزش و پرورش شهرستانی که قدمتی چنین با افتخار، در تعلیم و تربیت دارد، این گونه از بی‌مهری‌ها شکایت می‌کند، «از مسئولان سازمان نوسازی دعوت کردیم که از ساختمان نیمه‌کاره مدارس منطقه سروستان بازدید کنند، آنان قول دادند که پنجشنبه بیایند، اما پس از گذشت چند ماه، هنوز آن پنجشنبه موعود نرسیده است.»

سروستان یکی از مناطق شهرستان شهرضا است که از حدود دو دهه قبل در قسمت شرقی این شهرستان ایجاد شد و بعدها در دولت‌های نهم و دهم، با اجرا طرح مسکن مهر، توسعه پیدا کرد. بیشترین ساکنان منطقه سروستان، همانند دیگر شهرک‌های اقماری که در کنار دیگر شهرهای بزرگ و کوچک ایران ایجاد شده، مهاجران از دیگر مناطق هستند، اما یکی از انتقاداتی که همواره به بانیان این منطقه وجود داشته آن است که پیش بینی لازم برای احداث مدرسه، فضای سبز و مراکز درمانی در آن نشده است.

با افزایش شمار شهرنشینان و مهاجرانی که شهرها، مقصد سفر همیشگی آنان شد؛ جمعیت سروستان نیز افزایش یافت، اما ساکنان جدید این منطقه نیازهای جدیدی هم داشتند که مهمترین آن‌ها مدرسه بود، اما وقتی مدرسه و کلاس درس به تعداد کافی وجود نداشت و مسئولان آموزش و پرورش را بر آن واداشت تا دست به دامان، کانکس‌ها شوند؛ رویدادی که واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت.

تحصیل دانش آموزان در گرو تعهدات دولت

محمود رستگار، رییس آموزش و پرورش شهرضا، تحصیل در کانکس را به علت کثرت شمار دانش آموزان منطقه سروستان می‌داند و می گوید: منطقه سروستان شهرضا یکی از مناطق مهاجرپذیر شهرستان است و به همین دلیل برآوردهای آماری پیش بینی دقیقی، از شمار دانش آموزانی که در مدارس آن ثبت نام می‌کنند، ارایه نمی‌کند.

وی با اشاره به ناچاری اداره آموزش و پرورش شهرضا در استفاده از کانکس به جای کلاس درس می‌افزاید: کانکس‌هایی که دانش آموزان در آن تحصیل می‌کنند، مورد تأیید سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور است و در سایر مناطق کشور نیز از آن‌ها استفاده می‌شود؛ هرچند اعتقاد داریم که کانکس از استانداردهای کلاس درس برخوردار نیست.

رییس آموزش و پرورش شهرضا با بیان اینکه سه واحد آموزشی در منطقه سروستان شهرضا وجود دارد، می‌گوید: در مدرسه خیرساز «میرپور»، دو کلاس کانکس وجود داشت که در شأن مردم و دانش آموزان منطقه نبود به همین دلیل به مدیر مدرسه ابلاغ کردیم که حتی می‌تواند از دفتر آموزشگاه نیز به عنوان کلاس استفاده کند و در حال حاضر دانش آموزان این مدرسه، در کلاس درس مستقر هستند.

رستگار تصریح می‌کند: در منطقه سروستان سه مدرسه نیمه‌ساز وجود دارد که همگی خیرساز هستند و دولت تاکنون تعهدات خود را در این زمینه انجام نداده است.

وی می‌افزاید: از مسئولان سازمان نوسازی دعوت کردیم که از ساختمان نیمه‌کاره مدارس منطقه سروستان بازدید کنند، آنان قول دادند که پنجشنبه بیایند، اما پس از گذشت چند ماه، هنوز آن پنجشنبه موعود فرا نرسیده است.

رییس آموزش و پرورش شهرضا تصریح می‌کند: اگر تعهدات دولت درباره مدارس این منطقه عملی نشود، سال تحصیلی آینده، مقطع متوسطه اول در سروستان تشکیل نمی‌شود و همه دانش آموزان این منطقه، باید به مرکز شهرضا بروند.

صحبت‌های امروز رییس آموزش و پرورش شهرضا، در حالی عنوان می‌شود که او پیش از این در گفت‌و گو با ایمنا، در بیان علت استفاده از کانکس به جای کلاس درس، گفته بود: «دانش آموزانی که در کانکس درس می‌خوانند در مقطع ابتدایی تحصیل می‌کنند و توان اینکه هر روز به مرکز شهر رفت و آمد کنند را ندارند و والدین بعضی از آنان نیز اگر مجبور شوند برای فرزند خود سرویس اختصاصی تهیه کنند، به علت فقر مالی ممکن است فرزند خود را وادار به ترک تحصیل کنند«.

رستگار می‌افزاید: به تازگی با یک شهروند خیر شهرضایی مقیم آمریکا، برای ساخت یک باب مدرسه در منطقه سروستان، رایزنی شده و این خیر نیز پذیرفه است، که همه مراحل ساخت و ساز این مدرسه را انجام دهد.

گزارش از: عباس صادقی، خبرنگار سرویس شهرستان ایمنا

کد خبر 338428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.