لزوم سرمایه گذاری در بخش کشاورزی/نابودی سالانه ۱۲ میلیون هکتار زمین

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه بهره وری در کشاورزی بسیار قابل توجه است، گفت: این درحالی است که تاکید بیشتری بر توسعه صنایع می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی تقی پور بروجنی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه تنها ۵ درصد از سرمایه های کشور در حوزه کشاورزی صرف شده است، اظهار کرد: از این میزان سرمایه گذاری، ۱۸ درصد سوددهی حاصل شده، این درحالی است که در کشور صحبت های زیادی علیه توسعه و سرمایه گذاری در این حوزه می‌شود.

وی افزود: کشاورزی کشور هیچ وابستگی به خارج از کشور ندارد و این درحالی است که بخش زیادی از صنعت وابسته به کشورهای خارجی است.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان با تاکید بر سرمایه گذاری در این حوزه،  اضافه کرد: اگر پوشش‌های بیمه‌ای بخش کشاورزی افزایش یابد می‌توان سرمایه گذاری خوبی در این حوزه جذب کرد.  

تقی پور با تاکید بر ضرورت اجرای اقتصادی مقاومتی در حوزه کشاورزی، اضافه کرد: باید فضای کسب و کار برای سرمایه گذاران تسهیل شود و مدیریت جهادی داشته باشیم، همچنین طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب، باید در توسعه حوزه کاردانی دقت بیشتری شود و در نهایت باید به سمت اصلاح حوزه نظام اعتبارات و تقویت شرکت های دانش‌بنیان برویم.

وی با اشاره به اینکه باید به سوی نظام آموزش نوین نیز برویم، افزود: همچنین بازنگری در قوانین موجود به منظور افزایش قابلیت اجرایی، بهبود فضای کسب و کار، عدم تصدی گری دولت در حوزه اجرایی و واگذاری امور به بخش خصوصی، استفاده از ابزارهای تشویقی برای بهره برداری نیروهای کارشناسی و به رسمیت شناختن کارکنان بخش کشاورزی از امور مهمی است که باید برای بهبود عملکرد این بخش اجرایی شود.

نابودی سالانه ۱۲ میلیون هکتار زمین

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه در شورای چهارم سازمان، برنامه چهار ساله‌ای تعریف شده است، افزود: تعدادی از این برنامه ها مربوط به مدیریت آب بوده است. در این کارگروه کار علمی و تحقیقاتی انجام شد و پرسشنامه هایی تهیه شد که در نهایت در قالب مقاله هایی به ۱۵ چالش آبی استان دست پیدا کردیم و این مقاله رتبه اول کشوری را اخذ کرد.

تقی پور با اشاره به تحقیقات اخیر سازمان جنگل ها و مراتع در مورد گرد و غبارهای ایران، افزود: ۶۵ درصد از گرد و غبارها ناشی از کانون های درون کشور است که ۱۰ درصد از آنها مربوط به کانون نطنز و کاشان و ۹۰ درصد هم در شهرهای شرقی کشور مستقر است، متاسفانه دلایل اصلی این معضل را اراضی کشاورزی رها شده، مراتع تخریب شده و تالاب های خشک شده تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به وضعیت اراضی کشاورزی در سطح استان، افزود: بر اساس آمار جهانی «FAO» با توجه به خشکی ایران، سالانه ۱۲ میلیون متر مکعب سطح زمین دنیا از بین می‌رود و باید به جای توسعه سطح کشت به سمت افزایش عملکرد بخش کشاورزی با توجه به فعالیت های گلخانه‌ای برویم.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان گفت: متاسفانه نگاه ما به بخش کشاورزی عالمانه نیست بلکه مالکانه است و به مسائل علمی توجهی نمی شود، متاسفانه ۷۰ درصد از بهره برداران کشاورزی بی‌سواد و یا کم سواد هستند و بیشتر آنها بالای ۵۰ سال سن دارند.

تقی پور اظهار کرد: کارشناسان کشاورزی باید مهارت های لازم را داشته باشند در غیر این صورت مشکلاتی به این حوزه اضافه می شود.  

عدم جذب حداکثری کاروَرز

وی همچنین با اشاره به اقدامات دولت در دوره های گذشته، افزود: دولت در حوزه کارورزی و اشتغال فراگیر اقدامات خوبی انجام داده و استان اصفهان توانست ۹.۵ درصد از سهیمه کارآموزان کشاورزی را اخذ کند، اما این وظیفه صرفا به اداره کار سپرده و نقش سازمان های جهاد کشاورزی و نظام مهندسی کشاورزی نادیده گرفته شد از این رو زیر یک درصد از سهیمه کارورزی کشاورزی تحقق یافت، این درحالی است که در دوره های قبلی کارورزی، ۳۰ درصد از حجم افراد آموزش دیده وارد بازار کار شدند.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه در استان اصفهان ۱۳ هزار نفر کارشناس کشاورزی و منابع طبیعی وجود دارد، اضافه کرد: ۵۹ درصد از این میزان در مقطع دکتری فعالیت می کنند و نزدیک به ۸۵۰ شرکت عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی هستند.

هر نفر ۳۰۰ گرم "سم" 

تقی پور با اشاره به اینکه ۲۵ میلیون لیتر سالانه "سم" در کل کشور مصرف می‌شود، افزود: این یعنی سرانه هر نفر ۳۰۰ گرم است اما با تلاش های صورت گرفته و با استانداردسازی تولیدات محصولات کشاورزی این رقم به آمارهای بین المللی نزدیک شد.

وی در پاسخ به اینکه چرا باید کارشناسان ناظر در واحدهای دامی و کشاورزی از کارفرمایان حقوق بگیرند؟ زیرا این رویه منجر به صحت نظارت نمی شود و شائبه هایی در این باره وجود دارد گفت: این موضوع بارها از سوی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و جهاد کشاورزی اعلام شده اما ضعف قانونی منجر به استمرار این رویه شده است.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: اگر هیات وزیران و یا مجلس شورای اسلامی در این باره ضعف قانونی را رفع کنند این موضوع به سرعت حل می‌شود.  

افزایش تعداد دانشجویان کشاورزی

وی با اشاره به آمار وضعیت دانشجویان حوزه کشاورزی، گفت: در سال های تحصیلی ۷۶ تا ۶۸، ۱۳ هزار و ۱۵۸ دانشجو در رشته های کشاورزی و دامپزشکی تحصیل کرده‌اند اما این عدد در سال تحصیلی ۹۴ تا ۹۳ به ۱۸ هزار دانشجو رسید، جالب است که در سال های اخیر تعداد دانشجویان زن این رشته ها افزایش یافت، هر دو ساعت یکبار به تعداد فارغ التحصیلان کشاورزی اضافه می‌شود و باید در این مورد چاره اندیشی شود.

تقی پور با اشاره به معضل افزایش این تعداد دانشجو، افزود: متاسفانه تب مدرک گرایی افزایش یافته و افراد با ادامه تحصیل خواهان کسب شغل بهتری هستند. این درحالی است که ۸۰ درصد از مدارک وزرای انگلستان لیسانس است و به مدرک توجه چندانی نمی‌شود.  

وی با اشاره به مقایسه تعداد دانشجویان کشور، چین و سایر کشورهای توسعه یافته گفت: در ایران ۲ هزار و ۴۰۰ دانشگاه وجود دارد اما با توجه به جمعیت های میلیاردی چین و هند این میزان دانشگاه کمتر است.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان افزود: این دانشگاه ها بودجه ۵ هزار میلیاردی را طلب می کنند اما به طور کلی هیچ گاه تطابقی میان نیاز آموزشی کشور با حوزه اجرایی نبوده است، علاوه بر این امروزه با ۱۲ سند قانون جامع کشاورزی روبروییم که هیچ کدام اجرایی نمی شود.  

وی با اشاره به دیگر مشکلات نظام آموزشی اظهار کرد: به عنوان مثال قانون ۲۱ افزایش بهره وری تاکید می‌کند وزارت علوم نیاز به رشته کشاورزی را باید از وزارت جهاد استعلام کند، اما این مهم عملی نمی‌شود، از این رو خواهش ما از نمایندگان مجلس این است که بر موضوع نظارت بر حسن اجرای قوانین دقت بیشتری داشته باشند.

کد خبر 338387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.