نبرد چین با فولاد ایران/تولید فولاد مبارکه از ۷ میلیون تن می‌گذرد

امروزه یکی از مهمترین معیارهای اساسی برای رشد و پیشرفت کشورهای توسعه یافته میزان مصرف فولاد در آن کشورهاست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطابق آمارهای رسمی، ۵۹ برابر شدن تولید فولاد در جهان طی ۱۱۵ سال گذشته نشان از لزوم توجه به این بخش صنعتی است. با این وجود ایران هم با بزرگترین قطب صنعتی خود، عَلَم تولید فولاد را از زمین برداشته و در این راه پیش قدم شده است.

در سال جاری فولاد مبارکه توانسته از مرز تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در کشور عبور کند و بزرگترین تولید کننده ورق‌های فولادی تخت در خاورمیانه و شمال آفریقا با سهم ۲۲ درصد در این منطقه باشد، این درحالی است که این شرکت بزرگترین تولید کننده آهن اسفنجی در جهان نیز شناخته شده و توانسته تولیداتش را در این حوزه به مرز ۱۲ میلیون تن در سال با ۱۲ واحد احیا مستقیم برساند، از این روست که این کارخانه هنوز هم به تولیدات ورق های گداخته شده خود ادامه می‌دهد.

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان در خصوص آخرین وضعیت تولیدات این شرکت به خبرنگار ایمنا، گفت: واحدهای تولیدی گروه فولاد مبارکه در کشور شامل «صنایع معدنی سنگان، فولاد امیرکبیر کاشان، مجتمع فولاد سبا، ورق خودرو چهار محال، فولاد سفید دشت، ورق های پوشش دار تاراز، الکترود گرافیتی اردکان و فولاد هرمزگان» است.

بحرام سبحانی با اشاره به سهامداران این شرکت، افزود: به طور کلی سهامداران این شرکت شامل سهام عدالت به میزان ۳۰.۲ درصد سهم، ایمیدرو ۱۷.۲ درصد سهم، گروه شستا ۱۴. ۶ درصد سهم، افق نیلی خلیج فارس ۴.۸۳ درصد سهم و ... هستند.

وی زنجیره تولید در فولادمبارکه را به ترتیب عنوان کرد و گفت: معدن سنگ آهن، فرآوری سنگ آهن، گندله سازی، احیا مستقیم، فولادسازی، ریخته گری، نورد گرم و سرد، گالوانیزه و رنگی و قلع اندود است، واحد احیا مستقیم مجتمع فولاد هرمزگان این کارخانه نیز ۱.۵ میلیون تن آهن اسفنجی و واحد ریخته گری آن نیز ۱.۵ میلیون تن محصولات فولادی تولید می‌کند.

رشد ۳۰ درصدی محصولات

نگاهی به آمار تولید ۱۱ ماهه اول سال ۹۵ این شرکت نشان می‌دهد گندله ۶۹ هزار و ۷۲ تن با دو درصد رشد، آهن اسفنجی هفت هزار و ۸۶۴ تن با ۱۱ درصد رشد، تختال ۶۶ هزار و ۷۰ تن با ۱۵ درصد رشد، کلاف گرم ۵۴ هزار و ۹۱ تن با هفت درصد رشد، کلاف سرد سخت ۱۳ هزار و ۷۷ تن با ۱۰ درصد رشد، کلاف قلع اندود ۹۰ هزار تن با ۴ درصد رشد، کلاف گالوانیزه ۱۸۶ هزار تن با چهار درصد رشد، کلاف رنگی ۱۰۴ هزار تن با پنج درصد رشد و حمل محصولات ۶۴ هزار و ۵۵ تن با ۱۲ درصد همراه بوده اند.

همچنین آمارها نشان می دهد روند تولید فولاد خام در این شرکت از سال ۹۱ تا ۹۵ با رشد ۳۰ درصدی همراه بوده است.

در مجموع این شرکت به طور مستقیم و غیر مستقیم ۳۵۰ هزار اشتغالزایی دارد و برای واحدهای سنگان و چهارمحال نیز پیش بینی می‌شود ۲۰ هزار نفر اشتغالزایی انجام شود.

افزایش ۲۳ درصدی ارسال محصول به بازارهای داخلی

سبحانی در پاسخ به اینکه میزان صادرات در سال جاری چقدر است، گفت: از مجموع تولید محصولات سال ۹۴ به میزان پنج هزار و ۱۲۵ تن، هزار و ۷۹۴ تن از آنها صادر و سه هزار و ۳۳۱ تن آن نیز در داخل ارسال شد، مجموع تولیدات در سال ۹۵ با روند افزایشی همراه شد و از مجموع تولیدات، یک هزار و ۵۵۴ تن فولاد به کشورهای خارجی صادر و چهار هزار و ۷۱۸ تن آن در داخل کشور ارسال شد. در مجموع، تولیدات ۱۱ ماهه نخست ۹۵ نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ نشان‌دهنده افزایش ۹ درصدی تولیدات است اما در همین ایام، صادرات نسبت به سال ۹۵، ۳۳ درصد کاهش را تجربه کرده است درحالی که فروش محصولات به بازارهای داخلی با افزایش ۲۳ درصدی همراه بوده است، با این حال اما پیش بینی مجموع تولیدات برای سال ۹۶، هفت میلیون تن است و پنج هزار و ۸۰۰ تن محصولات وارد بازارهای داخلی و هزار و ۲۰۰ تن از محصولات به کشورهای خارجی صادر خواهد شد.

به گزارش ایمنا، در حالی که چین، هند و ژاپن و اتحادیه اروپا جزو نخستین تولیدکنندگان فولاد در جهان هستند اما در این میان طبق آمار غیر رسمی ایران رتبه سیزدهم را به خود اختصاص داده است.

به گفته مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، نزدیک به ۵۰ درصد از حجم کل صادرات این شرکت به کشورهای خارجی، مربوط به کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده است و این به دلیل کیفیت بهتر و ارسال سریع تر محصولات از ایران نسبت به چین است، گرچه تولیدکنندگان چینی به دلیل ارائه تسهیلات بدون بهره دغدغه ای در تولید با هزینه ای پایین تر را ندارند اما پیش‌بینی می‌شود تا افق ۱۴۰۴ فولاد مبارکه بتواند هزینه تولیدش را در حد قابل توجهی کاهش دهد و مجموع تولیداتش را به مرز ۵۵ میلیون تن در سال برساند.

کد خبر 338345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.