خرید خودرو پشت تابلو ایست/عقربه کاهش قیمت‌ها گیر کرده است!

نوسانات نرخ دلار طی یک ماه گذشته منجر به صعود قیمت خودروهای ایرانی و خارجی شد، با این حال هنوز پس از گذشت دو هفته از کاهش بهای دلار، قیمت‌ها هنوز منطقی نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اوایل بهمن ماه بود که اوضاع و احوال بازار خرید و فروش خودروهای ایرانی و خارجی به دلیل افزایش نرخ تعرفه واردات خودروهای خارجی، تعریف چندانی نداشت و در عمل خرید و فروشی صورت نمی‌گرفت، این درحالی بود که گفته می‌شد در ابتدای این ماه شاهد بازار داغ خرید و فروش خودرو می‌شویم.

مسئله اما از جایی شروع شد که دولت با مسدود کردن سامانه ثبت سفارش خودروهای خارجی، درصدد رونقی در بازار خودروهای داخلی بود، اما این تیر دولت هم به خطا رفت!

پس از آن نیز نرخ دلار رقمی در حدود ۶۰۰ تومان افزایش یافت و تا مرز ۵۰۰۰ تومان رسید که در این فضا نرخ خودروهای داخلی و خارجی نیز همگام با دلار، روندی صعودی را تجربه کرد که این صعود همچنان خیال پایین آمدن ندارد.

با این حال کارشناسان مطرح می‌کنند که سه هفته پایانی سال معمولا رونقی نسبی در بازار خرید و فروش خودرو ایجاد می‌شود. موضوعی که برخی از افراد در مورد آن اظهار امیدواری می‌کنند، اما عده‌ای نیز عنوان می‌کنند که این وضعیت همچنان راکد است.

قیمت های صعودی

با نگاهی به نمایشگاه های اتومبیل در سطح شهر متوجه می شویم که قیمت خودروها روند افزایشی را تجربه کرده است. به عنوان مثال قیمت پژو ۴۰۵، ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ دو، ۳۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، پژو پارس ۳۶ میلیون تومان، تیبا دو ۲۷ میلیون و ۷۰۰ و دنا پلاس ۵۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

همچنین رنو تالیسمان از مرز ۱۸۰ میلیونی به ایستگاه ۲۲۰ و ۲۳۵ میلیون تومانی رسیده است و سراتو داخلی هم با وجودی که در گذشته ۱۰۸ میلیون تومان نرخ گذاری شده اما امروز ۱۱۲ و ۱۱۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

گرانی ۵ درصدی خودروهای ایرانی

نایب رییس اتحادیه فروشندگان اتومبیل اصفهان در این باره به خبرنگار ایمنا گفت: «اینکه گفته می‌شود سه هفته پایانی سال شاهد رونقی در بازار خودرو خواهیم بود، دلیل منطقی ندارد، این درحالی است که هر خانواده حداقل یک خودرو دارد و دلیلی برای تعجیل در خرید خودرو مانند سال های قبل وجود ندارد. با این حال پیش بینی می‌شود بعد از سال جدید بازار خودرو شاهد رونق باشد.»

حمیدرضا قندی بر این باور است که خودروهای ایرانی پس از افزایش نرخ دلار، به طور میانگین افزایش پنج درصدی قیمت را تجربه کرده که خیال پایین آمدن نیز ندارد، برای همین هم خرید و فروشی در بازار صورت نمی‌گیرد و پیش بینی می‌شود خرید و فروش ها در این بازار بعد از ایام سال جدید صورت گیرد.

وی از جمله عوامل موثر در افزایش قیمت خودروهای داخلی را عدم توازن عرضه سازندگان خودرو و تقاضای بازار عنوان کرد و گفت: اگر قیمت تولیدکنندگان خودرو، افزایش یابد، سال بعد شاهد افزایش قیمت خواهیم بود چرا که تا این تاریخ، قیمت‌ها به بالاترین میزان خود رسیده و تا پیش از سال جدید دیگر افزایش نخواهند داشت.

قندی همچنین در مورد لغو مصوبه افزایش تعرفه واردات خودروهای خارجی دولت توسط دیوان عدالت اداری، تصریح کرد: این دستور هنوز اجرایی نشده است.

افزایش همزمان دلار و قیمت خودرو

بیات یکی از نمایشگاه داران خودرو نیز با اشاره به افزایش قیمت خودروهای داخلی به طور روزانه به خبرنگار ایمنا، گفت: افزایش نرخ دلار منجر به افزایش قیمت خودروها شد اما برای بازگشت این قیمت ها، عقربه همچنان روی قیمت های قبلی «گیر» کرده است!

وی افزود: در این ایام تعداد زیادی از افراد فروشنده هستند و حاضرند خودروهایشان را حتی پنج میلیون کمتر از نرخ بفروشند!

بیات با اشاره به قیمت خودروهای خارجی نیز، گفت: به عنوان مثال قیمت سانتافه سال پیش ۲۰۰ میلیون تومان بود که پس از مسدود کردن سامانه ثبت سفارش، ۳۰۰ میلیون تومان شد، البته در حال حاضر این رقم به ۲۶۰ میلیون تومان رسیده است، به طور کلی افزایش ها به صورت ۱۰۰ درصدی، اما کاهش قیمت ها ۱۰ درصدی است!

به گزارش ایمنا؛ با وجودی که پیش بینی های کارشناسی در مورد رونق بازار شب عید خودرو کمی متفاوت از شرایط فعلی است، با این حال گفته می شود که تا قبل از سال جدید خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد و مردم خریدهای خود را به سال ۹۷ موکول می‌کنند. این درحالی است که قبل از سال جدید قیمت خودروهای داخلی به بالاترین حد خود رسیده و در سال آینده به احتمال زیاد، این ارقام با افزایش مجددی همراه خواهد شد.

کد خبر 338256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.