رصد دو مقارنه در هفته دوم اسفند

مدرس و پژوهشگر نجوم مهمترین رویدادهای نجومی در دومین هفته اسفند را مقارنه ماه با دو ستاره مختلف اعلام کرد.

عمران مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: هر چه به سمت بهار پیش می رویم ارتفاع خورشید در آسمان افزایش می یابد و روزها به تدریج طولانی تر و شب ها کوتاهتر می شود.

وی با بیان اینکه این تغییرات به تدریج و آهسته رخ می دهد، گفت:  علاوه بر آسمان روز، آسمان شب نیز به تدریج تغییر می کند. بسیاری از مردم فکر می کنند که آسمان شب در تمام طول سال یکسان است، اما واقعیت این است که آسمان شب در فصول مختلف و با صورت فلکی های مخصوص به هر فصل، کاملا متفاوت است.

مدرس و پژوهشگر نجوم همچنین به تفاوت موقعیت سیارات در فصلها و زمانهای مختلف سال اشاره کرد و افزود: به خصوص از این هفته اگر هنگام غروب خورشید، به سمت افق جنوب غرب توجه شود، جرم پرنوری را خواهید دید که حتی از لحظاتی قبل از تاریک شدن هوا قابل رویت است. این همان سیاره زهره است، هر چه به بهار نزدیکتر می شویم ارتفاع این سیاره زیبا افزایش می یابد. 

مرادی تاکید کرد: سه شنبه هشتم اسفند ماه، ساعت ۲۰:۴ ماه در نزدیکی خوشه ستاره ای کندوی عسل یا m۴۴ قرار می گیرد. در اصطلاح نجومی گفته می شود مقارنه ماه و خوشه کندوی عسل با جدایی زاویه ای ۲.۳ درجه.

وی ادامه داد: اگر با دوربین یا تلسکوپ به این جرم زیبای آسمان نگاه کنید، آن را مانند کندویی می بینید که ستارگان مانند زنبورهای عسل در اطرافش در حال پروازند. این خوشه ستاره ای زیبا در صورت فلکی خرچنگ قرار داشته و در حدود ۵۰۰ سال نوری نیز از ما فاصله دارد.

کارشناس نجوم از یک مقارنه زیبای دیگر در این هفته خبر داد و گفت: دهم اسفند ماه، مقارنه ماه و ستاره قلب الاسد از صورت فلکی اسد رخ خواهد داد. ستاره زیبای قلب الاسد (با شیردل) را در کنار ماه زیبا در ساعت ۵:۵۴ سحرگاه رویت قابل رویت است.

وی با بیان اینکه ستارگان آبی_ سفید در آسمان ستارگان جوان و ستارگان قرمز رنگ، ستارگان پیر هستند؛ تصریح کرد: ستاره زیبای قلب الاسد، ۱۴۰ برابر خورشید درخشانی دارد اما به خاطره فاصله دورش که در حدود ۷۰ سال نوری از ماست، اینگونه کوچک به نظر می رسد. دمای سطحی این ستاره سه برابر دمای خورشید است. قطر این ستاره نیز در حدود سه برابر قطر خورشید است. برای یافتن این ستاره کافیست در زمان مذکور ماه را رصد کنید تا این ستاره آبی_ سفید  را در کنار آن بیابید. 

کد خبر 338108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.