تجارب مدیریت شهری اصفهان در اراک عملیاتی می‌شود

مسئولان شهری اراک در بازدید از پروژه‌های شهری اصفهان به الگوبرداری از تکنولوژی کارخانه تولید کود آلی، اکوتوریسم طبیعی ناژوان و توجه به بافت شهری اصفهان همچون خیابان جلفا تاکید کردند.

به گزارش ایمنا، شهردار و جمعی از اعضای شورای شهر اراک به منظور آشنایی و الگو برداری از پروژه‌های عمرانی، زیباسازی، فضای سبز و پسماند شهری به اصفهان سفر کردند.

از تجربیات گردشگری اصفهان استفاده می‌کنیم

علی محصولی، نایب رییس شورای اسلامی شهر اراک اظهارکرد: با توجه به تجربیات موفق اصفهان در زمینه‌های مختلف، تصمیم گرفتیم برای ارتقاء جایگاه شهر خود به این کلانشهر سفر کنیم، زیرا در اسلام نیز تاکید زیادی بر مسافرت و گردش در جهان برای کسب تجربه شده است.

وی با اشاره به اینکه شهر اراک یک چهارم شهر اصفهان جمعیت دارد، افزود: شهر اراک دارای پنج منطقه شهری بوده و همانطور که مشخص است نسبت به اصفهان کوچکتر و درآمد شهری کمتری دارد.

 نایب رییس شورای اسلامی شهر اراک با اشاره به توریست‌پذیر بودن اصفهان، ادامه داد: این شهر در تمامی فصول سال، پذیرای توریست‌های داخلی و خارجی بسیاری است به همین دلیل به دنبال پاسخ به چرایی و چگونگی این مسئله به اصفهان سفر کردیم.

تجربه موفق اصفهان در حفظ باغات و فضای سبز

طوفان محمدی، رییس کمیسیون خدمات شهری، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر اراک اظهار کرد: اصفهان به عنوان یکی از کلانشهرهای کشور، پتانسیل‌های طبیعی و تاریخی بسیاری را در خود جای داده و در زمینه شهرسازی کارهای مختلفی در این شهر انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه اراک در گذشته یک باغ شهر محسوب می شده است، افزود: در برنامه سوم توسعه این شهر به عنوان یک شهر صنعتی شناخته شده و رفته رفته فضای سبز خود را از دست داده است، در این راستا با توجه به تجربه موفق مدیریت شهری اصفهان در حفظ و ایجاد اکوتوریسم طبیعی منطقه جنگلی ناژوان، به این کلانشهر سفر کردیم تا از تجربیات آنها الگوبرداری کرده و در جهت حفظ باغات و فضای سبز اراک گام برداریم.

محمدی تاکید کرد: مسئولان شهری اصفهان همیشه دقیق و علاقه‌مند به رشد و توسعه متوازن شهر بوده‌اند، البته به نظرم بهتر بود در شهری به این زیبایی مترو ساخته نمی‌شد.

خیابان‌های تاریخی اراک مانند جلفای اصفهان پیاده‌راه شود

پیمان رشیدی، عضو کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر اراک گفت: اصفهان از نظر مبلمان شهری، پارک، مدیریت پسماند، احداث خیابان‌ها و پارک‌ها پیشرفت قابل توجهی داشته است، به طور مثال عرض خیابان جلفا اصفهان به صورت پیاده‌رو درآمده و فضای آرامش بخشی را ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: مرکز شهر اراک بافت تاریخی ۲۰۰ ساله دارد که می‌توان خیابان‌هایی که به بازار سرپوشیده این  شهر متصل می‌شوند را همچون خیابان جلفای اصفهان پیاده‌راه کرد تا آرامش و آسایش بیشتری برای شهروندان و گردشگران فراهم کنیم.

پیشرفت اصفهان در حوزه مدیریت پسماند

فرزانه رحمتی، دیگر عضو شورای اسلامی شهر اراک نیز با بیان اینکه به خوبی از فضای سبز شهری در اصفهان استفاده شده است، گفت: مشابه مجموعه جنگلی ناژوان در دو منطقه کلهرود و سنجان اراک نیز وجود دارد که با الگوبرداری از فضای سبز اصفهان می‌توان، آنها را به جاذبه‌های مناسب گردشگری تبدیل کرد.

وی ادامه داد: زباله را طلای کثیف می‌نامند که اصفهان به خوبی توانسته از آن با تولید کود آلی از پسماندهای شهری بهره‌برداری کند و در جهت حفظ محیط زیست گام بردارد به همین دلیل امیدواریم بتوانیم چنین شرایطی را در اراک نیز ایجاد کنیم.

تکنولوژی مدیریت پسماند اصفهان منحصر به فرد است

داوود تاجران، شهردار اراک با بیان اینکه تکنولوژی مدیریت پسماند اصفهان از سوئیس گرفته شده و منحصر به فرد است، عنوان کرد: در برنامه‌های خود از مرکز مدیریت پسماند شهرداری اصفهان بازدید به عمل آوردیم چراکه اصفهان در زمینه پسماند، تولید کمپوست، سایت های هوادهی، پردازش و سایر موارد مربوط به این حوزه پیشرفت های بسیار خوبی داشته و در این زمینه فعالیت چندانی در اراک نشده است به همین دلیل از جزییات این تکنولوژی به خوبی آشنا شدیم تا آن را در آینده در شهر خود به کار ببریم.

وی ادامه داد: اصفهان در روزگاران گذشته از شهرهای پیشرو در زمینه استفاده از دوچرخه بوده که امروزه متأسفانه جای خود را به آلاینده های متحرک همچون موتورسیکلت داده است، البته در مدیریت جدید شهری اصفهان تلاش کرده اند تا این فرهنگ را دوباره در شهر ایجاد کنند.

شهردار اراک گفت: از آنجایی که کارهای تیمی در کشور چندان موفق نبوده و مدیران شهری جزیره‌ای عمل می‌کنند، بخش اعظمی از بودجه‌های کشور به هدر می‌رود که اگر در این مسیر مدیران دست از غرور خود برداشته و به سمت کار جمعی حرکت کنند، بسیاری از هزینه‌های کشور کاهش پیدا می‌کند، زیرا می‌توان از پتانسیل دیگر شهرها نیز در اداره شهرها بهره برد.

تاجران اضافه کرد: در شهرداری اصفهان اقدامات بسیار زیبایی در شهر اصفهان انجام شده و به عنوان یک هموطن افتخاری برای ما محسوب می شود، که از این تجربیات استفاده کنیم.

به گزارش ایمنا، تعاملات دو جانبه و چند جانبه مدیران شهری کشور می‌تواند در رشد و توسعه شهرها موثر باشد تا روند پیشرفت پروژه‌های شهری نیز با استفاده از تجارب مفید سرعت گیرد.

کد خبر 338071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.