۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲
مرثیه‌ای برای "زاینده رود"

آیین تقدیر از عوامل سازندۀ مجموعه مستند "سمفونی زاینده رود" و رونمایی از این اثر پنجشنبه _سوم اسفندماه_ در نگارستان امام خمینی (ره) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدیر موسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینی در این مراسم  با تشکر از رییس اتاق بازرگانی اصفهان بابت حمایت‌های بی‌دریغ از حوزۀ هنر گفت: ای کاش در شهر اصفهان همۀ کسانی که تصدی اموری را برعهده دارند به آقای سهل آبادی تأسی می‌کردند چرا که مجموعۀ اتاق بازرگانی به حوزۀ فرهنگ و هنر اصفهان کمک های بسیاری کرده است.

وی با اشاره به چگونگی شکل گیری مجموعه مستند "سمفونی زاینده رود" ادامه داد: در مراسم افتتاحیه و اختتامیۀ جشنواره فیلم روح الله به درخواست سیدمحسن طباطبایی‌پور این اتفاق مبارک کلید خورد و اکنون شاهد رونمایی از این کار بابرکت و اثرگذار هستیم که امیداوریم آغازی برای حمایت های دیگران شود و شاهد جاری شدن زاینده رود و بازگشتن نشاط و شادی به شهر اصفهان باشیم.

کمساری حمایت از هنر را وظیفۀ همگان دانست و گفت: معتقدم اگر کسی بتواند کمکی به حوزۀ فرهنگ و هنر کند و بخل بورزد، باید در محضر حق پاسخگو باشد. این مجموعه مستند به همت همۀ دوستان به ویژه خانه مستند اصفهان که یکی از فعال ترین مجموعه های کشوری است ساخته شده و وظیفۀ همۀ ما بوده که امکاناتمان را در اختیارشان قرار دهیم.

طلب ۸۰۰ میلیونی از ادارۀ ارشاد استان

سیدمحسن طباطبایی‌پور، تهیه کنندۀ این مجموعه مستند برای گفتن کلامی چند به صحنه دعوت شد اما با اعلام اینکه من حرف‌هایم را در فیلم ها زده‌ام از رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان دعوت کرد تا در مورد زاینده رود صحبت هایی را بیان کند.

عبدالوهاب سهل آبادی، رییس اتاق بازرگانی اصفهان علت حضور خود را در این جمع چنین بیان کرد: بنا به دلایلی از دوران کودکی خیلی از هنرمندان را می شناختم و به آنان احترام می گذاشتم. در این چند ساله که در بحث تولید و صنعت فعالیت دارم همیشه به خودم می گفتم چرا بین ما و هنرمندان رابطه ای نیست و چرا نمی توانیم مسائل، مشکلات و توانمندی هایمان را با زبان هنر به دیگران معرفی کنیم. تا اینکه یک روز از خیابان توحید رد می شدم و مجموعه ای که بارها آن را از داخل ماشین تماشا کرده بودم تعطیل و خراب و بسته دیدم.

وی افزود: نام این مجموعه "فرشچیان" بود و آنقدر از وضعیت آن بی اطلاع بودم که با شهرداری تماس گرفتم و گفتم چرا به این ملک که در شهری که مملو از هنرمند است و در این موقعیت جغرافیایی خوب قرار گرفته رسیدگی نمی کنید و آن ها پاسخ دادند که فرشچیان ربطی به ما ندارد و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان متولی آن است.

وی ادامه داد: برای نخستین بار به اداره کل ارشاد قدم گذاشتم و با حاج آقا ارزانی، مدیر کل وقت این اداره دیدار کردم و وارد مذاکره شدیم. ایشان گفتند که بودجه نداریم و نمی توانیم در این مجموعه هزینه کنیم اما بزرگواری و اقتدارشان باعث شد که در قبال ابراز ناراحتی من نسبت به مخروبه شدن این مجموعه با پیشنهادم موافقت کنند و امور فرشچیان را به ما واگذار کنند.

سهل آبادی با اشاره به اقداماتی که در این مجموعه انجام داده بود، اظهار کرد: ما مجموعه فرشچیان را تحویل گرفتیم و فکر می کردیم در اولین قدم، دولت جهت احیای این مکان و ایجاد جایگاهی برای هنرمندان به ما کمکی خواهد کرد، اما ماهیانه ۵۵ میلیون تومان از ما کرایه طلب کردند! به هر حال تعمیر و اصلاح را شروع کردیم و یک مرتبه تاریکخانه‌ای روشن شد و چراغ و نور و آب و... فراهم شد.

سهل آبادی تصریح کرد: نزدیک به یک سال از عقد قرارداد نگذشته بود که گفتند مجموعۀ فرشچیان را می خواهیم و ما با ۸۰۰ میلیون تومان طلب از اداره ارشاد که قول داده بودند یکی دو روزه پرداخت کنند، یک سال و دو ماه را گذراندیم و در نهایت هم اعلام کردند که اگر پولتان را می خواهید شکایت کنید تا به درخواست شما رسیدگی شود.

وی افزود: با این وضعیت، بنده که به فرهنگ و هنر علاقه داشتم و نیتم این بود که هنرمندان به این مکان بازگردند و زمینۀ این بازگشت را نیز فراهم کردم به طوری که چندین تئاتر و همایش در این محل برگزار شد، چگونه باید پس از این، ارتباطم را با هنر نزدیک می کردم؟

رییس اتاق بازرگانی اصفهان ادامه داد: ما فکر می کنیم که باید از هنر همچنان پول در آورد و به همین دلیل از هنر مالیات و عوارض می گیریم. با این همه به عنوان بخش خصوصی در حضور دکتر عیدی، معاون شهردار اعلام می کنم که آماده ایم با همکاری شهرداری اصفهان نسبت به ادای دینمان به هنرمندان شهر کاری انجام بدهیم.

سهل آبادی با برشمردن هنرمندان نامی اصفهان در رشته های مختلف گفت: آیا اصفهان و کشور دیگر هنرمندی مثل استاد تاج را به خود خواهد دید؟ آیا کسایی و ارحام صدر دیگری خواهیم داشت؟ جای تاسف دارد که در شهر شیراز مراسمی برای جمع آوری فرهنگ و سنت هنر تعزیه برگزار شده و ما که در اصفهان بیشترین سابقه را در هنر تعزیه داریم آن را فراموش کرده ایم.

وی ادامه داد: روزگاری هیچکس به اصفهان سفر نمی کرد مگر اینکه طالب دیدن اجرای استاد ارحام صدر باشد و مسافران روزها در اصفهان می ماندند تا بلیت نمایش او را تهیه کنند و شاهد هنرنمایی او باشند.

سهل آبادی گفت: هنرمندان اصفهان جاذبۀ این شهر هستند و بسیار خوشحالم که چند شب گذشته در اتاق بازرگانی اصفهان از اثر یکی از هنرمندان شهر رونمایی کردیم تا پیش از آن که این اثر به دست خریدار آن در آمریکا برسد تصاویری از آن ثبت و ضبط کرده باشیم.

وی ادامه داد: استاد محمود فرشچیان بارها از هنر این هنرمند تلفنی تشکر کرد و ما از خودمان پرسیدیم که برای فرهنگ و هنر این شهر چه کرده ایم؟ وقت، خیلی زود از دست می رود و در حضور هنرمندان اقرار می کنم که کاری در قبال آن ها انجام نداده ایم و هر چه کرده ایم نیز انجام وظیفه بوده است.

تامین هزینۀ ساخت سد تونل سوم کوهرنگ

وی سپس گریزی به موضوع خشکی زاینده رود زد و گفت: به عنوان یک شهروند اصفهانی دلم برای خشک شدن این رود می سوزد و در این مورد فقط می توانم حرف بزنم و همه جا هم حرف زده ام. زمانی که دکتر احمدی نژاد برای شرکت در جلسه ای با موضوع احداث خط تولیدی برای فولاد مبارکه به اصفهان آمده بود به او گفتم آقای دکتر زاینده رود را به اصفهان برگردانید، اما جاهای دیگر فقط از او گلایه نکردم چرا که می دانم زاینده رود دستخوش عدم تدابیر مدیرانی شده است که به اصطلاح، چاه نکنده منار ساخته‌اند!

سهل آبادی ادامه داد: متاسفانه سدی که برای حمایت از تونل سوم نیاز داریم هنوز احداث نشده است و اگر گزارش آن اعلام شود خواهید دانست که اگر سال ها پیش و در زمان تصویب، این طرح اجرا شده بود چقدر در هزینۀ آن صرفه جویی می شد.

رییس اتاق بازرگانی اصفهان اظهار کرد: اگر بدانید روزی که تونل اول کوهرنگ احداث می شد مردم اصفهان و کشاورزان شرق استان چقدر هزینه کرده اند جگر شما آتش می گیرد. در زمانی که هزار متر زمین در بهترین منطقۀ اصفهان با ۵۰۰ تک تومانی معامله می شد از هر شهروند ۳۰۰۰ تومان گرفته شده و بدون رضایت و اطلاع او آب اصفهان به جای دیگری رفته است. هر کدام از روسای جمهور پیشین در دولت های خود آب اصفهان را به این سو و آن سو بردند و اگر حساب و کتابی کرده بودند امروز شهروندان اصفهان با دیدن زاینده رود خشک شده اشک نمی ریختند. زاینده رودی که خیلی از هنرمندان کشور به ویژه شاعران، مدتی از عمر خود را برای همجواری این رود، در اصفهان گذراندند مثل صائب تبریزی.

سهل آبادی با بیان اینکه در سفر خود به مولداوی شاهد دریاچه‌های بسیاری بوده اعلام کرد: این شهر پر از برف و دریاچه و زیبایی بود. از وزیر کشاورزی آن پرسیدم که مجوز چاه در مولداوی چگونه است و انگار پرسیده باشم مجوز آدم کشی چیست! و او به سرعت گفت: «هیچکس حق ندارد حفاری کند. فقط در روستاها چاه های سه متری خانگی برای برداشتن آب داریم ولاغیر.» آن زمان بود که دیدم آن ها با وجود این همه آب و امکانات این کار را نمی کنند اما ما آنقدر چاه زدیم و آب برداشتیم که وضعمان چنین شد.

وی افزود: به تازگی نیز فکر کرده ایم اگر کوهپایه ها را درختکاری کنیم کار خوبی انجام داده ایم. آب زلال را برمی داریم روی کوه می بریم بعد با گل و لای به رودخانه بر می گردانیم و آنقدر این کار را انجام داده ایم که بخش مهمی از سدمان پر از گل و لای شده است. امیدوارم خدا به ما دیدی بدهد که نسبت به مشکلات توجهمان بیشتر شود.

رییس اتاق بازرگانی از تامین هزینۀ ساخت سد تونل سوم کوهرنگ نیز خبر داد و گفت: صنعت به این فکر افتاد که بودجۀ تامین سد برای تونل سوم را تامین کند و باید این خبر خوش را در حضور دکتر میرمحمد صادقی و همۀ شما اعلام کنم که این مبلغ از سوی صنایع تامین شده است.

سمفونی زاینده رود، نسخه‌ مناسبی برای کل کشور

همچنین سلیم غفوری، مدیر شبکه مستند سیما با تشکر از ۱۳ مستندسازی که باوجود تمام کمبودها و مشکلات اقدام به ساخت مجموعه مستند "سمفونی زاینده رود" کرده اند، اظهار  کرد: حدود یک سال و نیم پیش بود که آقای طباطبایی پور طرح ساخت این مستند را در شبکه مستند مطرح کرد و با همراهی دکتر مشیری که مشاورۀ این پروژه را برعهده گرفتند امروز شاهد رونمایی از آن هستیم.

وی بحران خشکسالی را مشکل همۀ مردم کشور دانست و گفت: این بحران تنها گریبان زاینده رود را نگرفته و همان طور که زاینده رود قلب تپندۀ شهر اصفهان است و برای مردمش عزیز، هامون نیز برای مردم زابل چنین بوده، چنان که دریاچۀ بختگان برای مردم فارس و دریاچۀ ارومیه برای مردم آذربایجان.

وی افزود: ریشۀ همۀ این مشکلات را باید در خشکسالی ۱۵ سال اخیر کشور جست و به نظر می رسد آنچه هنرمندان اصفهانی در مستند سمفونی زاینده رود ارائه کرده اند نسخه ای است که در کل کشور می تواند پیاده شود.

غفوری راه غلبه بر این مشکل را عزم مردم و مسئولان در مصرف درست منابع آبی خلاصه کرد و ادامه داد: اگر الگوی استفاده از آب در صنعت و کشت ما بهینه شود می توانیم بر این بحران فائق بیاییم چنان که در جنگ تحمیلی نیز توانستیم با کمک هم سربلند باشیم. در نهایت امیدوارم که زاینده رود مجددا و به طور دائمی در اصفهان جاری شود.

همچنین منوچهر مشیری، مشاور پروژۀ مجموعه مستند سمفونی زاینده رود ضمن ابراز علاقه به شهر اصفهان گفت: حدود دو سال با ۱۳ جوان در این پروژه همراه بودم و این امر روحیۀ بهتری را در من ایجاد کرد و فضای فکری بهتری در من به وجود آورد.

وی افزود: فکر می کنم که حاصل این تلاش رضایت بخش است چرا که تمامی این فیلمسازان با همۀ توانشان وقت گذاشته اند و کسی از تلاشی فروگذار نکرد. ساخت این مستند برای این فیلمسازان تکلیف اداری نبوده بلکه با عشق به آن پرداخته اند و از همۀ آن ها بابت این سعی و کوشش تشکر می کنم.

به گزارش ایمنا، تقدیر از جمال اسکویی، فرشاد احمدی دستگردی، شهره سجادیه، نفیسه توتونی، ابوذر مسائلی، فرهاد بردبار، مسعود ایمانی، محمد محمودی، علی جعفری، رسول انتشاری، عزت الله پروازه، محمد غازی، سید هاشم مرتضویان و دیگر عوامل سازندۀ مجموعه مستند "سمفونی زاینده رود" پایان بخش این مراسم بود.

کد خبر 338035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • زهرا هاشمی IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
    2 0
    سلام. از تلاش و دلسوزی تمام کسانی که برای بازگشت زاینده رود جاری به اصفهان زحمت میکشند ممنونم. از هنرمندان و مسئولان. باید اینرا واجب و وظیفه ی شرعی خود بدانیم، ظلم و غصب و غفلت بزرگی در حق استان اصفهان انجام شده و رسانه های ملی در سکوت و سانسور مانع از انتشار حقیقت شده اند و حتی اصفهان ستیزی را گسترش داده اند. همه برای رقابت و حسادت و خودخواهی تنگ نظرانه است. مخصوصاً استانهایی که برای پیشرفت خود اصفهان را عقب زدند. تنها راه آگاهسازی مردم است. ممنون برای مستند سمفونی زاینده رود. ماجور باشید