خصوصی‌سازی، هنر تئاتر را به انزوا کشانده است

شهرضا - مسئول امور نمایش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرضا گفت: هنر نمایش نیازمند حمایت مالی است، اما خصوصی سازی باعث شده تا وارد دوران زوال هنر تئاتر شویم.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، محمدعلی جعفری، رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرضا، شامگاه (پنجشنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه این شهرستان، اظهار کرد: متأسفانه در سال جاری هیچ مبلغی از اعتبارات فرهنگی شهرستان محقق نشد، اما همه فعالیت‌های مصوب فرهنگی طبق برنامه انجام شد.

وی از پیش بینی شاخص‌های فرهنگی و هنری این شهرستان در ابتدای هرسال، خبر داد و افزود: متأسفانه هیچ یک از شاخص‌های پیش بینی شده در حوزه مطبوعات و رسانه محقق نشد، حتی انتظار داشتیم که یک دکه مطبوعاتی اضافه شود، اما شواهد نشان می‌دهد یکی از دو دکه موجود نیز، تعطیل شود.

رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرضا با بیان اینکه رسانه‌ها باید همان اندازه که مسئولان بهاء می‌دهند، به مردم هم توجه کنند، اظهار کرد: باید مردم را در همه امور مشارکت دهیم، زیرا دولت به تنهایی نمی‌تواند همه خدمات فرهنگی مورد انتظار جامعه را ارایه کند.

جعفری از وجود ۱۹ آموزشگاه هنری در این شهرستان خبر داد و افزود: در سال گذشته دو هزار و ۳۲۰ نفر در کلاس‌های این مراکز شرکت کردند، در حالی که این تعداد در سال جاری به دو هزار و ۴۷۶ نفر افزایش یافت.

وی از افزایش دو گروه نمایشی به مجموع گروه‌های نمایشی این شهرستان خبر داد و گفت: شمار بینندگان تئاتر در شهرستان در سال گذشته، به ۲۵ هزار نفر رسید.

رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرضا از افزایش شمار مؤسسات فرهنگی این شهرستان در سال جاری خبر داد و تصریح کرد: با افزایش سه مؤسسه جدید فرهنگی، شمار این مؤسسات در شهرستان به پنج عدد افزایش یافت.

جعفری با بیان اینکه امسال ۱۶ نمایش در شهرستان اجرا شد، اظهار کرد: در همین مدت ۱۹ فیلم سینمایی، در سینما سرو شهرضا نمایش داده شد، هرچند استقبال از سینما در حد انتظار نیست، اما این اداره حتی برای یک نفر هم فیلم را نمایش می‌دهد، تا فرهنگ سینما رفتن، در جامعه نهادینه شود.

وی اضافه کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۱۸ نمایشگاه هنری در شهرضا برگزار شده و این تعداد تا پایان سال به ۲۰ عدد افزایش خواهد یافت.

رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرضا با بیان اینکه در سال ۹۶ تعداد چهار کانون فرهنگی هنری جدید در مساجد شهرستان تأسیس شد، اظهار کرد: در حال حاضر ۵۷ کانون فرهنگی هنری در مساجد شهرستان وجود دارد، امسال تلاش کردیم تا امکانات در اختیار کانون‌های فعال قرار بگیرد.

جعفری همچنین با اشاره به تأسیس نخستین انتشاراتی این شهرستان، گفت: این انتشاراتی با نام «کتیبه ماندگار» تأسیس شده و قرار است، دانشنامه شهرضا نیز در این مرکز، چاپ شود.

وی با بیان اینکه امسال هفت اکران صحنه‌ای موسیقی در شهرستان اجرا شد، تصریح کرد: تا پایان امسال، شمار این اجراها به ۹ عدد افزایش خواهد یافت.

رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرضا با اشاره به برگزاری سی و یکمین دوره آزمون حفظ و مفاهیم قرآن کریم این شهرستان در ۱۰ اسفندماه سال جاری، اظهار کرد: شمار ثبت نام کنندگان در این آزمون، ۶۲۳ نفر هستند که ۵۰۶ نفر از آن‌ها خانم و ۱۱۷ نفر آقا هستند.

جعفری ادامه داد: برگزیدگان مرحله شهرستانی حفظ ۳۰ جزء، اجازه شرکت در آزمون شفاهی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی را یافته و در صورت موفقیت در آزمون شفاهی، از امتیاز ارتقاء یک رتبه در مدرک تحصیلی، برخوردار می‌شوند.

وی با اشاره به ثبت نام ۱۸۰ نفر برای شرکت در آزمون قرآنی زیر ۱۲ سال، گفت: این مرحله از آزمون از ۱۲ تا ۱۸ اسفندماه برگزار می‌شود.

رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرضا با بیان اینکه همه مراحل آزمون‌های قرآنی در محل دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا برگزار می‌شود، اظهار کرد: ۸۱ درصد از شرکت کنندگان خانم و ۱۹ درصد، آقا هستند.

مرتضی نادری، مسئول امور نمایش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرضا نیز در این جلسه با بیان اینکه، پیش از این در شهرضا سه گروه نمایشی وجود داشت، تصریح کرد: امسال دو گروه جدید به این تعداد اضافه شد و به این ترتیب، شهرضا شرایط تأسیس دفتر مستقل انجمن نمایش، را دارد.

مسئول امور نمایش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرضا اظهار کرد: در سال گذشته به هریک از سه گروه نمایشی شهرستان، مبلغ ۵۰۰ هزار تومان کمک کردیم، که با مخالفت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مواجه شدیم.

نادری با بیان اینکه بدون بودجه و اعتبارات نمی‌توانیم از گروه‌های نمایشی حمایت کنیم، گفت: یکی از مشکلات موجود در رشد هنر نمایش، ضعف فعالیت‌های گروهی و جمعی و عدم فرهنگسازی مناسب در این زمینه، است.

کد خبر 338031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.