کاهش ۶۵ درصدی منابع آب شهرضا

شهرضا - مدیر جهاد کشاورزی شهرضا گفت: میزان آب قابل استحصال شهرضا ۶۵ درصد کاهش یافته است، که این مسئله منجر به کاهش ۲۰ درصدی تولید محصولات زراعی و کاهش ۱۹ درصدی سطح زیر کشت، در شهرستان شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا در شهرستان شهرضا، رضا باقری در جلسه شورای کشاورزی این شهرستان، با بیان اینکه مساحت اراضی کشاورزی شهرضا ۲۸ هزار ۸۸۵ مترمربع است، اظهار کرد: شمار فعالان بخش کشاورزی در شهرستان ۷۵۰۰ نفر است.

وی با بیان اینکه شهرضا در اقلیم نیمه خشک قرار دارد، گفت: در این شهرستان ۴۰۸ حلقه چاه، ۱۱۲ رشته قنات و ۲۰ دهنه چشمه وجود دارد و میانگین بارش سالانه نیز، ۱۰۳ میلی متر است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا در تشریح منابع تأمین آب در این شهرستان، اظهار کرد: این منابع شامل ۳۸۶ حلقه چاه، ۱۱۲ رشته قنات، ۳۵ دهنه چشمه و یک کانال آبیاری در منطقه دشت مهیار، است.

باقری با بیان اینکه میزان آب قابل استحصال در شهرستان ۲۳۶.۵ لیتر در سال است، گفت: این میزان شامل ۱۳۲ لیتر آب قابل برداشت از چاه‌ها، ۶۴.۴ لیتر آب قنات‌ها، ۱۳.۱ لیتر آب چشمه‌ها و ۲۷ لیتر آب کانال، است.

وی با اشاره به کاهش میزان بارندگی شهرستان شهرضا، اظهار کرد: میزان آب قابل استحصال شهرضا، از ۲۳۶ میلیون مترمکعب با ۶۵ درصد کاهش به ۸۵ میلیون مترمکعب رسیده که این مسئله منجر به کاهش ۲۰ درصدی تولید محصولات زراعی و کاهش ۱۹ درصدی سطح زیر کشت، در شهرستان شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا با بیان اینکه سطح زیرکشت شهرستان از ۱۲۷۶۷ هکتار در سال زراعی ۹۲ -۹۳ به ۱۰۵۵۲ هکتار در سال زراعی ۹۵ -۹۶ کاهش یافته است، تصریح کرد: به تبع این میزان کاهش سطح زیر کشت، میزان محل و تولید شده در این سال‌ها نیز، از ۱۶۹ هزار و ۲۳۶ تن به ۱۳۹ هزار و ۳۹۰ تن و میانگین تولید در هکتار از ۱۳.۲۵۵ به ۱۳.۲۰۹ کاهش یافته است.

باقری با اشاره به وجود ۴۴ هکتار کشت گلخانه‌ی در این شهرستان، اظهار کرد: شهرضا از مهمترین مراکز تولید نشاء در کشور محسوب می‌شود، زیرا سالانه ۱۵۰ میلیون اصله نشاء از ۳.۵ هکتار اراضی این شهرستان برداشت می‌شود.

وی با تأکید بر ضرورت آموزش کشاورزان برای فرهنگ سازی اجرای طرح اصلاح الگوی کشت، گفت: شهرضا تنها شهرستان کشور بوده که دارای طرح جامع الگوی کشت به تفکیک هر مزرعه، است.

کد خبر 338022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.