فعالیت ۴ ماهه شهرداری در مترو بیش از ۴ سال گذشته است

شهردار اصفهان با بیان اینکه بر تکمیل پروژه های نیمه تمام متمرکز شده ایم، گفت: در چهار ماه اخیر بیش از چهار سال گذشته برای تکمیل مترو کار شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت الله نوروزی شامگاه چهارشنبه در برنامه تلویزیونی «بازتاب» اظهار کرد: مهمترین انتظار مردم، داشتن زندگی باکیفیت در شهر است که در این راستا بودجه سال آینده بر اساس اولویت ها و نیازهای مردم تدوین و به تصویب اعضای شورای شهر رسید.

وی افزود: با توجه به شرایط اصفهان باید به سمت ایجاد حمل و نقل آسان حرکت کنیم که نتیجه آن هوای پاک، ایمنی، رفاه و زندگی همراه با آرامش و آسایش است، در اصفهان اولویت های متعددی وجود دارد، اما این اولویت ها بر اساس نیازها و درخواست های شهروندان در نظرسنجی ها تدوین شده است.

عملی شدن وعده ها

شهردار اصفهان با اشاره خط یک مترو گفت:‌ وعده های تیم مدیریت شهری جدید درباره مترو تاکنون محقق شده است؛ از ابتدای فعالیت در شهرداری قول دادیم که سرفاصله حرکت مترو را از ۳۰ دقیقه به ۲۰ دقیقه و سپس به ۱۵ دقیقه برسانیم که این مهم با افزایش تعداد واگن ها در زمان مقرر تحقق یافت.

نوروزی افزود: یکی دیگر از وعده هایی که به مردم اصفهان دادیم، تکمیل خط یک مترو و حرکت واگن ها تا صفه است که تمام تلاش خود را می کنیم تا این وعده عملی شود.

وی ادامه داد: در مسیر خط یک مترو، چهار الی پنج ایستگاه مهم اعم از ایستگاههای میدان امام حسین(ع)، سی و سه پل، میدان آزادی و صفه هنوز تکمیل نشده، برای تکمیل این ایستگاهها تمام تلاش خود را می کنیم، البته ممکن است ایستگاهها به صورت کامل راه اندازی نشود، اما در نظر داریم ایستگاهها به گونه ای باشد تا بتوان از آن استفاده کرد.

شهردار اصفهان به خط دوم مترو اشاره کرد و گفت: تاکنون احداث دو ایستگاه عاشق اصفهانی و زینبیه در مسیر خط دو قطار شهری آغاز شده که به دنبال جذب فاینانس خارجی و اوراق مشارکت برای تکمیل آن هستیم، در این راستا با بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی در حال مذاکره هستیم.

نوروزی افزود: برای خط سه مترو از میدان آزادی تا اتوبان ذوب آهن نیز مذاکرات اولیه انجام شده تا با پیمانکاری بیناد مستضعفان این مهم آغاز شود، به طور حتم با اجرای این سه خط مترو تحول عظیمی در تردد و رسیدن به هوای پاک ایجاد می شود.

خرید ۳۰۰ دستگاه اتوبوس در سال ۹۷

وی ادامه داد: البته اقدامات شهرداری تنها به مترو ختم نمی شود، در این راستا امسال ۵۰ دستگاه اتوبوس جدید خریداری شده و در نظر داریم تا با تأمین اعتبارات لازم ۳۰۰ دستگاه اتوبوس را تا پایان سال ۱۳۹۷ به ناوگان شهری اضافه کنیم که برای تحقق این مهم به کمک سازمان شهرداریها نیاز داریم.

شهردار اصفهان با بیان اینکه اکنون ۱۱۰۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی فعالیت می کند، گفت: در حال حاضر عمر برخی از اتوبوس های شهر بیش از ۱۰ سال است که باید از ناوگان خارج شود.

نوروزی افزود: به منظور نظارت بیشتر بر وضعیت اتوبوس های شهر مرکز کنترل معاینه فنی اتوبوس ها هفته گذشته به بهره برداری رسید و قرار است دومین جایگاه نیز تا شهریورماه سال آینده احداث شود.

وی ادامه داد: ۱۲۰۰ میلیارد تومان از بودجه شهر اصفهان به حمل و نقل عمومی اختصاص یافته که ۸۷۰ میلیارد تومان برای مترو و مابقی برای اتوبوس و ... پیش بینی شده است.

مقاوم سازی و بازآفرینی بافت تاریخی

شهردار اصفهان با اشاره به احیاء بافت فرسوده شهر گفت: بافت فرسوده شهر اصفهان از چند نوع بافت فرسوده روستایی، میانی و بافت تاریخی تشکیل شده است که در برخی از این بافت ها مانند محله همت آباد امکان تخریب و نو سازی وجود دارد.

نوروزی ادامه داد: نوسازی بخشی از بافت همت آباد از مهرماه آغاز شده و بخش دوم آن نیز به تازگی کلید خورد، اصفهان شرایط ویژه ای دارد، ۱۱ درصد از بافت شهر فرسوده است و ۲۰ درصد از جمعیت شهر در این بافت ساکن هستند.

وی به احیاء بافت تاریخی شهر اشاره کرد و گفت: بافت تاریخی شهر به گونه ای است که باید نوسازی آن با دقت بیشتری انجام شود، زیرا امکان تخریب و نوسازی وجود ندارد، بنابراین باید در راستای مقاوم سازی، بازآفرینی و بازسازی این نوع بافت ها حرکت کنیم، زیرا بخش زیادی از هویت شهرمان به بافت تاریخی برمی گردد در این راستا مقاوم سازی و نوسازی بافت تاریخی و قدیمی شهر به صورت ویژه انجام می شود.

شهردار اصفهان افزود: در بافت های روستایی و میانی مثل محله قائمیه اگر مردم مشارکت داشته باشند، شهرداری هم می تواند با سرعت بیشتری در جهت نوسازی این نوع بافت ها اقدام کند.

نوروزی خاطرنشان کرد: در منطقه سه که منطقه تاریخی محسوب می شود، می توان با احداث مسافرخانه و رستوارن های سنتی گفتمان شهرداری مبنی بر اینکه اصفهان به شهر گردشگری تبدیل شود را محقق کنیم.

وی با بیان اینکه از مطالعه و احداث پروژه احیاء میدان امام علی(ع) ۱۴ سال می گذرد، گفت: هنوز بخش زیادی از این پروژه باقی مانده است که در نظر داریم بر تکمیل این پروژه تمرکز کنیم، زیرا یکی از اولویت های شهرداری در سال آینده تکمیل پروژه های نیمه تمام است.

شهردار اصفهان افزود: برای تکمیل پروژه احیاء میدان امام علی(ع) به مشارکت شهروندان نیاز داریم، زیرا مردم این منطقه به دلیل تملک های اولیه و برخی برنامه ها ناراضی هستند که باید با کمک یکدیگر در جهت رفع آن اقدام کرد.

نوروزی اضافه کرد: در بافت مرکزی و تاریخی شهر ساختمان های مانند پلاسکو نداریم و بیشتر در حاشیه و میانی شهر این نوع ساختمان ها وجود دارد که باید تخریب شود.

وی اظهار کرد: طی جلسه ای که با شورای سازمان آتش نشانی برگزار شد، بر شناسایی ساختمان هایی که ایمن نیستند، تاکید شده است که در این راستا باید ساختمان هایی که پروانه ساخت دریافت کرده، اما پایان کار ندارد و یا ساختمان هایی که تاب آوری در مقابل حوادث ندارد، شناسایی و استانداردسازی شود، زیرا ایمنی مردم بسیار مهم است.

وی ادامه داد: یکی از شعارهای مهم شهرداری حفظ حقوق شهروندی است که داشتن محیطی ایمن یکی از ارکان حقوق شهروندی است، در این راستا باید تعامل بین مردم و شهرداری برقرار شود و خوشبختانه در اصفهان فضا برای ایجاد رفاه بیشتر مساعد است.

احیاء زاینده رود را مطالبه می کنیم

شهردار اصفهان با اشاره به مشکل زاینده رود گفت: برای احیاء و رفع مشکلات رودخانه زاینده رود مطالبه گر هستیم و این مهم جزء ماموریت های مهم شهرداری و شورای شهر است.

نوروزی با اشاره به حقابه اصفهان گفت: مشکلات حوزه زاینده رود باید از ابتدا تا انتها دیده شود، زیرا اگر آب به انتهای رودخانه یعنی تالاب گاوخونی برسد، مشکل شرق اصفهان حل و به دنبال آن از بروز برخی معضلات در حاشیه شهر اصفهان جلوگیری می شود.

وی ادامه داد: از ابتدای فعالیت در شهرداری با هر وزیر و مسئولی که جلسه داشتیم، در مورد زاینده رود صحبت شده است حتی مکاتباتی انجام داده ام و با استاندار بارها سخن گفته ایم تا زاینده رود احیاء شود.

اختلاف نظر کارشناسان در مورد طرح احیاء موقت زاینده رود

شهردار اصفهان با اشاره به احیاء موقت زاینده رود توضیح داد: طرحی وجود دارد تا از طریق تصفیه آب پساب و پمپاژ آن به بالا و به جریان درآوردن آن، آب در زاینده رود چرخش یابد، اما کارشناسان در این مورد اختلاف نظر دارند و به جمع بندی نرسیده اند.

نوروزی تاکید کرد: برای زاینده رود باید چاره اندیشی اساسی کرد، زیرا با چرخش آب که مقدار اندکی است، جلوی فرونشست ها گرفته نمی شود، بنابراین باید تلاش کنیم سد تونل سوم کوهرنگ تکمیل شود.

وی با بیان اینکه باید کاری کرد که همه از جمله پلهای تاریخی اصفهان و تالاب گاوخونی از آب بهره مند شوند و جلوی ریزگردها گرفته شود، گفت: تلاشها برای احیاء زاینده رود باید از مبدا تا انتها باشد، بنابراین اگر تنها آب در بخشی از رودخانه بچرخد، ممکن است اصل موضوع به فراموشی سپرده شود، در این صورت با خشک شدن تالاب، ریزدانه ها و ریزگردها اصفهان را تهدید می کند و سلامت روحی، جسمی و رفاه مردم دست نایافتنی می شود.

به کارگیری نیروهای جوان در شهرداری

شهردار اصفهان با اشاره به استفاده از نظرات شهروندان در برنامه ریزی شهری گفت: باید برای مدیریت شهر نظرات مردم را شنید و به آن توجه کرد.

نوروزی در خصوص به کارگیری نیروهای جوان در پست های مدیریتی گفت: استفاده از نیروهای جوان در دستور کار شهرداری قرار دارد.

تمرکز بر پروژه های نیمه تمام

وی در خصوص پروژه های نیمه تمام اظهار کرد: این پروژه ها مربوط به چندین سال پیش است، در این راستا شهرداری بر تکمیل پروژه های نیمه تمام متمرکز شده، به طوری که در چهار ماه اخیر بیش از چهار سال گذشته برای مترو کار شده، پروژه ای که ۱۷ سال پیش آغاز شده است.

شهردار اصفهان افزود: پروژه احیاء میدان امام علی(ع) مربوط به ۱۴ سال پیش و مرکز همایش های بین المللی مربوط به سال ۹۰ است و قرار بوده با کمک ۱۰۰ میلیارد تومانی دولت این پروژه تا سال ۹۱ به بهره برداری برسد.

نوروزی افزود: دولت از ۱۰۰ میلیارد تومان تنها ۲۰ میلیارد تومان پرداخت کرده است و به همین دلیل کار به کندی پیش رفته است، البته بخش شهرداری در این پروژه کار شده و ساخت چند بخش دیگر و احداث هتل باید عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه به دنبال رفع مشکلات پروژه مرکز همایش های بین المللی هستیم، گفت: لازم است زیرساختهای لازم در محدوده این پروژه اعم از احداث پل اشکاوند و تقاطع غیرهمسطح اشکاوند تکمیل و مطالعات و احداث پل هفتون در مسیر این پروژه انجام شود.

رونق گردشگری

شهردار اصفهان افزود: با احداث این پروژه می توان گفتمان گردشگری شهرداری که البته گفتمان قالب کشور است، را محقق کنیم، در واقع با تکمیل مرکز همایش ها گردشگری به یک فضای پررونق اقتصادی تبدیل می شود.

شهردار اصفهان با بیان اینکه سرمایه گذاران داخلی و خارجی حرف اصلی را در توسعه گردشگری اصفهان می زنند، گفت: در این راستا با سرمایه گذاران ترک، صحبت هایی شده و تفاهم نامه ای تنظیم شده است، همچنین با وزیر امور خارجه برای رونق گردشگری و جذب سرمایه گذاران صحبت کرده ایم که در این راستا دفتر وزارت خانه در پارک شهید رجایی راه اندازی شد.

نوروزی تاکید کرد: توسعه زیرساخت های گردشگری از جمله هتل سازی برنامه مهم شهرداری برای اصفهان پیشرو است.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه های شهرداری این است که فرصت های شهر را در اختیار کارآفرینان قرار دهد، گفت: در نظر داریم زمینه حضور سرمایه گذاران را در شهر فراهم کنیم، زیرا به دنبال تغییر و اداره ارزان شهر هستیم.

کد خبر 337958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.