۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۵
ارزش نامشهود طراحی شهری

تحقیقات به تازگی ثابت کرده اند که زندگی در شهرهایی که از استانداردهای لازم برای پیاده روی برخوردارند، به طور معناداری منجر به کاهش فشار خون و جلوگیری از خطر ابتلا به سکته مغزی و بیماری های قلبی می شوند.

به گزارش ایمنا، محققان با بررسی ۴۳۰ هزار فرد بین ۳۸ تا ۷۴ سال در ۲۲ شهر انگلستان، پی به این ارتباط معنادار برده اند. نتایج این تحقیق نیز در مجله بین المللی بهداشت و محیط زیست بریتانیا منتشر شده است. به عقیده محققان دانشگاه هنگ کنگ و دانشگاه آکسفورد، فشار خون بالا عامل اصلی ابتلا به بیماری‌های مزمن به ویژه بیماری‌های قلبی عروقی است. این یافته‌ها نشان می‌دهد که مداخلات بهداشت عمومی برای تاثیرگذاری در طراحی شهری ضروری است.

در حال حاضر بیشتر فضاهای شهری فعالیت‌هایی مانند پیاده روی و سایر ورزش‌ها را مهار می‌کنند و شیوه زندگی متحرک را به حالت رکود در می آورند. این نه تنها برای تعاملات اجتماعی مضر است، بلکه سلامت روانی و جسمی شهروندان را نیز تهدید می‌کند.

به عقیده کارشناسان شهری بریتانیایی؛ برای جلوگیری و درمان بیماری‌های قلبی عروقی میلیاردها پوند سالیانه هزینه می‌شود، اما اگر بتوان شهرها و فضاهای عابر پیاده را استانداردسازی کرد، در بلند مدت شاهد کاهش شدید هزینه‌های بهداشتی خواهیم بود. این در حالی است که بیش از نیمی از جمعیت کل جهان هم اکنون در شهرها زندگی می‌کنند و انتظار است این رقم ۵۴ درصدی تا سال ۲۰۳۰ به ۶۰ درصد برسد.

با این اوصاف، تنها در کشور انگلستان، ۷ میلیون نفر متاثر از بیماری‌های قلبی عروقی هستند و ۱۶۰ هزار مرگ سالانه در اثر این بیماری‌ها در این کشور اتفاق می افتد.

طراحی و تکمیل شهرها برای ترویج سبک زندگی فعال می‌تواند پیامدهای قابل توجهی برای سلامت جمعیت شهری و هزینه‌های مربوط به دولت‌ها در سراسر جهان داشته باشد. شهرهایی که امروز طراحی می شوند، شهرهای سالم فردا خواهند بود.

منبع: شهرنوشت

کد خبر 337941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.