مشکل گرد و غبار با تعاملات سیاسی حل می‌شود

یک کارشناس تغییر اقلیم و گردش زمین گفت: حل مشکل گرد و غبار در کشور برعهده محققان نیست و به تعاملات سیاسی نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمیدرضا خالصی فرد ظهر امروز (چهارشنبه) در نشست علمی "پایش گرد و غبار در فلات ایران" در دانشگاه اصفهان اظهار کرد: گرد و غبار نه تنها به دلیل تغییرات  زیست محیطی ایجاد شده، بلکه به دلیل سیکل طبیعی کره زمین و محیط زیست ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه غباری که سالانه در کره زمین جا به جا می شود، چیزی در حدود ۱۵۰۰ میلیون تن بر سال است، افزود:  بیشتر چشمه‌های غبار صحراها در نیم‌کره شمالی است و طوفان‌های غباری از جهات مختلف در اطراف ایران در جریان است.

کارشناس تغییر اقلیم و گردش زمین ادامه داد: عمر کره زمین بسیار بیشتر از بشر است و اگر بشر توان تطبیق خود با شرایط زمین را نداشته باشد از کره زمین حذف می‌شود.

خالصی فرد با بیان اینکه در ایران جایی نیست که از مشکل گرد و غبار در امان باشد،  گفت: در کشور ما دو صحرای کویر و لوت، منبع چندان قوی و موثری برای گرد و غبار محسوب نمی‌شوند و گرد و غبار معمولا از صحراها و جلگه رودهای خشک شده مثل دجله و فرات ایجاد می‌شود.

وی افزود: دریاچه‌های فصلی خشک شده اصلی‌ترین منبع  غبار در ایران است که در حال حاضر تمام دریاچه‌های فصلی ما از جمله قم، هامون و جازموریان خشک و اطراف ایران هم از منابع گرد و غبار احاطه شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان افزود: ۸۰ درصد پدیده‌های غباری کشور از جلگه دجله و فرات وارد کشور ما شده و به ندرت منبع پدیده‌های غباری از داخل کشور بوده است،  همچنین باد شمال که  از سمت غرب وارد ایران می‌شود و باد ۱۲۰ روزه سیستان در ورود  گرد و غبار به کشور موثر است

خالصی فرد با تاکید بر اینکه استفاده نابجا از منابع آبی در کشور ما مهم‌ترین علت افزایش غبار است، اظهار کرد: ایران در کمربند غباری قرار گرفته و شدیداً از این پدیده متاثر است و پایش بلند مدت پدیده‌های غباری و استفاده از داده‌های دقیق برای استخراج الگوی گرد و غبار در کشور راه حل مسئله است با این وجود حل مشکل گرد و غبار برعهده محققان نیست و به تعاملات سیاسی نیاز دارد.

وی با بیان اینکه مشکل جدی اصفهان در حوزه گرد و غبار مشکلات ناشی از آلودگی انسانی در فصول سرد است، گفت: افزایش مصرف آب در اثر رشد جمعیت و تغییر الگوی مصرف، تغییرات اقلیمی و افزایش دمای کره زمین و تغییر سیکل بارش‌ها از دلایل افزایش گرد و غبار و مشکلات زیست محیطی است.

کد خبر 337932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.