۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۷
حسنات در اصفهان می‌ماند

عضو هیأت انتخاب دور هفتم جشنوارۀ حسنات گفت: احتمال خروج جشنوارۀ حسنات از اصفهان صفر و احتمال برگزاری آن در اردیبهشت ماه بالای ۹۰ در صد است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، همزمان با برگزاری سومین سالگرد درگذشت زاون قوکاسیان، زمزمه هایی مبنی بر لغو برگزاری هفتمین دوره از جشنوارۀ ملی فیلم کوتاه حسنات در اسفندماه که هر سال مقارن با هفتۀ نیکوکاری در اصفهان برپا می‌شد به گوش رسید. جشنوارۀ ای که میراث زاون برای شهری است که به آن عشق می ورزید و تا آخرین لحظات زندگی خود در آن سکونت داشت. شنیدن شایعاتی مبنی بر خروج احتمالی این جشنواره از اصفهان خبرگزاری ایمنا را بر آن داشت تا از فریدون خسروی، عضو هیأت انتخاب دور هفتم جشنوارۀ حسنات جویای صحت این شایعه ها شود. شرح گفتگوی خبرنگار ایمنا را با این نویسنده و کارگردان از نظر می گذرانید:

چرا برگزاری جشنوارۀ حسنات در اسفندماه سال جاری با اگر و اما روبرو شده است؟

چندین سالی می شود مدیران جشنواره به این نتیجه رسیده اند که اسفند، ماه خوبی برای برگزاری جشنوارۀ حسنات نیست. علت برگزاری جشنواره در این ماه همزمانی برپایی آن با هفتۀ احسان و نیکوکاری بوده است، اما اکنون و با گذشت دوره های پی در پی، جشنواره می تواند هویتی مستقل از این هفته داشته باشد. باید بپذیریم که آخرین ماه سال برای برپایی هیچ برنامه‌ای مناسب نیست، چرا که هتل ها و وسایل نقلیه و مهمان های برنامه دچار ترافیک کاری و مشکلات دیگر هستند و همه چیز تحت تاثیر عید نوروز قرار دارد. از همه مهمتر اینکه همۀ نهادها و بخش هایی که می خواهند به جشنواره کمک مالی کنند در حال تسویه حساب اند و به اصطلاح کیسۀ آن‌ها ته کشیده است! سردی هوا نیز مزید بر این علت ها شده و همه چیز دست به دست هم داده تا احتمال برگزاری جشنواره در اردیبهشت ماه قوی‌تر شود.

و چرا اردیبهشت، ماه بهتری برای "حسنات" است؟

اصفهان در اردیبهشت ماه زیباتر است. هفتۀ نکوداشت اصفهان و روز فردوسی از جمله اتفاقات مهم فرهنگی این ماه است و گردشگران زیادی از سراسر کشور و جهان، در این ماه به اصفهان سفر می کنند. نوروز با همۀ هیجاناتش گذشته و سازمان ها و نهادها نیز می توانند با دست بازتری به برپایی جشنواره کمک کنند.

مشکل تامین اعتبار جشنواره تا چه حد در قوت گرفتن این احتمال اثرگذار بوده است؟

جشنوارۀ حسنات یک جشنوارۀ خصوصی است که هر سال صورتش را با سیلی سرخ نگه داشته و تنها چیزی که باعث شده تا به اینجا دوام بیاورد این است که یک کار بزرگ را با هزینۀ اندک انجام داده است. داورانی که از جشنواره های بزرگ کشور هزینه های کلان دریافت می کنند تا اسم جشنوارۀ حسنات را می شنوند با اغماض به آن نگاه می کنند. کارکنان و ستاد اجرایی جشنواره نیز به همین ترتیب عمل می کنند و تقریبا عمدۀ کار جشنواره بر عهدۀ جوانان عاشق سینماست. باعث و بانی این حرکت نیز شخص زاون قوکاسیان بوده و اکنون می بینیم کل جشنوارۀ حسنات با هزینه ای معادل برپایی مراسم افتتاحیه یا اختتامیۀ جشنواره های دیگر برگزار می شود.   

جشنوارۀ حسنات سال های گذشته نیز با مشکل کمبود اعتبار مواجه بود؟

هیچ سالی نبوده که ما از برگزاری دور بعدی جشنواره مطمئن باشیم، اما خوشبختانه اکنون "حسنات" به گام هفتم رسیده و جای خود را در میان جشنواره های مهم کشور باز کرده است. فیلمسازان بزرگ ما اکنون در کنار جشنوارۀ "لوکارنو" و "کن" به "حسنات" هم فکر می کنند و این جشنواره را در سبد پست آثار خوبشان قرار داده اند. این وجهه به آسانی به دست نیامده که به آسانی آن را از دست بدهیم و همچنین می تواند بهانه ای باشد تا اصفهان را که از خشکسالی زنده رود رنج می برد از یک قطب صنعتی به قطب فرهنگی و هنری تبدیل کنیم. در این صورت است که گردشگری ما رونق می گیرد. راه نجات اصفهان اکنون در برگرداندن آن به فضای هنر خلاصه شده است و جشنوارۀ حسنات یک اعتبار خوب ملی برای فرهنگ و هنر این شهر است. این جشنواره از دو جهت ممتاز است، نخست اینکه تحت انقیاد هیچ سازمان و ارگانی نیست و مردم نهاد است که این ویژگی باعث شده جشنواره مورد توجه مردم قرار بگیرد و بتوانند در آن، حرف هایشان را در قالب فیلم بزنند. دیگر اینکه فیلمسازان کوتاه نگاهی به فروش آثارشان در گیشه ندارند و بنابراین ترسی از دیگر چیزها نیز نخواهند داشت و این همه باعث شده که جشنوارۀ حسنات مفهوم راستین احساسات هنری و فرهنگی ملت ما باشد.

امکان خروج جشنوارۀ حسنات از اصفهان وجود دارد؟

احتمال خروج این جشنواره را از اصفهان صفر و امکان برپایی آن را در اردیبهشت ماه، بالای ۹۰ درصد می دانم. ضمن اینکه اگر نهادهای فرهنگی شهر تصمیم بگیرند به طور کل از این جشنوارۀ ملی حمایت نکنند و جشنواره تنها متکی به خیریۀ حسنات باشد، احتمال دارد "حسنات" که میراث زاون است و حاصل تلاش کسی که یک کانون خیریه را قانع کرده که فیلمسازی نیز می تواند یک نیکوکاری باشد، در آینده به صورت دو سالانه برگزار شود.

گفتگو از سمیرا قاسمی، خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر ایمنا

کد خبر 337908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.