ادامه تفحص اجساد از صبح فردا/پیکر مسافران به پزشکی قانونی یاسوج منتقل می شود

لاشه هواپیمای ATR۷۲ متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان، که صبح یکشنبه در ارتفاعات دنا سقوط کرده بود، در سومین روز جستجوها پیدا شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هواپیمای ATR۷۲ متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان، ساعت هشت صبح یکشنبه از فرودگاه مهرآباد تهران به سمت فرودگاه یاسوج "تیک آف" کرد و بنا بر اعلام سازمان هواپیمایی کشور حدود ساعت ۸ و ۵۰ دقیقه از صفحه رادار محو شد.

پس از سه روز جستجوی نیروهای امدادی دقایقی پیش لاشه این هواپیما در یکی از قله های کوه دنا، توسط بالگردهای نظامی حاضر در منطقه مشاهده شده است. جستجوها در دو روز گذشته با توجه به شرایط نامناسب جوی در ارتفاعات دنا بیشتر به صورت زمینی انجام شده بود.

شرایط نامناسب و عدم وضوح تصاویر ارسالی از سوی پهپادها از چالش هایی بود که عملیات جستجو را با مشکل مواجه کرده بود. شب گذشته سخنگوی ارتش جمهوری اسلامی اعلام کرد ارتش جمهوری اسلامی ایران با همکاری کشور روسیه محل تقریبی سقوط هواپیمای ATR شرکت هواپیمایی آسمان را در اختیار ستاد بحران کشور گذاشته است.

هواپیمای ATR۷۲ ساخت فرانسه در سال ۱۹۹۳  بوده است. ۶۶ نفر شامل ۵۹ مسافر بزرگسال، یک مسافر کودک، دو نیروی امنیت رواز، دو مهماندار، خلبان و کمک خلبان مسافر این پرواز بوده‌اند.

هیئت هفت نفره فرانسوی برای بازخوانی جعبه سیاه و بررسی حادثه سقوط هواپیمای ATR۷۲ به ایران اعزام شده اند و احتمال انتقال جعبه سیاه به کشور سازنده هواپیما وجود دارد.

تیم قضایی و بازپرسی صحنه جرم از محل سقوط هواپیما بازدید کردند

حسن رحیمی، دادستان اصفهان با بیان اینکه  از سه روز گذشته تیم ویژه قضایی برای بررسی صحنه جرم سقوط هواپیما به منطقه پادنای سمیرم اعزام شده است، اظهار کرد: ایت تیم متشکل از عوامل قضایی از جمله بازپرس ویژه صحنه جرک است.

وی با بیان اینکه بازپرس صحنه جرم و همراه با دیگر اعضای تیم قضایی محل سقوط هواپیماد را بررسی کرده‌اند، افزود: تماماقدامات مورد نیاز در حال پیگیری است.

دادستان اصفهان با اشاره به هماهنگی قضایی بین رییس کل دادگستری استان اصفهان و رییس کل دادگستری کهگیلویه وبویر احمد اظهرا داشت: این جرم در محدوده استان اصفهان اتفاق افتاده است اما به منظور تسهیل امور برای خانواده حادثه دیدگان اجساد به محض انتقال از ارتفاعات به پزشکی قانونی یاسوج منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه DNAخانواده فربانیان دریافت شده است، گفت: به محض انتقال اجساد به پزشکی قانونی یاسوج نیروهای متخصص از استان فارس و اصفهان نیز برای تسریع در کارها به این مرکز اعزام خواهند شد.

آغاز تفحص اجساد

امیر سرتیپ نعمتی جانشین نیروی زمینی ارتش گفت: 30 نفر از امدادگران شامل کماندوهای نیروی مخصوص ارتش، تعدادی از کارکنان هلال احمر و کوهنوردان در محل حادثه حضور دارند و کار تفحص اجساد را آغاز کردند.

وی افزود: تعدادی از اجساد کشف شده  در سبد های مخصوص قرار گرفتند تا مرحله انتقال آن ها صورت پذیرد و جستجو برای یافتن سایر مسافران پرواز نافرجام صبح یکشنبه ادامه دارد.

وی خاطر نشان کرد: باد بسیار شدید و غروب آفتاب امکان انتقال اجساد را نمی دهد و در صورت بهبود اوضاع جوی مراحل انتقال اجساد صبح فردا انجام می شود.

جانشین نیروی زمینی ارتش در پایان با اشاره به سرمای شدید و شرایط سخت منطقه گفت: امدادگران جهت تسریع در امر جستجو و انتقال اجساد کمپ کوهستانی در محل حادثه برپا کردند تا بتوانند از ساعات آغازین فردا از محل حادثه ماموریت خود را از سر بگیرند.

عملیات جستجو متوقف شد

محسن مومنی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه 20 نفر از نیروهای متخصص امداد و نجات کوهستان در محل حادثه استقرار یافته‌اند، اظهار کرد: عملیات امدادی زمینی و هوایی متوقف شده است و شرایط جوی و تاریکی هوا اجازه ادامه فعالیت را نمیدهد.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط موجود در محل حادثه بیشترین نگرانی ما در خصوص سلامت امدادگران است، افزود: محل حادثه بسیار خطرناک است و بالگرد در این منطقه امکان پرواز ندارد.

مومنی با بیان اینکه تصمیم‌گیری در خصوص محل انتقال اجساد توسط دستگاه قضایی اتخاذ خواهد شد، افزود: فردا در این خصوص تصمیم گیری می‌شود.

انتقال اجساد برای امدادگران سخت و خطر آفرین است

سرتیپ دوم تقی خانی سخنگوی ارتش گفت: انتقال جان باختگان هواپیمای ATR بسیار سخت و برای امداد گران و تکاوران و کوهنوردان بسیار سخت و خطر آفرین می باشد.
وی افزود: صعب العبور بودن، شیب تند، بوران و باد و سرمای شدید نه تنها کار انتقال را دشوار می کند بلکه برای تیم های امدادی اعم از تکاوران و کوهنوردان بسیار خطر آفرین است، عملیات انتقال توسط بالگردها و نیروهای هلی بورن و نیرو های ویژه که از راه زمین به کمک شتافته اند، امروز و در روزهای آتی با موفقیت و با سلامتی همه امدادگران انجام شود.

ادامه عملیات انتقال اجساد تا اوایل هفته آینده

سردار فدا، جانشین فرمانده سپاه صاحب الزمان (عج) اصفهان در گفت و گو با شبکه خبر گفت: در حال حاضر ادامه عملیات جستجو توسط تکاوران ارتش، نیروهای هلال احمر، کوهنوردان و افراد محلی ادامه دارد. اما شرایط جوی و وضعیت صعب العبور بودن منطقه عملیات انتقال اجساد را طولانی خواهد کرد و به نظر می‌رسد این عملیات تا اوایل هفته آینده ادامه داشته باشد.

تکه های پیکر برخی از حادثه دیدگان جمع آوری شد/ دما به زیر ۳۵ درجه می رسد

محسن مهر علیزاده، استاندار اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ۴۰ نفر از تکاوران ارتش و کوهنوردان هلال احمر در محل حادثه مستقر شده‌اند، افزود: در حال حاضر در محل حادثه امکان فرود بالگرد وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر باد شدید در منطقه می‌وزد، اظهار کرد: بر اساس پیش بینی صورت گرفته تا یک ساعت آینده با افزایش ابر روبرو می شویم.

استاندار اصفهان با بیان اینکه فردا تا ساعت ۱۰ هوا مساعد خواهد بود، افزود: بعد از آن شاهد افزایش ابر و بارش حداقل تا روز جمعه هستیم.

وی با بیان اینکه تاکنون تکه‌هایی از اجساد حادثه دیدگان پیدا شده ودر کاور قرار گرفته است، افزود: در حال حاضر امکان جابجایی این پیکرها وجود ندارد.

مهرعلیزاده با بیان اینکه نیروهای شب مان در منطقه حضور دارند، افزود: دمای هوا به ۳۵ درجه زیر صفر می رسد و از این رو شرایط سختی را پیش رو داریم.

ایجاد کمپ های اقامت در قله نول

امیر سرتیپ حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: تکاوران تیپ ۶۵ ارتش و نیروهای هوابرد شیراز به همراه امدادگران هلال احمر و کوهنوردان به قله صعود کرده اند و در حال ایجاد کمپ های اقامت هستند. تجهیزات بسته بندی اجساد به منطقه ارسال شده است.

تیم پزشکی قانونی در نزدیکی محل سقوط هواپیما مستقر شد

به گزارش خبرنگار ایمنا، نیروهای پزشکی قانونی برای تسهیل در شناسایی اجساد در نزدیکی محل سقوط هواپیما استقرار یافتند. بنا بر اعلام مسئولان کهگیلویه و بویر احمر تا جایی که ممکن باشد اجساد حادثه دیدگان از قله به سمت یاسوج منتقل می شود ودر غیر این صورت اجساد ابتدا به دامنه کوه دنا در منطقه بیده منتقل شده و پس از آن به یاسوج اعزام می شوند.

تیم های امدادی امشب در محل سقوط هواپیما می مانند

فتحی، معاون امداد و نجات سازمان هلال احمر گفت: کوهنوردان و امدادگران در حال حاضر در محل سقوط هواپیما و در حال جمع آوری اجساد هستند. با غروب آفتاب امکان پرواز برای هلی کوپترها وجود ندارد. تیم های حاضر در محل امشب در همان نقطه می مانند و فردا با افزایش تیم ها در مسیر تلاش می کنیم اجساد جانباختگان را منتقل کنیم اگرچه با وجود پیش بینی بارش برای فردا، مسیر برگشت از ارتفاعات دشوار خواهد بود.

تاکنون نتوانستیم پیکر حادثه دیدگان را به پایین قله منتقل کنیم

احمدی، استاندار کهگیلویه و بویر احمد با بیان اینکه انتقال پیکرها در حال انجام است، گفت: تاکنون نتوانستیم از هیچ نقطه ای اجساد را به پایین منتقل کنیم. در اولین فرصت اجساد منتقل می‌شود و اقدامات مقدماتی برای انتقال اجساد انجام شده است.

وی افزود: پیکرها به یاسوج منتقل می‌شود و پزشکی قانونی آماده ارایه خدمات است.

احمدی از خانواده حادثه دیدگان خواست تا در محل انتقال تجمع نکنند تا تا شرایط برای انتقال اجساد تسهیل شود.

شناسایی اجساد بسیار دشوار است

صیادی، کوهنورد محلی که هم اکنون در کنار لاشه هواپیما حضور دارد در گفت و گو با شبکه خبر گفت: هواپیما در بلندترین قله کوه دنا سقوط کرده است و بر اساس آنچه دیده می شود، همه سرنشینان آن جان باخته اند، شماری از اجساد به دلیل برخورد شدید هواپیما با کوه قابل شناسایی نیستند. تعدادی از اجساد زیر برف هستند و شناسایی مسافرانی که جسد آن ها روی برف قرار دارد بسیار دشوار است.

شناسایی ۱۵ جسد

افشاری،  مدیرعامل صدا و سیمای کهگیلویه و بویر احمر با بیان اینکه تاکنون جسد ۳۰ نفر از مسافران هواپیمای تهران- یاسوج پیدا شده است، گفت: ۱۵ نفر از این افراد شناسایی شده است.

پیکر تعدادی از کشته‌شدگان در کاور مخصوص قرار گرفته است

کبادی، مسوول تیم هلال احمر حاضر در منطقه با بیان اینکه در حال حاضر در ارتفاع ۴۱۰۰ متری دنا در ارتفاع نول هستیم، گفت: هواپیما در میان برف قرار دارد و قسمت کوچکی از آن از برف بیرون است و این موضوع دسترسی به آن را دشوار کرده است. در حال حاضر هشت تیم امدادی در محل هستند و ۳۰ نفر از نیروها از جنوب و شمال خط الراس در حال صعود به منطقه هستند.

وی ادامه داد: نیروهای امدادی تلاش می کنند راه هایی برای دسترسی به هواپیما ایجاد کنند. امکان نزدیک شدن بالگرد به هواپیما وجود ندارد و نیروهای هلی بورن به منطقه اعزام می شوند در ارتفاعات بالاتر فرود می آیند. زیرا در صورت نزدیک شدن بالگرد به منطقه امکان سقوط بهمن وجود دارد.

هلی برن کماندوهای ارتش در محل سقوط

سرتیپ دوم تقی خانی سخنگوی ارتش گفت: ۴ نفر از ورزیده ترین کماندوهای نیروی مخصوص ارتش در نزدیک ترین محل شناسایی لاشه هواپیمای ATR  متعلق به هواپیمایی آسمان هلی بورن کردند.
وی افزود با توجه به موقعیت جغرافیایی منطقه و پوشش سنگین برف شیب تند و صعب العبور بودن در محل حادثه کار امداد و انتقال اجساد بسیار سخت و دشوار است.

آخرین بالگرد برای انتقال اقلام به نزدیکی محل حادثه اعزام شد

مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر آخرین بالگرد اقلام مورد نیاز را برای شب مان ها ارسال کرد، افزود: تا غروب آفتاب سعی داریم تعدادی از اجساد را منتقل کنیم.

افزایش ابر در ارتفاعات دنا

وظیفه، مدیرکل پیش بینی هوای سازمان هوا شناسی در خصوص آخرین وضعیت هوا در ارتفاعات دنا گفت: در حال حاضر آسمان این منطقه صادف و بدون پوشش ابر است  اما در اواخر روز شاهد افزایش ابر در منطقه هستیم و تا فردا صبح امکان پرواز هلی کوپتر وجود نخواهد داشت.

وی ادامه داد: فردا از ساعت ۱۰ صبح بارش ها در ارتفاعات به صورت برف آغاز خواهد شد. بارش ها تا یکشنبه تداوم خواهد داشت و تا روز دوشنبه آسمان پوشیده از ابر خواهد بود. با توجه به دمای هوای شهر یاسوج پیش بینی می شود دمای هوا در ارتفاعات دنا در حدود ۱۵ درجه زیر صفر است.

نیروهای ارتش با امکانات کامل امداد و نجات در نزدیکی محل سقوط مستقر شدند

امیر سرتیپ نعمتی، جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش در گفت و گو با شبکه خبر با بیان اینکه نیروهای چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی از دیروز بعد از ظهر اقدامات وسیعی را انجام داده اند، گفت: روز گذشته محل عمومی سقوط هواپیما را مشخص کردیم و امروز صبح هواپیماهای نیروهای هوایی و پهپادهای ارتش به محل احتمالی اعزام شد و محل دقیق سقوط هواپیما مشخص شد.

وی با بیان اینکه اعزام نیروهای امدادی به منطقه اصلی در حال انجام است، افزود: نیروهای ویژه ارتش و هلال احمر تیم‌هایی را به صورت "هلی بورن" به منطقه اعزام کرده اند و منتظر اطلاعات این امدادگران هستیم.

جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: نیروهای ارتش با امکانات کامل کوهنوردی در در ارتفاعات و در نزدیکی محل سقوط مستقر هستند و منتظر اعلام نتیجه تجسس این افراد هستیم.

عملیات انتقال اجساد، چندین روز طول می کشد

سردار مجتبی فدا، جانشین فرمانده سپاه صاحب‌الزمان (عج) با بیان اینکه با توجه به شرایط جوی تا چند روز آینده تمام اجساد به پایین منتقل میشود، گفت: نیروهای نظامی و انتظامی برنامه ریزی برای عملیات انتقال اجساد را انجام داده‌اند.

نیروهای "شب مان" تا غروب آفتاب به نزدیکی محل حادثه اعزام می شود

شاهین فتحی، معاون سازمان امداد و نجات هلال احمر با بیان اینکه پس از پیدا کردن لاشه هواپیما در ارتفاع بالای چهار هزار متر کوه دنا تیم‌های عملیاتی هلال احمر و ارتش هماهنگی لازم برای عملیات در این منطقه را انجام دادند، گفت: یال‌های شمالی کوه دنا بسیار صعب العبور است و امدادگرانی که به صورت هلی بورن به منطقه اعزام شده اند، شب را در ارتفاعات سپری می کنند تا فردا صبح جستجوها ادامه پیدا کند.

وی تصریح کرد: اعزام نیروهای امدادی "شب مان" تا غروب آفتاب به نزدیکی محل حادثه ادامه خواهد داشت و از صبح فردا عملیات رصد دقیق منطقه و عملیات جابجایی از سر گرفته میشود.

فتحی گفت: بر اساس پیش‌بینیهای هواشناسی فردا بارش خواهیم داشت و امشب نیز شاهد وزش باد شدید در منطقه هستیم.

انتقال اجساد با بالگرد ممکن نیست

به گزارش ایمنا، براساس اظهارات امدادگران حاضر در محل، امکان انتقال اجساد با بالگرد ممکن نیست و بارش دو متری برف در منطقه سقوط هواپیما، امکان دسترسی زمینی به منطقه را دشوار کرده است. هواپیما در ارتفاع سه هزار و ۸۰۰ متری به کوه برخورد کرده است. علاوه بر این احتمال ریزش بهمن در منطقه نیز وجود دارد و براساس نظر امدادگران انتقال اجساد به پایین کوه از طریق زمینی بهترین راه است. براساس پیش بینی سازمان هواشناسی شرایط جوی منطقه تا اواخر امروز نامساعد می شود.

عملیات از فردا به مدت دو روز متوقف می شود

استاندار اصفهان امروز در نشست خبری، گفت: پیش‌بینی می‌شود عملیات جستجو تا ساعت ۱۱ صبح فردا ادامه داشته باشد و بعد از آن به مدت دو روز به دلیل شرایط بد جوی عملیات متوقف شود.عملیات جست‌وجو از شنبه از سر گرفته می‌شود البته این موضوع بستگی زیادی به وضعیت جوی دارد.

کوهنوردان حرفه ای اصفهان در آماده باش

مهدی نصر اصفهانی، رییس هیأت کوهنوردی استان اصفهان با اشاره به سخنان مدیر اورژانس استان اصفهان مبنی بر عدم امکان فرود بالگرد در محل کشف لاشه هواپیمای مسافربری آسمان و انتقال اجساد به صورت زمینی به پایین کوه گفت: تمامی کوهنوردان حرفه‌ای استان اصفهان حاضر در محل با تجهیزات کامل به حالت آماده‌باش هستند تا به محل مشخص شده اعزام شوند و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده یاری‌رسانی کنند.

هیمالیانوردان در منطقه حضور دارند

محسن مومنی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه نخستین تیم اعزام شده برای بررسی محل سقوط هواپیما در حال برگشت هستند، اظهار کرد: روند انتقال اجساد با استفاده از نظر این تیم و همچنین متخصصان امر برنامه‌ریزی میشود.

وی با بیان اینکه محل اصلی اصابت هواپیما به کوه بسیار صعب‌العبور است، تصریح کرد: دسترسی به این محل بسیار سخت است و باید توجه داشت که شعاع برخورد هواپیما و تکه شدن هواپیما چندین کیلومتر است.

مومنی با تاکید بر اینکه باید کمپی در نزدیکی محل سقوط هواپیما با دیواره کوه راه‌اندازی شود، گفت: این کمپ باید به گونه ای تعبیه شود که امکان حرکت بالگرد و در نزدیکی محل برخورد هواپیما با کوه باشد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط موجود امکان انتقال اجساد برای امروز امکان پذیر نیست، افزود: باید توجه داشت که شرایط جوی نیز نامناسب است و روزهای آینده شرایط بدتر می‌شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان با بیان اینکه هیمالیانوردان نیز در منطقه حضور دارند، گفت: در حال انجام تحقیقات میدانی هستیم و برای این امر به گونه‌ای برنامه ریزی خواهیم کرد که امدادگران دچار حادثه نشوند.

نیروهای زمینی در حال حرکت به سوی محل سقوط هستند

امیر حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: نیروی‌های تیپ ۶۵ و ۵۵ هوابرد در منطقه سقوط هواپیما حاضر و با ستاد مدیریت بحران جلسه تشکیل داده‌اند. در حال حاضر نیروهای زمینی در حال پیش روی به سوی نقطه سقوط هواپیما هستند و بخشی از مسیر را پیموده‌اند اما صعب‌العبور بودن و برف سنگین مانع حرکت سریع نیروها شده است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود نیروها تا چند ساعت آینده به محل برسند و در آن زمان تصمیم می‌گیرند انتقال اجساد به چه صورت باید انجام شود. در صورت امکان انتقال اجساد با بالگرد صورت می‌گیرد و در غیر این صورت نیروهای زمینی که برای این کار تجهیز شده‌اند عملیات انتقال را انجام خواهند داد.

درخواست برای اعزام کوهنوردان خبره‌تر

محسن مهر علیزاده، استاندار اصفهان با بیان اینکه حدود دو هزار نیروی امدادی در منطقه حضور دارند، گفت: تاکنون چهار نفر به منطقه هلی بورن شده اند.

وی افزود: ما نیاز به کوهنوردان خبره‌تر برای انجام عملیات انتقال اجساد داریم که برای این منظور با تماس با فدراسیون کوهنوردی تماس گرفتیم تا درصورت امکان کوهنوردان هیمالیا پیما به محل حادثه اعزام شوند.

نیروهای امدادی در انتظار تصمیمات نهایی برای ادامه عملیات هستند

به گزارش خبرنگار ایمنا، بر اساس مشاهدات عینی محل دقیق سقوط هواپیما در ارتفاعات بالای چشمه "نول" در محدوده روستای دنگزلو بوده است، در این ارتفاعات آنتن دهی تلفن همراه با توجه به وجود دکل "کلنجه" به خوبی انجام می‌شود.

در حال حاضر ستاد مدیریت بحران با حضور نجار، رییس ستاد مدیریت بحران کشور در خصوص چگونگی انتقال اجساد به پایین کوه تشکیل شده و نیروهای امدادی در انتظار اتخاذ تصمیمات نهایی برای ادامه عملیات هستند.

گفتنی است که لاشه هواپیما از دامنه کوه با چشم غیر مسلح مشاهده می شود.

نخستین تیم امدادی به محل سقوط هواپیما رسید

سلیمی، رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه نخستین تیم به محل حادثه رسید، افزود: با تیمی که اعزام شده به صورت بی سیم و تلفن ارتباط داریم.

وی گفت: تیم دوم نیز اماده اعزام به محل حادثه است و در صورت مناسب بودن شرایط جوی در کمترین زمان ممکن اجساد به پایین کوه منتقل خواهد شد.

زمان انتقال اجساد محدود است

وظیفه، مدیرکل پیش‌بینی هوای سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با شبکه خبر گفت: در حال حاضر آسمان منطقه آفتابی است اما از اواخر امروز افزایش ابر اتفاق خواهد افتاد، بنابراین امکان پرواز بالگردها در منطقه سقوط هواپیما تا ساعات پایانی امشب ممکن خواهد بود و فرصت زمانی انتقال اجساد محدود است.

تخلیه محل بستگی به شرایط جوی دارد

کولیوند، رییس اورژانس کشور گفت: همه دستگاه‌ها بسیج هستند اما تخلیه محل سقوط بستگی به شرایط جوی منطقه و مسیرهایی دسترسی دارد که معمولا صعب‌العبور هستند. در حال حاضر ۲۰ دستگاه آمبولانس، دو فروند بالگرد و ۱۰۰ امدادگر تیم‌های واکنش سریع اورژانس در محل آماده‌باش هستند.

اطلاعات میدانی محل حادثه روز گذشته به‌دست‌آمده بود

مهرعلیزاده، استاندار اصفهان گفت: اطلاعات میدانی از محل حادثه روز گذشته به‌دست‌آمده بود اما امکان دسترسی با آن با توجه به شرایط آب و هوایی ممکن نشد. روز گذشته با جلسه‌ای با فرماندهان ارتش گذاشته شد تا نیروهای هوانیروز امروز به عملیات جستجو کمک کنند.

وی ادامه داد: امروز با پرواز بالگردهای نظامی و هلال‌احمر محل سقوط مشاهده شد و به تایید کارشناسان شرکت هواپیمایی آسمان رسید.

استاندار اصفهان گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، شرایط جوی منطقه به ویژه در ارتفاعات مساعد نخواهد بود.

نقطه دقیق سقوط هواپیما "پازندی" است

سردار مجتبی فدا، جانشین سپاه صاحب الزمان بابیان اینکه نیروهای سپاه در عملیاتی دقیق و برنامه ریزی شده با استفاده از پهپاد و بالگردها موفق به شناسایی محل دقیق سقوط هواپیما شدند، افزود: محل دقیق سقوط این هواپیما بین "پازن پیر" و "زکی خان" در نقطه پازدندی از ارتفاعات "نِوِل" بوده است.

اجساد پس از انتقال به یاسوج در کمترین زمان ممکن تحویل خانواده ها می شود

احمدی، استاندار کهگیلویه وبویر احمد با بیان اینکه بر اساس پیش بینی شرایط جوی امروز با بهبود نسبی شرایط جوی وتقویت امکانات و استفاده از پرنده های با قدرت بالاتر نقطه مورد نظر را شناسایی کردیم، گفت:برنامه ریزی همه جانبه برای اعزام تکاوران، نیروهای سپاه و نیروهای امدادی را انجام دادیم.

وی با بیان اینکه ارتفاع برای جابجایی اجساد حدود چهار هزار متر است، افزود: اجساد به شهر یاسوج منتقل شده و در فاصله کوتاه به خانواده هایشان تحویل می‌شوند.

کلاه سبزها تا پایان انتقال همه اجساد، عملیات را متوقف نمی کنند

سرتیپ حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه نیروی زمینی ارتش بنا بر دستور فرمانده کل نیروهای مسلح در منطقه ورود کرد، افزود: در این راستا از قابلیت‌های "جی آی اس" و هواپیمای نیروی هوایی ارتش که تصویر برداری کرده بود برای تعیین محل دقیق هواپیما استفاده کردیم.

وی با بیان اینکه با استفاده از توان متخصصان برای شناسایی محل دقیق استفاده شد، گفت: نقطه سقوط توسط نیروهای هوانیروز به دقت بررسی و نیروهای هوابرد از شیراز و شهرضا به منطقه اعزام شدند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه تا دوساعت دیگر کلاه سبزهای ارتش به محل حادثه می‌رسند، افزود: نیروهای ارتش برای انتقال زمنی اجساد از روی برف تجهیز هستند و اگر امکان فرود بالگرد در منطقه باشد برای انتقال هوایی اجساد نیز آماده هستیم.

وی تصریح کرد: چنانچه کلاه سبزها به محل حادثه برسند در هیچ شرایطی کار انتقال اجساد را تا اتمام، متوقف نخواهیم کرد.

محل هواپیما ۴۸ ساعت پیش مشخص شده

علی عابدزاده، رییس سازمان هواپیمایی کشور ضمن تسلیت درگذشت حادثه دیدگان این هواپیما با بیان اینکه پس از ۴۸ ساعت تلاش‌های بی وقفه موفق به شناسایی محل واقعی این هواپیما شدند، گفت: البته این محل قبلا شناسایی شده بود و امکان دسترسی به دلیل مه گرفتگی و بارش وجود نداشت.

وی افزود: همه نیروهای مسلح ارتش و سپاه برای شناسایی این نقطه تلاش کردند و از طریق نیروهای هلی بورن با استفاده از متخصصان حمل و نقل هوایی بررسی نهایی و انتقال اجساد را انجام می‌دهیم.

وی در خصوص روند بررسی چرایی وقوع سقوط نیز  گفت: برای این امر جستجوی قطعاتی مانند "سی ان وی آر" و جعبه سیاهمهم است.

عابدزاده گفت: ما از شرکت سازنده و شرکت هواپیمایی فرانسه برای این امر دعوت کردیم که بعد از ظهر به تهران می‌آیند و در حداقل زمان علت وقوع سانحه را تعیین کنیم.

وی افزود: هواپیما مدرن بوده و توسط شرکت سازنده هنوز پشتیبانی می‌شود و پارامترهای دقیقی را داشته است و در بررسی نهایی باید علت دقیق عنوان شود.

 آماده باش چهار بالگرد برای انتقال اجساد

سلیمی، رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه تیم های تخصصی با توان کامل در منطقه حضور دارند، افزود: منتظر حضور "کاپیتان گودرزی" به ممنطقه برای تصمیم گیری‌های نهایی هستیم.

وی با بیان اینکه امدادگران در منطقه پادنا حضور دارند، افزود: همه امدادگران جستجوی زمینی به محل اصلی حادثه هدایت شده‌اند و ۲۱۴ نفر پشتیبان در کنار ۱۰۰ نیروی متخصص برف و یخ نیزدر منطقه فعالیت دارند.

وی تصریح کرد: چهار فرزوند بالگرد در منطقه در حالت آماده باش برای انتقال اجساد است.

انجام امور قضایی سقوط هواپیما بر عهده دادگستری اصفهان است/ تعیین بازپرس ویژه

محمد حسین آقایی، معاون قضایی و نظارت قضلیی دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه طبق مقررات قانون دادرسی کیفری انجام امور قضایی این پرونده بر عهده دادگستری استان اصفهان است، اظهار کرد: برای این پرونده بازپرس هوایی ویژه برای این پرونده انتخاب شده است.

وی افزود: طبق مذاکره رییس کل دادگستری استان اصفهان با رییس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویر احمد به منظور تسهیل و تسریع در روند تحویل پیکر حادثه دیدگان سقوط هواپیمای تهران – یاسوج قرار بر این شد به محض انتقال اجساد به پایین کوه پس از تایید پزشکی قانونی این اجساد مستقیما به پزشکی قانونی یاسوج منتقل شود.

اعزام ۱۰۰ نفر از تیم های تخصصی امداد به محل سقوط

سلیمی، رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه ، ۱۰۰ نفر از تیم‌های تخصصی امداد و نجات به محل حادثه به صورت هوایی منتقل شده‌اند، افزود: با توجه به احتمال تغییرات جوی فرصت کمی برای جستجوی منطقه وجود دارد و هماهنگی خوبی با نیروهای هوانیروز و ستاد مشترک ارتش که به منطقه اعزام شده اند وجود دارد.

وی با بیان اینکه روز گذشته امدادگران به صورت زمینی تا ارتفاع یک هزار و ۵۰۰ متری این محل را جستجو کرده بودند. با توجه به حضور تیم های جستجو در منطقه، امدادگران تا یک ساعت دیگر به محل حادثه می رسند.

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر افزود: به نظر می رسد باقی مانده هواپیما و احساد در منطقه وسیعی پراکنده شده باشند، جستجو و انتقال اجساد به صورت هوایی نخستین اقدام پس از رسیدن به محل حادثه خواهد بود.

مشاهده لاشه هواپیما ۳۰ متر پایین‌تر از قله نول

خلبان بالگرد سپاه پاسداران گفت: با هماهنگی با وزارت دفاع و مرکز هوافضای سپاه و جستجوی یک‌ساعته در مسیر پروازی که از پیش اعلام شد، لاشه هواپیما در یکی از قله‌های کوه دنا رؤیت شد. هواپیما در فاصله‌ای کمتر از ۳۰ متر از قله با کوه برخورده کرده و قطعات بزرگ آن با آرام هواپیمایی آسمان در محل دیده می‌شود.

اورژانس یاسوج مسئول انتقال اجساد است/ تشخیص هویت در شیراز

غفور راستین، رییس مرکز اورژانس استان اصفهان با بیان اینکه انتقال اجساد از محل حادثه بر عهده اورژانس یاسوج است، اظهار کرد: خودروهای حمل اجساد در منطقه استقرار یافته‌اند.

وی با بیان اینکه چنانچه بالگرد امکان نشستن در منطقه و حمل اجساد را داشته باشد، انتقال از طریق هوایی انجام می‌شود، گفت: در غیر این صورت حمل اجساد با استفاده از نیروهای زمینی انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: در صورت عدم توانایی در شناسایی اجساد پزشکی قانونی استان فارس برای تشخیص هویت وارد عمل می‌شود.

اعزام نیروهای متخصص برف و یخ به محل سقوط/ استفاده از تمام ظرفیت امداد هوایی

سلیمی، رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه دیشب استراتژی بررسی منطقه از دو جناح شمالی و جنوبی را در دستور کار قرار دادیم، اظهار کرد: امرو زاب توجه به شرایط مناسب جوی خوشبختانه محل دقیق این هواپیما شناسایی شد.

وی با بیان اینکه نیروهای متخصص برف و یخ برای امدادرسانی در منطقه اعزام می‌شوند، گفت: برای این امر از همه ظرفیتهای امداد هوایی استفاده خواهیم کرد تا بتوان هر چه زودتر اجساد را از محل حادثه منتقل کرد.

محل سقوط هواپیما در مختصاتNC-۴۲۰۰۸  وE۵۱۴۲۹۳

سردار رمضان شهید، سخنگوی سپاه پاسداران با تایید پیداشدن لاشه هواپیما گفت: دو فروند بالگرد نیروی هوا فضای سپاه به مختصاتی که توسط پهپادها اعزام و نقطه دقیق سقوط هواپیما پیدا شد.

وی تصریح کرد: مختصاتNC-۴۲۰۸  وE۵۱۴۲۹۳ محل سقوط هواپیمای شرکت هواپیمایی آسمان است و قرار است تمرکز فعالیت های امدادی هم از طریق زمینی و هم از طریق هلی بورن در این منطقه باشد.

لاشه هواپیما در قله "نِوِل" پیدا شد

به گزارش خبرنگار ایمنا، در حال حاضر "هلی بورن" نیروهای متخصص کوهنوردی توسط بالگردهای موجود در منطقه در حال انجام است .بر اساس مشاهدات عینی بالگرد سپاه محل قطعی سقوط لاشه هواپیما را شناسایی و نیروهای این یگان به منطقه "نِوِل" اعزام شدند.

جستجو در ارتفاعات "شهید" آغاز شد

به گزارش خبرنگار ایمنا بالگردها از ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه در ارتفاعات نقل در قالب ۱۲ پرواز جستجوهای لازم را انجام داده و لاشه هواپیما را مشاهده نکرده اند. در حال حاضر تعدادی از بالگردها با توجه به اظهارات دو نفر از چوپانان منطقه در حال پرواز بر ارتفاعات روستای "شهید" در بخش جنوبی ارتفاعات "نُقُل" هستند.

ورود تکاوران تیپ ۵۵ هوابرد شیراز به منطقه احتمالی سقوط هواپیما

یاری، مدیر روابط عمومی ارتش منطقه اصفهان بابیان اینکه صبح امروز ۳۸ نیروی تکاور ارتش به منطقه "بیده" و "کهنگان" وارد شدند، اظهار کرد: این تکاوران از تیپ ۵۵ هوابرد شیراز امروز از اصفهان به منطقه وارد شده‌اند.

وی تصریح کرد: با حضور فرماندهان ارتش جستجوی میدانی امروز انجام خواهد شد.

تکاوران تیپ ۶۵ "نوهد"برای صعود به مناطق صعب العبور ارتفاعات اعزام شدند

به گزارش خبرنگار ایمنا، به درخواست ستاد مدیریت بحران ویژه حادثه سقوط هواپیمای تهران – یاسوج، تکاوران تیپ ۶۵ "نوهد"برای صعود به مناطق صعب العبور ارتفاعات اعزام شدند. جانشین نیروی زمینی ارتش و فرمانده هوانیروز نیز در این عملیات حضور دارند.

هوا تا بعد از ظهر مناسب است

حسن خدابخش، رییس اداره پیش‌بینی هواشناسی استان اصفهان بدر خصوص وضعیت جوی منطقه جنوب سمیرم اظهار کرد:  در حال حاضر وزش باد ملایم و دید افقی در منطقه نسبتاً خوب است.

وی با بیان اینکه هوای منطقه جنوب سمیرم تا بعدازظهر صاف و وزش باد ملایم است، تصریح کرد: پیش‌بینی میشود که در بعد از ظهر و به ویژه از ساعت ۱۴ افزایش ابر را در منطقه داشته ‌باشیم.

رییس اداره پیش‌بینی هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه دمای منطقه جنوب سمیرم با سه درجه کاهش در حال حاضر صفر گزارش میشود، افزود: نیروهای امدادی باید همه توان خود را تا قبل از ساعت ۱۴ برای پیدا کردن لاشه هواپیما بکار گیرند.

تشدید محدودیت های ترافیکی در مسیرهای منتهی به "بیده" و "کهنگان"/ ورود تکاورهای ارتش به منطقه

به گزارش خبرنگار ایمنا، تاکنون چهار بالگرد بر فراز ارتفاعات دنا کوه به پرواز درآمده، هنوز هیچ نشانی از لاشه هواپیما نیست. خانواده حادثه دیدگان در منازل روستاییان اسکان یافته‌اند و با توجه به ورود تکاورهای ارتش امیدواریم به زودی محل قطعی سقوط هواپیما شناسایی شود.

گفتنی است که محدودیت‌های ترافیکی در مسیرهای منتهی به بیده و کهنگان افزایش یافته و نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز رصد امواج رادیویی را در منطقه آغاز کرده‌اند.

عملیات جستجوی هوایی علاوه بر ارتفاعات "نُقُل" در دیگر ارتفاعات نیز در حال انجام است.

عملیات جستجو از ساعت ۵ و ۳۰ دقیقه بامداد از سرگرفته شد/هوا مساعد است

محسن مومنی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه در سومین روز جستجو برای پیدا کردن لاشه هواپیمای مسافربری تهران – یاسوج عملیات نیروهای امدادی به صورت هوایی و زمینی از سر گرفته شده است، اظهار کرد: امدادگران بر اساس احتمالات و اطلاعات پهپادها عملیات امداد و نجات را از ساعت ۵و ۳۰ دقیقه آغاز کرده‌اند.

وی با بیان اینکه شرایط جوی منطقه دنا کوه امروز در حال حاضر مساعد است، افزود: با توجه به وضعیت موجود بیشترین توان جستجو برای فعالیت بالگردها تعریف شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر سه بالگرد در منطقه استقرار یافته و دو بالگرد نیز در حالت پشتیبانی قرار دارد، گفت: نیروهای نظامی نیز بالگردهای خود را به منطقه اعزام کرده اند.

کد خبر 337826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.