آمادگی ایران برای میزبانی "روز علم ایران و سوئیس" در تهران

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز دوشنبه در دیدارِ سفیر سوئیس در ایران با اشاره به توانمندی ها و دستاوردهای بزرگ علم و فناوری جمهوری اسلامی برای "میزبانی رویدادی تحت عنوان روز علم ایران و سوئیس در تهران" اعلام آمادگی کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، منصور غلامی در دیدار با مارکوس لایتنر در محل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: برگزاری رویداد روز علم ایران و سوئیس می تواند زمینه شناخت و معرفی ظرفیت های علمی دو کشور به یکدیگر را فراهم آورده و آینده روشنی را از توسعه تعاملات علمی رقم بزند.

وی با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده برای سفر وزیر آموزش، تحقیقات و نو آوری سوئیس به ایران در بهار سال آینده (ماه می ۲۰۱۸)، انجام این سفر را "گامی موثر برای پیشبرد و ارتقای همکاری های علمی، آموزشی و فناورانه دو کشور" عنوان و ابراز امیدواری کرد که در این سفر، تعدادی از روسای دانشگاه های برتر سوئیس حضور داشته باشند تا در نشستی مشترک با روسای دانشگاه های برتر ایران، زمینه های توسعه و تحکیم همکاری های علمی را مورد بحث و برنامه ریزی قرار دهند.

وزیر علوم تاکید کرد: نقشه راه توسعه مناسبات دو جانبه ایران و سوئیس که به امضای روسای محترم جمهور دو کشور در اسفند ماه ۱۳۹۴ رسید، از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است. همکاریهای علمی مندرج در این سند نیز نشان از اهمیت این حوزه دارد و ما آمادگی کامل خود را برای عملیاتی کردن این تفاهمات اعلام می کنیم.

غلامی با بیان اینکه "جمعیت مسلمان و ایرانیان غیر مقیم در سوئیس، جمعیتی قابل توجه هستند"، تاکید کرد: ایرانیان متخصص زیادی نیز در سوئیس حضور دارند که می توانند به توسعه همکاری های دو کشور کمک کنند.

وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود از آمادگی ایران برای اعطای بورسیه تحصیلی در رشته زبان و ادبیات فارسی و رشته های اسلام شناسی و مطالعات ایران به داوطلبان و دانشجویان کشور سوئیس خبر داد و تاکید کرد: انجام پژوهشهای مشترک علوم انسانی، علوم اجتماعی، فرهنگ و هنر به منظور شناخت دقیق تر ظرفیت های فراوان زبانی، فرهنگی و تمدنی ایران و نیز ایجاد تعاملات بیشتر دو جانبه با سوئیس و تبادل تجربیات در حوزه های فناوری و نوآوری، تربیت بدنی، علوم فنی و مهندسی، از دیگر پیشنهادی ما برای همکاری است.

غلامی با اشاره به انتخاب دانشگاه صنعتی اصفهان برای پیگیری تعاملات و ارتباطات علمی و دانشگاهی ایران با سوئیس گفت: با توجه به ظرفیت های کشور سوئیس در آموزش دوره های فنی و اجرای برنامه های مهارت آموزی، افزون بر ظرفیت های علمی و فنی و دانشگاهی دانشگاه صنعتی اصفهان، ‌ دو دانشگاه فنی و حرفه ای و علمی و کاربردی هم در نشست های آتی حضور یابند و از تجربیات به دست آمده در این زمینه بهره مند شوند.

حضور اساتید ایرانی در سوئیس سرمایه ارتقای ارتباطات دو کشور است

سفیر سوئیس در تهران نیز در این دیدار با تاکید بر علاقه مندی و اراده بالای دولت متبوع خود در توسعه همکاری ها با جمهوری اسلامی ایران از جمله همکاری های علمی و فناورانه اظهار کرد: برای بهره گیری بیشتر از نشست آتی مسئولان وزارت علوم دو کشور در بهار سال آینده در تهران، به نظر می رسد تعیین محورهای مشخص همکاری میان دو کشور می تواند سرعت بخشی به برنامه های توسعه تبادلات و همکاری های علمی فیمابین را به ارمغان آورد.

مارکوس لایتنر همچنین به حضور موثر تعداد زیادی از محققان و استادان ایرانی در دانشگاه ها و مراکز علمی و فناورانه سوئیس اشاره کرد و گفت: حضور این افراد سرمایه بسیار خوبی برای ارتقای ارتباطات و همکاری های علمی میان دو کشور به شمار می رود.

توسعه همکاری های علمی ایران و سوئیس نیاز به برنامه جدی تر دارد

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل نیز در این نشست، کشور سوئیس را از جمله کشورهای هدف وزارت علوم برای توسعه همکاری ها عنوان کرد و افزود: با توجه به این رویکرد در وزارت علوم، کنسرسیومی از دانشگاه های برتر ایران به مسئولیت دانشگاه صنعتی اصفهان تشکیل شده است تا برای توسعه همکاریهای علمی، برنامه و نقشه راه تدوین کند.

حسین سالار آملی گفت: کشورهای سوئیس و ایران، ظرفیت های بالقوه و بالفعل زیادی برای همکاری های علمی دارند اما سطح همکاری های موجود با این ظرفیت ها فاصله زیادی دارد. از این رو به نظر می رسد باید عزمی جدی تر و برنامه های مدون تری برای توسعه همکاری ها تدوین، ارایه و عملیاتی کرد.

وی همچنین به زمینه ها و اولویت های توسعه همکاری های علمی و تحقیقاتی ایران و سوئیس اشاره و خاطر نشان کرد: ‌انجام طرح های تحقیقاتی مشترک، تبادل استادان و دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی برای استفاده از فرصت های مطالعاتی و دوره های آموزشی کوتاه مدت، ایجاد رشته، دانشکده و دانشگاه های مشترک، استفاده از استاد راهنماهای مشترک در پایان نامه ها و رساله ها، از جمله حوزه هایی دانست که ما علاقه مندی خود را به توسعه آنها اعلام می کنیم.

کد خبر 337800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.