ارایه ۲۲۰ رشته در دانشگاه علمی کاربردی اصفهان

رییس دانشگاه علمی کاربردی گفت: دانشگاه علمی کاربردی ۸۰۰ شغل را به رشته تبدیل کرده و از این تعداد، ۲۲۰ رشته در اصفهان ارایه می‌شود که این رشته‌ها بر اساس تقاضا عرضه شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا عصر امروز -دوشنبه، ۳۰ بهمن- سید حسن قاضی عسکر در نشست خبری دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار دانشجو در کل کشور، چهار هزار و ۵۰۰ نفر از آنان در مراکز علمی کاربردی تحصیل می‌کنند، اضافه کرد: هدف اصلی دانشگاه علمی‌کاربردی تربیت نیروی ماهر است تا پس از آن شغل پیدا کنند.

وی اضافه کرد: یکی از اقدامات ارزشمندی که در این دانشگاه انجام شده عقد تفاهم نامه همکاری میان دانشگاه علمی کاربردی و فنی حرفه ای است تا از امکانات آموزشی به صورت تجمیعی استفاده شود، در این صورت علاوه بر اینکه متقاضیان دوره می بینند مهارت لازم را فرا گرفته و مدرک مربوطه را نیز اخذ می کنند.

رییس دانشگاه علمی کاربردی استان اصفهان با بیان اینکه متاسفانه آموزش‌ها در کشور صرفا نظری شده است، گفت: این درحالی است که تنها ۲۰ درصد از آموزش‌های کشور بر خلاف کشورهای خارجی عملی است. بسیاری از بازارهای کار در برخی رشته ها اشباع شده و این نوعی ضرر ملی است. ۷۰ درصد از آموزش‌های دنیا مهارتی و ۲۰ درصد نظری است اما در کشور ما این رویه برعکس است.

وی  با اشاره به نظام دوگانه آموزشی که در دنیا، افزود: در دنیا مراکز دانشگاهی وجود دارد که در کنار صنعت فعالیت می کند، در نظام دوگانه دولت، صنایع را قابل دانسته و حمایت مادی از این مراکز می‌شود و سالیانه دو میلیون دلار صرف مراکز آموزشی می‌شود تا نیروهای مجربی در صنایع مشغول به کار شوند.

وی افزود: متاسفانه در دانشگاه علمی کاربردی هیچ گونه یارانه ای از دولت گرفته نمی‌شود و امکان گسترش نیز نداریم.

قاضی عسکر با اشاره به کیفی سازی دانشگاه های علمی‌کاربردی نیز گفت: مدرس‌های دانشگاه علمی‌کاربردی باید سه سال سابقه و فعالیت در حوزه تدریسی خود را داشته باشند و این یک فرآیند سخت و زمان بر است، عده‌ای هم مدرس خبره و کارکشتگان صنعت هستند و ممکن است مدرک دانشگاهی نداشته باشند، اما از آنها در این مراکز استفاده می‌شود، البته ممکن است در برخی از رشته ها نیز مدرس کمی وجود داشته باشد به عنوان مثال در حوزه چاپ و نشر اساتید کمی وجود دارد.

وی در پاسخ به اینکه چرا مقطع کارشناسی ارشد در اکثر دانشگاه‌های علمی کاربردی ارایه نمی‌شود، افزود: در کجای دنیا رسم است که پس از اتمام کارشناسی، فرد حتما کارشناسی ارشد بخواند؟ اکنون در کشورتعداد زیادی فارغ التحصیل بیکار وجود دارد، این معضل در آلمان نیز است، البته برخی از مراکز صنعتی و فنی دوره‌های ارشد برگزار می کنند، اما دغدغه دانشگاه علمی کاربردی اراه تحصیلات کاربردی است، البته در صدد برگزاری دوره های تحصیلات تکمیلی مشترک هستیم و احتمالا این مهم از سال ۹۸ اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه برخی از افراد پس از طی مدارج علمی بالا متوجه می‌شوند به رشته انتخابی خود علاقه ای ندارند، اظهار کرد: با توجه به چنین مشکلی قرار است در دانشگاه علمی کاربردی، ابتدا رشته ها و نوع بازار کارشان به دانشجویان معرفی شود و یک ترم در آن تدریس کنند تا در صورت مناسب نبودن رشته در پایان همان ترم آن را تغییر دهند.

کد خبر 337794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.