یک شکست و یک پیروزی در مستند «قائم مقام»

در مراسم اکران مستند قائم مقام در دانشگاه اصفهان، عماد الدین باقی و عبدالحسین ساسان ضمن نقد مستند قائم مقام، به سوالات و شبهات پیرامون شخصیت و عملکرد آیت الله منتظری پاسخ دادند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در برنامه‌ «آیت‌الله منتظری از نگاه مستند قائم مقام »که عصر امروز دوشنبه-۳۰ بهمن- در تالار آوینی دانشگاه اصفهان برگزار شد، عماد الدین باقی، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر بعد از اکران مستند قائم مقام، ضمن تسلیت به حادثه دیدگان هواپیمای تهران_ یاسوج در دانشگاه اصفهان گفت: آیت الله منتظری علی رغم روش های مختلف بایکوت و حذف وی از خاطره ها به دلیل شخصیت کلیدی که داشت، همچنان در خاطره ها باقی ماند.

وی با بیان اینکه مستند از لحاظ تکنیکی ضعف داشت، افزود: در واقع موضوع مستند است که به آن اهمیت می دهد و باید گفت که شیوه سنتی «تک خوانی» دیگر جوابگو نیست و باید از شیوه مناظره و بیان نظرات بیشتر استفاده کرد تا مخاطب بتواند خود قضاوت کند؛ این مستند شبیه یک کتاب داستانی است که چند صفحه از آن را به خواننده ارائه دهید، از این رو نمی توان شکاف ها و ابهامات را به وسیله آن پر کرد.

باقی با اشاره به یکی دیگر از نقطه ضعف‌های مستند قائم مقام گفت: این مستند از چهره‌های مورد قبولی استفاده نکرده و همچنین تعبیراتی به کار برده که برای نسل جدید چندان تعریف شده نیست. من به شرطی در این مستند مصاحبه کردم که متن مصاحبه من به طور کامل نشان داده شود؛ چراکه تکه های گزینش شده تحریف کننده است، اما بر خلاف انتقادات، از فرصت استفاده کردم و مطالبی که تاکنون قابل انتشار نبود را به دست خود این افراد منتشر کردم و اگر کسی می خواهد اطلاعات کاملی در این حوزه داشته باشد، در کنار این مستند مصاحبه کامل من را نیز بخواند.

عمادالدین باقی در پاسخ به این سوال که چرا آیت‌الله منتظری از همان اول انقلاب رویکرد حقوق بشری نداشت، گفت: انقلاب اسلامی آخرین انقلاب قرن بیستم و یک تحول عظیم بین المللی به شمار می رفت و آیت الله منتظری با این که فرزند انقلاب بود، اما شخصیتش از اندیشه های او جلوتر بود؛ او به لحاظ شخصیتی آزاده و دموکرات بود، اما تفکر دموکرات نداشت، در واقع باید گفت آیت‌الله منتظری فقیه سنتی شیعه بود.

وی در باره علت سکوت آیت‌الله منتظری در مورد قضیه آیت‌الله شریعتمداری گفت: سکوت در بسیاری از موارد و به ویژه در بین سیاستمداران حرف های نگفته‌ای را با خود به همراه دارد.

باقی با بیان اینکه شهروندان عادی حق اعتراض به کمبود های جامعه و عملکرد مسئولان را دارند، گفت: آیت الله منتظری به عنوان یک عالم وظیفه خود می دانست که به شرایط جامعه که نیاز به بررسی بیشتر دارد، اعتراض کند.

عمادالدین باقی با بیان این که «حصر آیت‌الله منتظری از لحاظ قانونی و شرعی مبنایی نداشت»، گفت: در فیلم قائم مقام ادعا شده که شورای عالی امنیت ملی دستور حصر را داد در صورتی که اینگونه نیست.

وی درباره ماجرای مک فارلین گفت: در قضیه مک فارلین چند فرضیه وجود دارد  و همه می گفتند نامه فرستاده شده به آمریکا از طرف دوستان سید مهدی هاشمی بوده، اما من در مقام پژوهشگر  اینها را فرضیه تلقی می کنم.

حقوق بشر مغفول مانده

عبدالحسین ساسان، فرزند آیت الله طاهری نیز در این مراسم گفت: تخصص من در حوزه اقتصادی است و پرهیز دارم که در مسائل سیاسی اظهار نظر کنم، اما فکر می کنم دلیل دعوت من به این جلسه، دوران کودکی است که من در قم سپری کردم و شاهد تعاملات و ارتباطات پدرم با آیت الله منتظری بودم و حال می توانم از این فرصت برای بازگویی بعضی خاطرات استفاده کنم.

وی افزود: یکی از صفات بارز آیت الله منتظری، حافظه فوق العاده قوی ایشان بود که به کمک این حافظه در بسیاری از درس های فقهی آیت الله مجتهدی تاثیر می گذاشتند؛ بنده به دلیل رشته تحصیلی خود می گویم، ایشان از دید اقتصاد در مسائل فقه بسیار پویا بودند و برخی از نظرات خود را به همین دلیل تغییر می دادند؛ یک فقیه نوآور همواره  به دنبال تغییر است و آیت الله منتظری هم در سیر تکامل نظرات علمی به ابواب فراموش شده فقه می پرداختند.

فرزند امام جمعه سابق اصفهان گفت: واقعیت این است که خیلی برای روی کار آمدن جمهوری اسلامی زحمت کشیده شد، اما ادامه راه انقلاب بدون یک نظر فقهی پویا در مورد حقوق بشر ممکن نیست. اعتقاد داریم که تمام مخلوقات حق حیات دارند و باید به آنان توجه شود.

وی خاطرنشان کرد: چیز مهمی که ممکن است همه چیز را به نابودی بکشد همین مساله محیط زیست است. به رژیم گذشته در خصوص محیط زیست انتقادات زیادی وارد بود، اما هم‌اکنون نیز در محیط زیست کاستی‌های زیادی داریم به طوری‌که نباید از آب‌های زیرزمینی برداشت بی‌رویه می‌کردیم.

وی یادآور شد: درخت را با صفات خوب و بد نمی شناسند بلکه ثمره و میوه آن اهمیت دارد؛ در همین راستا لازم است تنش های اجتماعی کاهش پیدا کند و همه جناح ها به اشتباهات خود اعتراف کنند و به بزرگترین دغدغه مردم یعنی اشتغال بپردازند. 

  عبدالحسین ساسان، گفت: پدر بنده آیت‌الله طاهری در دهه ۶۰ بی‌وقفه بین قم و تهران سفر می‌کردند. پدرم ارادت خاصی به آیت‌الله منتظری داشت و همه می‌دانستند که گرم‌ترین بحث‌های فقهی را آیت‌الله منتظری، آیت‌الله شیبری زنجانی و پدرم آیت‌الله طاهری دارند و اگر دقت کرده باشید در نامه استعفای آیت‌الله طاهری از امامت جمعه اصفهان، اعتراض به حصر آیت‌الله منتظری از فرازهای مهم این استعفا است.

ساسان تأکید کرد: این مجموعه مستند از یک شکست و یک پیروزی خبر می دهد؛ به عقیده من این نوسانات نه عامل پیروزی است و نه شکست و پیروزی زمانی محقق می شود که جوانان ما اشتغال داشته باشد.

کد خبر 337793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.