آزمون‌ها جریان تعلیم و تربیت را مختل کرده است

رییس اداره دوره دوم آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: آزمون‌ها جریان تعلیم و تربیت را مختل کرده بود و این دغدغه و استرس از همان ابتدای دوران تحصیل برای دانش‌آموزان وجود داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا نظریان صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری اظهار کرد: تربیت یک فرآیند منظم و مستمر در جهت رشد همه‌جانبه شخصیت دانش‌آموز است تا در این فرآیند، دانش‌آموز دانش و معارف بشری را کسب کند و با ارزش‌ها و هنجارهای جامعه آشنا شود و این فرآیند، بستری برای رشد و شکوفایی استعدادها باشد. در واقع نظام تعلیم و تربیت موفق را در جهان با این سه شاخصه می‌شناسیم.

وی ادامه داد: ارزشیابی و سنجش در دوره ابتدایی، کیفی و توصیفی است و فلسفه این یادگیری به اعتقاد روانشناسان و جامعه‌شناسان، یادگیری در فضایی پر از امنیت و آرامش روانی است.

نظریان افزود: برنامه حدف آزمون‌ها یک اقدام بخردانه و رأی شورای عالی آموزش و پرورش بوده که هدف آن، بازگرداندن ارزش‌های اصیل در دوران ابتدایی است که دوران نشاط کودکان است تا این یادگیری با بازی تلفیق شده و در فضای امن روانی فراهم شود

رییس اداره دوره دوم آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: این آزمون‌ها جریان تعلیم و تربیت را مختل کرده بود و این دغدغه و استرس از همان ابتدای دوران تحصیل برای دانش‌آموزان وجود داشت. حذف آزمون‌های ورودی اقدامی در جهت بازگرداندن ارزش‌های اصیل و تزریق بازی و نشاط به دوران کودکی است تا کودکان بدون دغدغه خاطر در کنار همدیگر آموزش ببینند و مسائل و مهارت‌های اجتماعی را در فضایی امن تجربه کنند.

وی با اشاره به طرح شهاب و رویکرد جایگزین اضافه کرد: طرح شهاب در جهت تقویت دانش‌آموزان با استعداد از سال‌ها قبل بنیانگذاری شده و در حال اجرا است.  شهاب سرواژه عبارت شناسایی و هدایت استعدادهای برتر دانش‌آموزان است.

نظریان اظهار کرد: روش‌های مختلفی برای شناسایی دانش‌آموزان وجود دارد و یکی از آن روش‌ها در کشور روش تفکیکی و جداسازی است که در حال حاضر در قالب مدارس سمپاد و استعدادهای درخشان اجرا می‌شود و دانش‌آموزان با استعداد جدا می‌شوندوی خاطرنشان کرد: روش دوم در دوره ابتدایی روش جهشی است و قطعاً دانش‌آموزان با استعداد می‌توانند دو یا سه پایه را در دبستان به صورت جهشی بگذرانند.

وی ادامه داد: رویکرد سوم روش تلفیقی و غنی‌سازی است و طرح شهاب بر مبنای رویکرد تلفیقی است که طرحی هدایت محور بوده و به جای تفکیک یک عده و فرستادن آنها به مدارس نیزهوشان، همه دانش‌آموزان را با استعدادهای آنان در نظر می‌گیریمرییس اداره دوره دوم آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: در طرح شهاب استعداد تحصیلی مدنظر نیست و طرح شهاب مبنای علمی و روانشناختی دارد که در بیشتر کشورهای اجرا می‌شود.

نظریان با اشاره به اینکه هشت استعداد در طرح شهاب قابل رصد و شناسایی برای معلمان پایه چهارم و پنجم و ششم است، اظهار کرد: این برنامه بر مبنای هوش‌های هشت‌گانه استعداد کلامی، ریاضی، اجتماعی، طبیعت‌گردی، علوم تجربی و فرهنگ دینی است و این موارد استعدادهایی هستند که مبنای روانشناختی داشته و طرح شهاب آن‌ها را منعکس خواهد کرد.

وی افزود: مبنای حذف آزمون‌ها یک کار پژوهشی و در سطح علمی و بر اساس استعدادها است تا هویت موفق دانش‌آموزان شکل بگیرد.

کد خبر 337784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.