تعداد مدارس تیزهوشان اصفهان در سه سال گذشته کاهش یافت

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان از کاهش تعداد مدارس تیزهوشان استان در سه سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رحیم محمدی صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری با اشاره به حذف آزمون‌ها در دوره ابتدایی، اظهار کرد: در استان نزدیک به شش هزار دانش‌آموز تیزهوش وجود دارند که هزار و ۸۰۰ نفر دانش‌آموزان دوره اول هستند.

وی افزود: در مدارس نمونه دولتی نزدیک به پنج هزار دانش‌آموز را در آزمون گزینش می‌کنیم که نسبت به پایه هفتم که سه هزار دانش‌آموز را در استان اصفهان داریم، رقم کمی است. هزار دانش‌آموز در استان اصفهان و ۲۰ هزار دانش‌آموز در کشور در مدارس تیزهوشان درس می‌خوانند که همین موضوع، چالشی را در این حوزه ایجاد کرده است.

محمدی ادامه داد: در مدارس شبانه‌روزی با کمبود منابع روبه‌رو هستیم و در حوزه آموزش استثنایی نیز دانش‌آموزانی با نیازهای ویژه در استان وجود دارند. امروز آموزش و پرورش کشور با عدم تعادل نیروی انسانی روبه‌رو شده است و همه این موارد از چالش‌های آموزش و پرورش کشور و استان است.

وی گفت: البته خرسندیم که نظام آموزشی کشور با وجود این کمبودها تعدادی دانش‌آموز توانمند تربیت کرده و امروز شاهدیم که به دلیل مطرح شدن حذف آزمون‌ها که موضوع قابل دفاعی است، جامعه این‌طور به هیاهو افتاده و توجه به سایر حوزه‌ها ضروری است.

محمدی خاطرنشان کرد: میانگین توسعه‌یافتگی هر کشور، سهم آموزش و پرورش از سرانه ناخالص ملی است و با توجه به اینکه میانگین جهانی ۶ درصد است اما میانگین ایران ۱.۸ درصد است که این موضوع دغدغه ما محسوب می‌شود و توجه به این دغدغه‌ها لازم است. باید کل آموزش و پرورش را در نظر بگیریم و خانواده‌ها، جامعه و متخصصان در این زمینه نظر دهند تا آموزش و پرورش کارآمدی باشیم.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: بحث دیگر تأثیر این آزمون بر حوزه تعلیم و تربیت است و مهم‌ترین چرخشی که در سند تحول وجود دارد این است که مدرسه را تبدیل به نهاد تربیتی و اجتماعی کنیم و این امر در حذف آزمون‌ها مورد توجه بوده و تلاش می‌کنیم به این هدف نزدیک شویم.

محمدی با بیان اینکه این موضوع از سه منظر قابل تحلیل است، گفت: تحلیل اول از منظر ارزشیابی است و باید حین یادگیری صورت بگیرد. در واقع در یادگیری تغییر رفتار علمی، تربیتی و اجتماعی دنبال می‌شود. یادگیری برای ارزشیابی در مدارس خاص اتفاق افتاد و باید این برنامه در ساختار اصلاح شود.

وی ادامه داد: نهاد آموزشی باید تبدیل به نهاد تربیتی و اجتماعی شود و نخبه‌ها در جامعه با توانمندی‌های مختلف کار کنند. البته جداسازی در نظام آموزشی توصیه نمی‌شود. همچنین در آموزش و پرورش با آسیب‌هایی روبه‌رو هستیم و باید در جهت رفع آن‌ها مداخله کنیم و البته در این زمینه اختلاف نظرهایی وجود دارد که شورای عالی آموزش و پرورش به این امر می‌پردازد.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان یادآور شد: زمانی در اصفهان چهار مدرسه تیزهوشان وجود داشت و در طی این سال‌ها  تعداد این مدارس به ۱۲ مدرسه رسیده است. در استان اصفهان در مجموع ۲۸ مدرسه تیزهوشان وجود دارد.

محمدی اظهار کرد: در طول سه سال گذشته در حوزه برنامه‌های مدارس خاص تلاش زیادی کردیم و با کاهش مدارس تیزهوشان در اصفهان با کمترین تنش روبه‌رو شدیم و ۱۲ مدرسه تیزهوشان را به هشت مدرسه کاهش دادیم. 

وی اضافه کرد: سال گذشته بر اساس اطلاعات آماری آموزش و پرورش، بالاترین رشد معدل را در دوره متوسطه در اصفهان داشتیم و تعداد پژوهش‌سراها از ۲۰ مرکز به ۴۰ مرکز رسیده است. در حوزه مهارت‌ها ۴۲ درصد پوشش فنی و حرفه‌ای و کارودانش داشتیم و این موارد در طول سه سال گذشته اتفاق افتاده است.

محمدی گفت: آزمون‌ها در دوره ابتدایی بیشترین آسیب را به دانش‌آموزان وارد می‌کند و برای اینکه این دوره کارایی بهتری پیدا کند، حذف این آزمون‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

کد خبر 337774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.