۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶
شب های اصفهان را دیدنی کنیم

یک کارشناس ارشد معماری گفت: با توجه به نزدیک شدن به ایام نوروز و همچنین ورود موج جدیدی از مسافران به شهر زیبای اصفهان، به کارگیری روند نورپردازی "دید شب" یکی از ارکان جذب و الهام شرایط مطبوع به کاربران فضای شهری است.

عادل بیژن در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: یکی از برنامه‌ریزی های موفق شهرداری اصفهان به منظور رونق هر چه بیشتر سیما و منظر شهری استفاده از نور بوده، به گونه ای که یکی از اساسی‌ترین نیازهای بشری یعنی نورپردازی و ایجاد تخیل در شب را به تصویر کشیده است.

وی اضافه‌کرد: نمونه‌های بسیار زیبایی از این مورد در حاشیه اتوبان غدیر و همچنین بر بستر رودخانه زاینده رود پدیدار شده است. در نظر گرفتن دید شب یکی از نکات حائز اهمیت در به کارگیری خلجان‌های ذهنی برای کاربران است به گونه ای که در فصول سرد سال که زمان تاریکی بیش از دیگر فصل‌ها است، نمایش ویژه ای را در سطوح مختلف بصری شهر فراهم می آورد.

این کارشناس ارشد معماری یادآور شد: با توجه به نزدیک شدن به ایام نوروز و همچنین ورود موج جدیدی از مسافران به شهر زیبای اصفهان، به کارگیری روند نورپردازی "دید شب" یکی از ارکان جذب و الهام شرایط مطبوع به کاربران فضای شهری است، با این شرط که گستره به کار گیری این روند را تا سطوح و لایه های پنهان‌تر شهری نظیر محلات نیز به پیش برد.

بیژن با بیان اینکه حجم به کارگیری این نورپردازی نیز باید در مقیاسی فراتر به کارگرفته شود و در اصطلاح مقیاسی فراشهری داشته باشد، گفت: یکی از مقیاس‌های فراشهری که در بستر شهر اصفهان قرار داشت، رودخانه زاینده رود است، استفاده توامان از این بستر و همچنین احیای بناهای در مسیر آن می تواند به اوج خلاقیت بصری شهر افزوده و خاطره‌ای زیبا و فراموش ناشدنی در افکار بینندگان پدید آورد.

وی ادامه داد: بدنه پل‌هایی همچون خواجو، سی و سه پل، چوبی و مارنان بستر بسیار جذابی به منظور این نورپردازی ماهرانه است، البته وجود چنین نورپردازی و ترکیب رنگ ها حتما باید با حضور افراد توانمند و ماهر در این زمینه صورت پذیرد، زیرا در صورت انجام یک حرکت بدون مطالعه منجر به نتیجه ای معکوس خواهد شد.

این کارشناس ارشد معماری اضافه کرد: در کنار المان‌های اصیل و سنتی شهر اصفهان در بافت تاریخی، توجه به برخی از شرایط جغرافیایی و سطوح توپوگرافی موجود نیز می‌تواند در این روند تاثیرگذار باشد.

بیژن خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مکان‌هایی که خاصیت فراشهری دارد، دامنه کوه صفه است، به گونه ای که هر گونه تاثیرگذاری بر دامنه آن می‌تواند در مقیاسی وسیع به جذب مخاطب پرداخته و تاثیری شگرف بر گستره وسیعی از ساکنان شهر داشته باشد.

وی اظهارکرد: اصفهان با توجه به پیشنیه تاریخی بسیار غنی و همچنین بستری که این پیشنیه را با توجه به مردمانی هنرور پدید آورده، دارای ذخیره‌ای عظیم از دستاوردهای هنری و الگوهای زیباشناسی است.

وی با بیان اینکه در امتداد همین فنون و هنرها بوده است که مهد و ماوای بسیار مستحکمی برای ابداع انواع ظرافت‌های بی‌بدیل شکل می‌گیرد، گفت: در همین راستا سیمای شهر و منظر انسانی، جزء جدایی ناپذیر از کالبد زندگی شهری بوده و به همراه پیشرفت هنرها، خود نیز جلوه‌ای از تجلی ذات اصیل و بی بدیل خرد توانای اهالی شهر می شود، به گونه ای که در زمان اوج اقتدار خود یعنی زمان حکومت صفویان به مرکز توجه و رکن اصلی آموزه انگاری دیگر مردمان جهان مبدل می شود.

این کارشناس ارشد معماری ادامه داد: چه بسیار سخن‌ها از ناصرخسرو گرفته تا «شاردن»، «مادام دیولافوآ» و «پاسکال کست» موجود است که همگی بر ترکیبی بی‌بدیل و وحی آمیز از این شهر در دوره های سده های میانه دلالت دارد.

بیژن ادامه داد: چنین پیشرفت چشمگیر و زبانزد جهانیان به یکباره و در دوره حکومت قاجار به تزلزل و تنزل روی می نهد و از پلکان پیشرفت با سرعت هر چه تمام‌تر به سمت زمین سقوط می کند، اگرچه جان فشانی‌های بسیاری به منظور جلوگیری هر چه بیشتر از این انحطاط انجام می‌پذیرد، اما به یک‌باره عنان از کف صاحبان و تاثیرگذاران به در رفته و پرده خیالات دریده می شود.

وی اضافه کرد: در هر دو دوره پهلوی اول و دوم تلاش های بسیار زیادی برای زدودن عقب ماندگی‌های قاجار و همچنین بازآفرینی هویت شهرها اما در قالبی نئوکلاسیک انجام پذیرفت که دارای نقاط قوت و ضعف بسیاری بوده و از مجال این گفتگو فراتر است.

این کارشناس ارشد معماری خاطرنشان کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی و پس از تحولات عمده چند دهه اخیر، تغییرات بسیار گسترده ای در شکل و آرایش شهرها رخ داد، به گونه ای که هویت اصلی جایگزین سیاست گذاری های نادرست و همچنین درگیر مطالعات تا حدودی نصفه نیمه و با سرعت عمل بالا شد، به گونه ای که در طول ۳۰ سال احکام و قوانین چندین و چند بار تجدید و بازنگری شدند و با سیر حرکتی پیش رو چندان امیدی به نجات هویت اصلی شهرها و بافت های تاریخی موجود نیست.

بیژن اظهارکرد: با توجه به مسایل و پیشینه‌های فرهنگی، تاریحی هنوز هم می توان سیما و منظر شهری اصفهان را در خور توجه و اهتمام بیشتر دانست و درصدد رفع موانع توسعه و توجه هر چه بیشتر به آن برآمد، یکی از اصیل ترین و خوش فرم ترین تناسبات در این مجموعه گردآوری شده به گونه ای که هنوز و با تمام بی مهرهای انجام گرفته در مورد آن می توان غبار غفلت از آن زدود و با تفکری راستین کمر همت بسته و چهره رویایی آن را از پس غبار بی‌توجهی ها و نابخردی‌ها نمایان کرد.

وی با بیان اینکه برای بررسی و توجه هر چه بیشتر به منظر شهری، دو دسته نگاه نمایان است، گفت: یکی برنامه های کوتاه مدت و دیگری برنامه های بلندمدت که هر دو دیدگاه به گونه ای خلل ناپذیر به یکدیگر وابسته است، به گونه ای که غفلت از یکی و پرداخت به دیگری به ثمر نخواهد نشست. در مورد دیدگاه بلند مدت باید به دنبال تدوین قوانین به روزتر و حتی تغییرات وسیعی از ملاحظات منطقه ای برآمد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: با نگاهی به شهرهای موفقی چون برازیلیا، پاریس و استانبول و .. در این زمینه می توان دریافت که کاربری شهرها در دهه‌های گذشته تغییرات چشمگیری به سبب نوع و عملکرد ابزارهای دست بشر داشته است.

وی اضافه‌کرد: دیدگاه بلندمدت نیازمند شناخت عمیق تری نسبت به انسان حال حاضر است. این روند در پی پیشرفت تکنولوژی بسیار زیاد دستخوش تغییراتی حتی گاهی ارگانیک، در سیر تکاملی انسان شده است، بنابراین باید دید شهروندان اصفهانی چه تغییراتی نسبت به آنچه در گذشته در زمان تدوین قوانین شهرسازی دارا بوده اند را متقبل شده اند و در این مرحله دیدگاه روانشناسان اجتماعی تاثیر بسزایی در پاسخ به این پرسش بازی خواهد کرد.

این کارشناس ارشد معماری اضافه کرد: در مرحله بعدی تدوین پروژه های کوتاه مدت در مسیر پروژه های بلندمدت می‌تواند به پیشبرد هر چه سریعتر این مهم اهتمام بورزد.  

کد خبر 337748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.