اطلاع از اتفاقات گذشته شهر، هر وجدان بیداری را به درد می‌آورد

رییس کمیسیون امور اقتصادی و گردشگری شورای شهر اصفهان گفت:مدیریت جدید شهری، وارث شرایط نگران کننده گذشته است و اگر به آن دقت نشود، در کوتاه مدت با بحران روبرو می ‌شویم و شاید اصفهان دیگر قابل زیست نباشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نصیر ملت شامگاه یکشنبه در جلسه «تحلیل اقتصادی مدیریت شهری اصفهان» که در دفتر حزب ندای ایرانیان برگزار شد، با اشاره به شرایط اقتصادی شهر اصفهان اظهار کرد:  زمانی گفته می‌شد قرار است زاینده رود خشک شود، اما هیچ کس باور نمی‌کرد، ولی اینک شاهد این فاجعه در اصفهان هستیم، امروز هم زنگ خطر بحران های مختلف به گوش می‌رسد.

رییس کمیسیون امور اقتصادی و گردشگری شورای شهر اصفهان با اشاره به بودجه شهرداری اصفهان در سال ۹۶ اظهار کرد: این بودجه دو هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان بود و طبق آمار حاصله از درآمد شهرداری، تاکنون تنها یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن محقق شده، این یعنی ۵۷ درصد از کل بودجه تحقق یافته است، در نهایت پیش بینی می‌شود تا ماه بعدی ۴۰۰ میلیون دیگر به این رقم اضافه شود.

ملت اضافه کرد: بخش عمده‌ای از این درآمد حاصل صدور عوارض ساختمانی، تراکم، جرایم ماده صد، کسری پارکینگ و ... است، این بخش که ناپایدارترین نوع درآمد شهر را تشکیل می‌دهد، ۷۰ درصد از بودجه را شکل داده، حتی اگر هم این نوع درآمد محقق شود، برای جبران آسیب‌های ناشی از آن باید هزینه‌های زیادی پرداخت.

شهر قهرمان می خواهد

وی اظهارکرد: هزینه و فایده این نوع کسب درآمد باید شفاف شود، زیرا زیان‌های این نوع تامین درآمد برای برخی از مدیران قابل درک نیست.

رییس کمیسیون امور اقتصادی و گردشگری شورای شهر اصفهان با اشاره به وام هایی که شهرداری دریافت کرده است، گفت: بازپرداخت این وام‌ها نیز عمدتا با بهره‌های بالا و با دیرکرد همراه است که توجیه اقتصادی برای مدیریت شهری ندارد.

ملت با اشاره به کاهش درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش افزوده که تاثیراتی بر درآمد شهری داشته است، اظهارکرد: پیش بینی درآمد استان حدود ۶۲ هزار میلیارد تومان (جی دی پی) بوده که به گفته رییس سازمان برنامه و بودجه استان این رقم به زیر ۴۰ میلیارد تومان رسیده است، زیرا درآمد صنایع بزرگ استان مانند سیمان و فولاد وسنگ کاهش داشته است.

وی با اشاره به تحقق بودجه شهرداری در سال بعدی تصریح کرد: با توجه به ترسیم وضعیت موجود و با توجه به وام‌های دریافتی در نهایت رقم یک هزار و ۸۰۰ میلیاردی که امسال محقق شده، پیش بینی می‌شود به دو هزار و دویست میلیارد تومان برسد.

رییس کمیسیون امور اقتصادی و گردشگری شورای شهر اصفهان اذعان کرد: باتوجه به چنین وضعیتی، باید قهرمانانی به کمک شورا و شهرداری بیایند تا بتوان مشکلات را حل کرد.

فعالیت در ابری از ابهام

ملت با اشاره به اینکه از زمان ورود اعضای دوره پنجم شورا آمار ارائه شده در خصوص مبلغ مورد نیاز برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام متفاوت بود، گفت: رقمی بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای این منظور نیاز است، البته یکی از برنامه‌های کمیسیون اقتصادی بررسی هزینه‌های پروژه های نیمه‌کاره بر اساس اعلام شهرداران و مسئولان است، اما امروزه اطلاعاتی از سوی معاونت عمران و برنامه ریزی و شهرداران مطرح شده که عمدتا با هم تناقض دارد، به طور کلی اعضای شورا در یک فضای ابهام قرار دارند و هیچ کسی نمی‌داند وضعیت پروژه های نیمه تمام شهرداری دقیقا به چه صورتی است.

پروژه هایی با هزینه‌های دنباله‌دار

وی با اشاره به تشکیل کارگروه ارزیابی برنامه و بودجه سال ۹۷ اظهارکرد: قرار شد برای اجرای پروژه‌ها طرح وجود داشته باشد، اما به جرات می‌گویم حتی یک پروژه در این شهر پیوست‌های مورد نیاز از قبیل فنی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ترافیکی...  را ندارد.

رییس کمیسیون امور اقتصادی و گردشگری شورای شهر اصفهان با اشاره به دلیل احداث پروژه‌های شهری افزود: گاهی فشار مدیران شهری، اعضای شورا، پیمانکاران و ... موجب اجرای پروژه‌های شهری می‌شود و به مسائل مهم از قبیل نیازسنجی، امکان‌سنجی، سرانه خدمات و... کمتر توجه می‌شود، به عنوان مثال در یکی از نقاط کور محلات اصفهان ورزشگاهی ساخته شده که علاوه بر صرف هزینه بسیار زیاد برای یک مجموعه غیراستاندارد، مشخص نیست از آن استفاده شود یا خیر؟

ملت اضافه کرد: قرار بوده برای احداث مرکز همایش‌های بین المللی ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شود، اما تاکنون نزدیک به ۳۵۰ میلیارد تومان هزینه شده و در حدود ۲۵۰ میلیارد تومان دیگر نیز برای اتمام آن اعتبار لازم است که پس از احداث این سالن معلوم نیست چند مرتبه در سال از آن استفاده شود و البته بعد از احداث هم، تعداد زیادی نیرو برای نگهداری از آن نیاز است و هیچ مقامی هم برای این معضلات پاسخگو نیست.

مسیر سخت و پیچیده پیش روی شورای شهر

وی با بیان اینکه کمیسیون اقتصادی در این دوره برای بررسی و تصویب بودجه روش متفاوتی را در پیش گرفت، افزود: در جلسات مشترک بیشترین چالش‌ها از سوی این کمیسیون برای رفع دغدغه‌های مشترک میان شورا و مردم مطرح ‌شد و با تشکیل کارگروه ارزیابی برنامه و بودجه ۹۷ اثربخشی ارزشمندی را در ادامه راه شاهد خواهیم بود، به عنوان مثال قرار است مدیریت اتوبوسرانی برون سپاری شود که در این صورت هزینه نگهداری هر اتوبوس در ماه ۷ میلیون تومان می‌شود، اما امروزه این رقم ۱۲ میلیون تومان است، درحالی که به دلیل کاهش نیروی انسانی از برون‌سپاری مقاومت می‌شود.

ملت با بیان اینکه با استخدام برخی افراد مازاد بر نیاز شهرداری به ظاهر حقی برای آنان ایجاد شده است، افزود: متاسفانه در این میان حق دو میلیون نفر شهروند اصفهانی نادیده گرفته می‌شود و کسی جرات ندارد بگوید چند صد نیروی انسانی مازاد داریم، نه تنها شهرداری بلکه سازمان‌های مختلف زیر مجموعه نیز با تراکم نیروی مازاد مواجه هستند، اتفاقاتی در سالهای گذشته در شهر افتاده که اطلاع از آن هر وجدان بیداری را به درد می آورد. صدور مجوزهای ساخت و سازی که آثار زیان‌بار آن تا دهها سال گریبان‌گیر شهر خواهد بود.

رییس کمیسیون امور اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به مدیریت اصولگرایان و اصلاح طلبان تصریح کرد: اگر قرار بر تداوم همین روند و ساز و کارهای موجود باشد، پس هیچ تفاوتی میان این دو تفکر در مدیریت شهری نیست، مگر اینکه در عمل منویات فکری و شعارهای اصلاح طلبان را شاهد باشیم.

حیاط خلوت آقایان

وی با اشاره به سوء مدیریت‌ها تصریح کرد: متاسفانه برخی از شرکت های شهرداری حیاط خلوت آقایان شده و سوء مدیریت در این مجموعه‌ها موجب شده منافع مردم به خطر افتد، هر کسی در این شهر هر «اشتباهی» کرده باید هزینه های آن را پرداخت کند، اما چون این طور نبوده امروز هر کسی جرات می‌کند هر اشتباهی کند و از او سوالی هم نمی‌شاتفاقاتی در سالهای گذشته در شهر افتاده که اطلاع از آن هر وجدان بیداری را به درد می آوردود از این رو باید هزینه جبران اشتباهات افزایش یابد.

رییس کمیسیون اقتصادی شورای شهر اصفهان با بیان اینکه هر کسی که دغدغه این شهر را داشته باشد حمایت می‌شود، تصریح کرد: فرق ندارد اصولگرا و اصلاح طلب باشد. مهم این‌است که باید افراد سالم و توانمند حمایت شوند، گرچه تا امروز موفق به اصلاح ساختار نشده ایم.

ملت گفت: برای برنامه‌ریزی‌های شهری اطلاعاتی از مدیران شهرداری گرفته شد، البته در برابر ارائه این اطلاعات مقاومت می‌شد، زیرا باید در برابرش پاسخگو باشند.

وی با اشاره به وظیفه نظارتی شورا تصریح کرد: اگر خطایی از کسی سر بزند، به طور حتم جلوی آن می ایستیم و در نهایت آن را علنی می‌کنیم، ولی آنقدر سیستم دچار اشکال است که تقریبا هر کجا دست می گذاریم نیاز به اصلاح دارد.

رییس کمیسیون اقتصادی شورای شهر اصفهان با اشاره به اینکه زمانی که می‌گوییم هزینه‌های اضافه را کم کنید، ممانعت کرده و می‌گویند انگیزه مدیران کم می‌شود، افزود: چنین مدیری اصلا کارایی ندارد و باید با آنها خداحافظی کرد.

ملت در پایان افزود: صحبت های من تصویری مختصر از اوضاع نامناسب شهر اصفهان را ترسیم کرد اما به طور حتم این مشکلات به کمک شهروندان قابل حل خواهد بود.

کد خبر 337731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.