شرکت کنندگان اجلاس کویت در انجام تعهداتشان صادق باشند

مدیرکل خلیج‌فارس وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: باید در صحنه عمل دید کشورهای شرکت کننده در اجلاس کویت که برای باز سازی عراق تعهد داده‌اند به چه میزان به تعهدات خود پایبند خواهند بود.  

 به گزارش ایمنا، محمد فرازمند در مورد نقش ایران در بازسازی عراق با توجه به اجلاسی که اخیرا در این زمینه در کویت برگزار شد، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در بحث مبارزه با تروریسم و حفظ تمامیت ارضی عراق در کنار دولت و ملت این کشور بوده است و در بحث بازسازی نیز همکاری  مناسبی با این کشور داشته است .

وی با بیان اینکه در دوران مبارزه با داعش در حالی که این گروه تروریستی بخشی از خاک عراق را اشغال کرده بود و اکثر شرکت های خارجی عراق را ترک کرده بودند، شرکت‌های ایرانی همچنان به فعالیت‌های خود در عراق ادامه دادند و کار کمک‌رسانی به عراق از سوی ایران تعطیل نشد، گفت: این موضوعی است که همیشه مورد توجه مقامات عراقی بوده است و در دیدار اخیر آقای عبادی نخست‌وزیر عراق با آقای ظریف، این مقام عراقی تاکید کرد که نقش ایران در مبارزه با تروریسم و همچنین موضوع بازسازی در عراق چشمگیر و غیرقابل اغماض است.

این مقام مسئول در وزارت خارجه در مورد وعده‌ها و قول‌هایی که برخی از کشورها و قدرت های جهانی جهت بازسازی عراق داده‌اند، در حالی که برخی از این کشورها پیش از این بعضا از گروه های تروریستی  فعال در عراق  حمایت کرده‌اند، اظهار کرد: باید در صحنه عمل دید که این وعده‌ها به چه میزان عملیاتی می‌شود و کشورهایی که در این زمینه تعهد داده‌اند به چه میزان به تعهدات خود پایبند خواهند بود.  

وی در ادامه گفت‌وگو با رادیو جوان و خبرگزاری صداو سیما با بیان اینکه از نظر ایران، عراق  باید عرصه همکاری به خصوص کشورهای منطقه باشد نه عرصه رقابت و خصومت ، تصریح کرد: ملت و دولت عراق انتظار دارند کشورهایی که تعهداتی در این زمینه دارند صادقانه به وعده‌های خود عمل کنند و به عراق به عنوان یک عرصه درگیری و خصومت با یکدیگر نگاه نکنند. ما هیچگاه چنین نگاهی را نه به عراق و یا دیگر کشورهای منطقه نداشته‌ و نداریم که بخواهیم به حساب دیگران روابط خودمان را با کشوری جلو ببریم و یا بر این اساس روابط خود را تنظیم کنیم.

فرازمند تاکید کرد: هیچ بازیگری در سطح منطقه و بین‌المللی نباید به کشورهای مستقل به عنوان عرصه رقابت، درگیری و یا جولانگاهی برای عمل علیه دیگران نگاه کند. 

کد خبر 337728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.