استقرار شبانه ۱۲ نفر امدادگر در ارتفاعات/تکذیب دوباره خبر پیدا شدن تکه های هواپیما

هواپیمای ATR۷۲ متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان، ساعت هشت صبح یکشنبه از فرودگاه مهرآباد تهران به سمت فرودگاه یاسوج "تیک آف" کرد و بنا بر اعلام سازمان هواپیمایی کشور حدود ساعت ۸ و ۵۰ دقیقه از صفحه رادار محو شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هواپیمای ATR۷۲ ساخت فرانسه در سال ۱۹۹۳  بوده است. ۶۶ نفر شامل ۵۹ مسافر بزرگسال، یک مسافر کودک، دو نیروی امنیت رواز، دو مهماندار، خلبان و کمک خلبان در این پرواز بوده‌اند.

عملیات جستجوی این هواپیما از ساعت ۱۰ صبح روز گذشته بنا بر گزارش سازمان هواپیمایی و مشاهدات محلی در منطقه بیده و کهنگان سمیرم توسط نیروهای امدادی از جمله هلال احمر، اورژانس، آتش نشانی و نیروهای انتظامی و نظامی با همکاری مردم محلی آغاز شد.

هنوز از محل دقیق سقوط این هواپیما اطلاعاتی در دست نیست و همه جستجوها تا کنون بر اساس احتمالات بوده است. جستجوها شب گذشته تا دو ساعت بعد از تاریکی هوا ادامه داشت و با توجه به بارش برف و باران و مه غلیظ امکان امداد هوایی وجود نداشت و همچنین با توجه به شرایط جوی و دمایی موجود ادامه جستجوها در تاریکی امکان پذیر نبود.

برداشت اشتباه خبرنگار از اظهارات فرماندار

محمد حسین نصرتی، فرماندار سمیرم در گفت‌ وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص انتشار خبری مبنی بر پیدا شدن تکه هایی از  لاشه هواپیما اظهار کرد: من در دیدار با خانواده‌های حادثه دیدگان اظهاراتی را داشته و قصد ایجاد آرامش بین آنها را داشتم که خبرنگاران از صحبت‌های بنده برداشت اشتباه داشته و خبر کذبی را منتشر کردند.

وی تصریح کرد: همه اظهاراتی که در خصوص پیدا شدن تکه هایی از هواپیمای تهران – یاسوج در ارتفاعات دنا به نقل از اینجانب منتسب شده را به شدت تکذیب می‌کنم.

سمن ها بدون هماهنگی وارد عمل نشوند

محمد کرم دُرآبادی، مدیر روابط عمومی سازمان اورژانس کشور در گفت و گو با خبرنگار ایمنا گفت: اگر سمن های مردمی قصد کمک دارند، حتما با هماهنگی هلال احمد وارد عمل شوند زیرا باتوجه به وضعیت جوی حاکم بر منطقه دنا، ممکن است حوادث جدیدی ایجاد شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۰۰ تکنسین، ۴۰ دستگاه مبولانس، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس در محل وقوع حادثه مستقر هستند.

۱۲ نفر امدادگر "شب مان" در ارتفاعات مستقر شدند

محسن مومنی، مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان بابیان اینکه در حال حاضر عملیات امداد و نجات در منطقه متوقف شده است، افزود: به منظور تسریع در جستجوها برای صبح فردا ۱۲ نفر  امدادگر به صورت "شب مانی" در ارتفاعات حضور دارند.

وی با بیان اینکه فردا سه فروند بالگرد به تعداد بالگردهای هلال احمر برای ادامه جستجوی هوایی به بالگردهای موجود اضافه خواهد شد، اضافه کرد: تیم‌های زمینی نیز در نخستین ساعت ۲۰ تیم برنامه ریزی شده است که در ادامه عملیات به ۴۴ تیم افزایش می‌یابد.

همکاری ارتش ایران و روسیه برای تعیین محل تقریبی سقوط

ارتش جمهوری اسلامی ایران با همکاری کشور روسیه محل تقریبی سقوط هواپیمای ATR شرکت هواپیمایی آسمان را در اختیار ستاد بحران کشور گذاشت.

 سرتیپ دوم تقی خانی،سخنگوی ارتش گفت: با تلاش دفتر وابسته نظامی ارتش جمهوری اسلامی ایران در کشور روسیه و با همکاری مقامات دفاعی این کشور، طول و عرض جغرافیایی تقریبی محل سقوط هواپیمای ATR مشخص و نقشه و عکس های هوایی مربوط به این محل در اختیار سازمان هواپیمایی و ستاد بحران کشور قرار گرفت.

وی افزود: به دستور فرمانده کل ارتش در حال حاضر جانشین نیروی زمینی و فرمانده هوانیروز ارتش با دو فروند بالگرد و چند تیم نیروی مخصوص و اساتید کمیته تکاور شیراز در منطقه حضور دارند تا همکاری های لازم را با ستاد بحران انجام دهند.

قله "بیژن" نقطه احتمالی سقوط هواپیما است

علی محمد احمدی، استاندار کهگیلویه و بویر احمد با بیان اینکه مختصات منطقه احتمالی سقوط هواپیما بسیار ویژه است، اظهار کرد: این منطقه دارای ۹۰ کیلومتر طول و ۱۵ کیلومتر عرض است ضمن اینکه در این ارتفاعات پنج قله بالای چهار هزار متر وجود دارد.

وی با بیان اینکه عملیات جستجو امروز به صورت میدانی در منطقه جنوب دنا کوه در یاسوج انجام شده است، گفت: محل احتمالی سقوط  هواپیما "قله بیژن" است که دارای ارتفاع ۴۴۰۰ متری است. ارتفاعات دنا در این فصل پوشیده از برف است که موجب شده عملیات دشوار شود.

استاندار کهگیلویه و بویر احمد با بیان اینکه امروز هشت بالگرد به صورت مدام در کنار نیروهای امدادی منطقه را رصد کردند، گفت: اشیائی مشاهده شده اما به طور قطع نمی توان تایید کرد که متعلق به لاشه هواپیما باشد و هنوز نتوانستیم به موقعیت اصلی هواپیما دست یابیم.

وی با بیان اینکه عملیات جستجو با تاریکی هوا متوقف شده است، گفت: فردا صبح با روشن شدن هوا عملیات در منطقه جنوب دنا در یاسوج از سر گرفته می شود.

 احمدی با اشاره به اینکه علاوه بر پایگاه امداد در منطقه سمیرم، پایگاه امداد و نجات در منطقه "سی سخت" نیز فعال است، گفت: فردا نیروهای زمینی و هوایی از همه یگان‌های امدادی فعالیت گسترده خود را در حوالی قله دنا آغاز می‌کنند.

تصاویر ماهواره ای منطقه از روسیه و فرانسه دریافت شد

مرتضی دهقان، معاون سازمان هواپیمایی کشور با بیان اینکه تصاویر ماهواره‌ای از کشورهای اروپایی، چین و روسیه دریافت شده است، افزود: این تصاویر از کشور روسیه و فرانسه دریافت شده است و این اطلاعات در حال آنالیز است و هنوز نتوانستیم مشخص کنیم که آیا لکه هایی که در تصاویر دیده می شود قطعاتی از هواپیما است یا خیر.

وی در خصوص عمل نکردن دستگاه "ای ال تی" نیز گفت: مرکز کنترل فضای کشور سیگنال های " ای ال تی " را دریافت می‌کند و این سیگنال تاکنون دریافت نشده است البته می تواند دلایل مختلفی داشته باشد برای عدم ارسال این سیگنال و با مطالعات انجام شد مشخص شد که در ۴۰ تا ۶۰ درصد سوانح "ای ال تی" دریافت شده است.

دهقان افزود:  این هواپیما دارای گواهی صلاحیت پرواز و "ای ال تی " بوده است و چرایی عدم دریافت سیگنال را باید بعد از پیدا شدن جعبه سیاه بررسی شد.

تجمع خانواده حادثه‌دیدگان روبروی بخشداری پادنا/افزایش ابر و وزش باد در دناکوه

به گزارش خبرنگار ایمنا، حدود ۱۰۰ نفر از خانواده حادثه‌دیدگان این هواپیما روبروی بخشداری پادنا تجمع کرده و نسبت به روند رسیدگی و فعالیت‌های جستجو اعراض دارند و این در حالی است که بنا بر مشاهدات عینی دو روز گذشته هیچ کم کاری از سوی نیروهای امدادی وجود نداشته است.

در حال حاضر نیز نیروهای امدادی با افزایش ابر و وزش باد شدید در منطقه پادنای سمیرم روبرو هستند که این شرایط ادامه جستجوها را غیر ممکن ساخته است.

همچنین جلسه ستاد بحران با حضور مسئولان محلی برای اسکان حدود دو هزار نفر شامل خانواده حادثه دیدگان، خبرنگاران و عکاسان و نیروهای امدادی در بخشداری پادنا تشکیل شده است.

لازم به ذکر است که نیروهای امدادی از بلاتکلیفی در جستجوی لاشه هواپیما رنج می‌برند و سردی هوا نیز امداد هوایی و زمینی را دچار اختلال کرده است.

امشب بوران در ارتفاعات شدت می گیرد

محسن مهر علیزاده، استاندار اصفهان در خصوص آخرین وضعیت جسجو در منطقه گفت: در حال حاضر چهار فروند بالگرد در منطقه حاضر هستند که تاکنون بیش از ۴۰ پرواز بر فراز منطقه انجام داده اند. علاوه بر این ۸۰ کوهنورد در یال ها عملیات جستجو به صورت زمینی پیگیری کرده اند.

وی ادامه داد: با توجه به بورانی که در حال حاضر در ارتفاعات در جریان است تکان های شدید اجازه پرواز را به بالگردها در ارتفاعات نمی دهد و جستجو به وسیله پهپاد نیز به دلیل طوفان و مه موفق نبوده است.

وی با بیان اینکه بر شواهد موجود با کمک گرفتن از کمک خلبان که مسیر پروازی رادر گذشته انجام داده است، عملیات بررسی انجام شده است، افزود: این کمک خلبان در حال حاضر عملیات جستجو را با استفاده از بالگرد در بال شمالی و جنوبی ارتفاعات دنا در دستور کار دارد.

استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه علیرغم همه جستجوها و پروازهای انجام شده متاسفانه اثری از لایه هواپیما یافت نشد، گفت: در یکی از این پروازها شیئی دیده شد که فکر می‌کردند لاستیک هواپیما باشد و با پرواز منطقه را با دقت کامل رصد کردیم و به نتیجه‌ای نرسیدیم.

وی با بیان اینکه هوا در ارتفاعات دنا کوه در حالت بوران قرار دارد، افزود: بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی فردا فرصت بهتری برای جستجوی لاشه هواپیما وجود دارد.

پایان جستجوها تا ارتفاع ۳۸۰۰ متری

ایمان احمدپور، یکی از کوهنوردان حاضر در منطقه دنا با بیان اینکه تیم کوهنوردی زمینی تا ارتفاع ۳۸۰۰ متر را به صورت کامل جستجو کردند، اظهار کرد: تنها در منطقه "نِوِل" چند مورد مشکوک زیر قله مشاهده شد که به دلیل ناپایدار شدن شرایط جوی امکان ادامه جستجو وجود نداشت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به دلیل نا مساعد بودن شرایط جوی همه تیم‌های کوهنوردی به سمت قرارگاه در حال حرکت هستند، گفت: در زیر قله "نِوِل" مقداری سنگ ریخته بود که به دلیل اینکه برفی بر روی این سنگ ها مشاهده نشد احتمال سقوط هواپیما در این منطقه وجود دارد.

این کوهنورد امدادگر اضافه کرد: احتمالاً هواپیما با دیواره قله "نِوِل" برخورد کرده است.

استقرار تیم تشخیص هویت پلیس آگاهی اصفهان در منطقه دنا

سرهنگ جهانگیر کریمی، معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه در حال حاضر پنج بالگرد در حال جستجو در منطقه دنا هستند، اظهار کرد: هنوز لاشه هواپیما یافت یافت نشده است.

وی با بیان اینکه نیروی انتظامی در منطقه دنا در سه حوزه فعالیت دارد، تصریح کرد: تامین امنیت و کنترل ترافیک از جمله اقدامات نیروی انتظامی در این منطقه است.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان با بیان اینکه قرارگاه مشترک خدمات انتظامی و ترافیکی برای ایجاد هماهنگی بین استان‌های همجوار و  انتظام بخشی ترافیکی در منطقه دنا انجام شده است، افزود: همچنین تیم DBI (تشخیص هویت)  پلیس آگاهی در منطقه حضور دارند.

همه شیارهای کوه دنا جستجو شد/ تا زمانی که هوا اجازه دهد جستجو ادامه دارد

منصور شیشه فروش، رییس ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان  در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص آخرین وضعیت عملیات جستجو در منطقه پادنای سمیرم اظهار کرد: در کنار نیروهای زمینی در حال جستجو تاکنون ۱۶ سوتی پرواز انجام شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ نشانی از لاشه هواپیما در منطقه مشاهده نشده است، افزود: تمام شیارهای کوه دنا به سمت سمیرم به صورت کامل جستجو شده و در کهگیلویه و بویر احمد نیز جستجو در شیارها در حال انجام است.

رییس ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر قرارگاه ویژه بررسی حادثه سقوط هواپیمای تهران – یاسوج در دامنه کوه دنا در ۱۲۰ کیلومتری شهرستان سمیرم تشکیل شده است، تصریح کرد: تا مادامی که هوا اجازه دهد عملیات جستجو ادامه خواهد داشت.

شرایط جوی جنوب سمیرم بعد از ظهر بهبود می‌یابد

حسن خدابخشی، رییس اداره پیش‌بینی هواشناسی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص شرایط جوی منطقه جنوب سمیرم اظهار کرد: تا بعد از ظهر احتمال افزایش ابر و وزش باد وجود دارد و احتمال بارش ضعیف است.

وی افزود: بعد از ظهر امروز شرایط جوی در مناطق مرتفع جنوب سمیرم بهبود می‌یابد.

پیدا شدن لاشه هواپیما نه تایید می‌شود و نه تکذیب

محسن مومنی در خصوص انتشار خبر پیدا شدن لاشه هواپیما در منطقه دنگزلو در پادنای سمیرم  گفت: این خبر را نه می‌توان تایید کرد و نه تکذیب، چرا که هر احتمالی وجود دارد و بررسی های بیشتر صحت این خبر را تایید می‌کند.

پیدا شدن اشیاء مشکوک در منطقه "سه برفان"

به گزارش خبرنگار ایمنا، کوهنوردان اشیاء مشکوکی را در منطقه "سه برفان" پیدا کردند و در حال حاضر بالگردها برای بررسی بیشتر به این منطقه به پرواز درآمدند.

تکذیب پیدا شدن لاشه هواپیما در دنگزلو 

جعفر گوهرگانی معاون پشتیبانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد لحظاتی پیش  از این در گفت‌وگو با ایرنا گفته بود که لاشه هواپیمای تهران - یاسوج در منطقه دنگزلو در پادنای سمیرم پیدا شده است و بعد از لحظاتی از اعلام این خبر فرماندار سمیرم و روابط عمومی استانداری کهگیلویه و بویر احمد این خبر را تکذیب کردند.

جستجو تا ارتفاعات ۲۵۰۰ متر پایان یافت

افشار، کارشناس هلال احمر در شبکه خبر گفت: ارتفاعات جستجو را مشکل کرده است و پس از وقوع حادثه شرایط  نامناسب آب و هوایی باعث شده بالگردها نتوانند در عملیات امداد مشارک کنند. از صبح امروز چهار بالگرد بر فراز منطقه پرواز کرده اند و ارتفاعات زیر دو هزار و ۵۰۰ متر توسط بالگردها و نیروهای امدادی زمینی جستجو شده اند. با بهبود شرایط آب و هوایی امکان پرواز بالگردها در ارتفاعات بیش از چهار هزار متر نیز ادامه خواهد یافت.

وی ادامه داد: عملیات جستجو در مساحتی ۱۶ تا ۱۷ کیلومتر مربع انجام می شود. عملیات امداد منطقه سی سخت با توجه به وجود دره های فراوان دشوار است و کوهوردان برای صعود به مناطق مورد نظر از مسیرهای نرمال کوهنوردی در "بیده" استفاده می کنند.

افشار تصریح کرد: اولویت عملیات امدادرسانی با حفط ایمنی کوهنوردان است و به افراد حاضر توسعه می شود.

هواپیما، وقوع سانحه را از طریق سیستم "ای ال تی" گزارش نداد

علی عابدزاده، رییس سازمان هواپیمایی کشوری در گفت و گو با شبکه خبر با بیان اینکه هر هواپیمایی در هنگام بروز حوادث با استفاده از سیستم "ای ال تی" وقوع حادثه را گزارش می دهد، گفت: این در حالی است که هواپیمای تهران – یاسوج در هنگام سقوط با استفاده از این سیستم اطلاع رسانی نکرده است.

عملیات جستجو در منطقه دنا کوه ادامه دارد/ اضافه شدن بالگرد پنجم

محسن مومنی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ۱۹۰ نیروی امدادی از جمعیت هلال احمر کشور در حال امدادرسانی برای جستجوی لاشه هواپیمای پرواز تهران – یاسوج هستند، اظهار کرد: با توجه به وضعیت مناسب جوی عملیات جستجو همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه علاوه بر نیروهای امدادی زمینی نیروهای چهار بالگرد به صورت هوایی منطقه را رصد می‌کنند، افزود: همچنین تا دقایقی دیگر بالگرد امدادی پنجم برای بررسی به منطقه وارد می‌شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان با بیان اینکه جستجوها تا زمانی که منجر به ایجاد مخاطره جدید نشود، ادامه خواهد داشت، گفت: همه اطلاعات در دسترس جمعیت هلال احمر از سوی شرکت هواپیمایی کشور تامین می‌شود و عملیات نیروهای امدادی بر اساس این اطلاعات برنامه‌ریزی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بخش اعظمی از منطقه دنا کوه توسط نیروهای امدادی رصد شده است، گفت: در حال حاضر بارشی در منطقه وجود ندارد و هوا صاف است اما وزش باد تا حدودی جستجوی هوایی را مختل می‌کند.

لاشه هواپیما در محدوده سمیرم نیست/آغاز عملیات جستجو در محدوده قله به سمت یاسوج

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با شبکه خبر با بیان اینکه بر اساس احتمالات موجود کل این منطقه به سه قسمت تقسیم شده است، اظهار کرد: نیروهای امدادی موجود در منطقه به روش جستجوی زمینی و استفاده از پهپادها و بالگردهای هوایی تا ارتفاع ۱۰ هزار پا را به صورت کامل بررسی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه تمام مسیرهای اصلی و فرعی و شیارها مورد بررسی قرار گرفته است، افزود: همچنین نقطه‌هایی که گفته می‌شد تلفن همراه روشن است مورد بررسی قرار گرفت.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سمت قله‌های دما به سمت سمیرم تاکنون لاشه هواپیما کشف نشده است، اضافه کرد: در حال حاضر بررسی‌ها از قله به سمت یاسوج در حال انجام است.

وی با بیان اینکه همه نیروهای امدادی، نظامی و انتظامی و امدادهای مردمی در این حادثه همکاری‌های خوبی را داشتند، گفت: در برخی مناطق از عدم وجود لاشه اطمینان یافته و بیشتر تمرکز را بر روی نقاط دیگر قرار داده‌اند.

آخوندی در خصوص استفاده از سیستم‌های ماهواره‌ای گفت: تمام سیستم‌هایی که می تواند کمک کند را به کار خواهیم گرفت تا به نتیجه برسیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بازدید هوایی را با استفاده از بالگرد خواهم داشت و مجدداً در این خصوصاطلاع رسانی خواهم کرد.

در ۲۰ بار پرواز بالگردها لاشه هواپیما یافت نشد

به گزارش خبرنگار ایمنا،  جلسه ستاد مدیریت بحران با حضور وزیر راه به پایان رسید و این در حالی است که هر چهار بالگرد موجود در منطقه که هر کدام به صورت میانگین پنج پرواز را انجام داده‌اند هنوز موفق به کشف لاشه هواپیما نشده‌اند. گشت هوایی همچنان ادامه دارد و بخشی از کوه نیز دچار بهمن شده است.

جلسه ستاد مدیریت بحران با حضور وزیر راه در منطقه دنا کوه آغاز شد

به گزارش خبرنگار ایمنا،‌جلسه ستاد بحران با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، محسن مهر علیزاده، استاندار اصفهان،  علی محمد احمدی، استاندار کهگیلویه و بویر احد و همه مدیران امداد و نجات حاضر در منطقه کوه دنا برگزار شد.

گفتنی است که این جلسه در مرکز ستاد بحران ویژه حادثه سقوط هواپیمای تهران - یاسوج در نزدیکی محل حادثه در دامنه رشته کوه دنا برگزار شده است.

وزیر راه به منطقه احتمالی سقوط هواپیما وارد شد

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی دقایقی قبل به منظور بررسی شرایط منطقه احتمالی سقوط هواپیما و بررسی شرایط امدادرسانی وارد منطقه دنا کوه سمیرم شد.

خطر سقوط بهمن کوهنوردان را تهدید می‌کند

ایمان احمد پور، کوهنورد حاضر در عملیات جستجوی لاشه هواپیمای تهران – یاسوج با بیان اینکه در حال حاضر همه تیم های کوهنوردی در ارتفاع سه هزار متری قرار دارند، گفت: عملیات جستجو در این منطقه همچنان توسط  جستجوی زمینی انجام می شود و بالگرد به دلیل وزش باد شدید و بارش باران امکان پرواز در این ارتفاع را ندارد.

وی با بیان اینکه خطر سقوط  بهمن کوهنوردان را تهدید می‌کند، افزود: همچنین برفی که بر روی کوه وجود دارد تازه است و احتمال برف روبی در کوه نیز وجود دارد.

این امداد گر افزود: بارش باران آغاز شده و عملیات جستجو را با سختی روبرو کرده است.

ادامه تلاش کوهنوردان در ارتفاع سه هزار متری

مهدی نصر اصفهانی، رییس هیأت کوهنوردی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در مورد آخرین وضعیت عملیات جستجوی کوهنوردان در محل حادثه سقوط هواپیمای یاسوج - تهران، اظهار کرد: ۵۰ کوهنورد استان اصفهان از صبح امروز به ارتفاع سه هزار متری صعود کرده‌اند. شرایط جوی بالا مه‌گرفتگی شدید است.

وی ادامه داد: تا الان کوهنوردان از پنج جبهه ورود پیدا کرده‌اند اما چیزی مشاهده نشده است. شرایط همه کوهنوردان خوب است و با بچه‌های هلال احمر در این عملیات همکاری می‌کنند.

نصر افزود: امروز شرایط جوی هوا نسبت به روز گذشته بهتر است و قرار است بالگردها از دو، سه جبهه عملیات جستجو را دنبال کنند که اولین بالگرد نیز دقایقی پیش بلند شد.       

هلی‌کوپترها امکان پرواز در ارتفاع بیش از ۳۵۰۰ متر را ندارد

ایمان احمد پور، یکی از اعضای تیم امداد و نجات کوهستان حاضر در منطقه " نُقُل" با بیان اینکه در حال حاضر تیم‌های امداد و نجات به ارتفاعات صعود کرده و در حال بررسی و جستجو در یال‌های دامنه‌های این منطقه هستند، اظهار کرد: ما در حال حاضر  پیس از دو ساعت کوهنوردی در بخش قله‌های "نول" هستیم .

وی با بیان اینکه آنچه مشهود است، این است که وضعیت جوی اجازه صعود به ارتفاع بیش از چهار هزار متر را نمی‌دهد، تصریح کرد: در حال حاضر در ارتفاعات بالای ۳۵۰۰ متر هوا خوب نیست و تا جایی که هوا خوب است به ارتفاعات صعود می کنیم.

این امدادگر کوهستان با بیان اینکه همه فعالیت‌های ما بر اساس حدس و گمان انجام می‌شود، گفت: تعدادی بالگرد در منطقه فعالیت دارند که به دلیل جو حاکم بر منطقه امکان پرواز در بیش از ارتفاع ۳۵۰۰ هزار متر را ندارد.

وی با بیان اینکه تیم‌های کوهنوردی نهایتاً تا ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه عملیات جستجو را انجام می‌دهند، گفت: در صورت کشف نشدن لاشه هواپیما تا ساعت ۱۴ و ۳۰ تصمیمات بعدی اتخاذ خواهد شد.

احمدپور اضافه کرد: سرعت وزش باد شدید امکان فعالیت پهپادها را نمی‌دهد.

سفر هیئت هفت نفره فرانسوی برای بررسی سقوط ATR۷۲

جعفری، سخنگوی سازمان هواپیمایی با تایید سفر هیئت هفت نفره فرانسوی برای بررسی سانحه سقوط هواپیمای ATR۷۲ گفت: این هیئت شامل سه نفر از کمیسیون بررسی سوانح و چهار نفر از کارخانه سازنده این هواپیما هستند که امشب وارد تهران می‌شوند.

وی ادامه داد: این دعوت بر اساس مقررات و قوانین بین‌الملل صورت گرفته و گروه‌های بررسی سانحه سازمان هواپیمایی نیز این گروه را همراهی می‌کنند و نتایج این بررسی کارشناسی خواهد بود.

سخنگوی سازمان هواپیمایی تصریح کرد: امکان بازخوانی جعبه سیاه در کشور وجود دارد و در صورت درخواست کارخانه سازنده هواپیما برای بررسی تخصصی تر احتمال انتقال جعبه سیاه به فرانسه وجود دارد.

جعفری در خصوص آخرین اخبار مرتبط با جستجوی لاشه هواپیما گفت: محدوده سقوط هواپیما مشخص شده اما سایت سانحه هنوز پیدا نشده است.

چرا تسلیت می گویید؟

همسر یکی از مسافران هواپیمای سقوط کرده ATR۷۲ که به زنده ماندن همسرش امید دارد، در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، گفت: در حالیکه هنوز لاشه هواپیمای سقوط کرده پیدا نشده، چرا بعد از خارج شدن هواپیما از رادار، تمام مسئولان پیام تسلیت داده اند.

همسر سلمان با بیان اینکه همسرم ساعت ۸ صبح روز گذشته (یکشنبه) برای ماموریت از سوی شرکت کاله عازم یاسوج شد، گفت: اینکه گفته می شود همسر من از فعالان محیط زیست نبوده و نام او در این لیست قرار گرفته کاملا اشتباه است، او از سوی شرکت کاله با دو نفر دیگر از دوستانش عازم ماموریت یک روزه بود.

وی افزود: بعد از شنیدن خبر سقوط هواپیما از ساعت ۱۱ روز گذشته مدام به تلفن همراه همسرم تماس گرفتم اما خاموش بود. با این حال به گوشی محمد کبیریان، دوست و همراه همسرم تماس گرفتم که خوشبختانه زنگ می خورد.

عملیات جستجو تاکنون بی نتیجه بوده است

دهقان، معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی در گفت و گو با شبکه خبر گفت: جلساتی برای امدادرسانی بهتر برگزار شده است. صبح امروز با افزایش دید افقی عملیات جستجو با بالگرد ادامه پیدا کرده  و علاوه بر این نیروهای زمینی نیز جستجوی خود را از سرگرفته اند، اما تاکنون نتیجه ای نداشته است. برنامه ریزی استفاده از پهپادهای نظامی در دستور کار قرار دارد و به محض دریافت مجوزها انجام خواهد شد.

"نُقُل" و "دنگزلو" نقاط نهایی برای جستجوی لاشه هواپیما هستند

منصور شیشه فروش، رییس ستاد بحران استانداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه شب گذشته نقطه‌یابی‌های لازم برای جستجوی محل سقوط هواپیما انجام شده است، اظهار کرد: بر این اساس از صبح امروز با توجه به بهبود شرایط جوی عملیات جستجوی هوایی و زمینی آغاز شده است.

وی با بیان اینکه در جستجوی هوایی اول موفق به کشف لاشه هواپیما نشدیم، اضافه کرد: بالگرد دوم در حال حاضر جستجو در مناطق پشت کوه نُقُل را آغار کرده‌اند.

رییس ستاد بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر تیم‌های تخصصی از هیات کوهنوردی، هلال احمر، مقاومت بسیج و سپاه در حال بررسی مناطق دنا کوه به ویژه "نُقُل" و "دنگزلو" هستند، افزود: ۲۶ تیم تخصصی در حال حاضر در این منطقه فعالیت دارند.

اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محورهای منتهی به "بیده" و "کهنگان"

سردار مهدی معصوم بیگی، فرمانده انتظامی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه نیروهای انتظامی از روز گذشته با حضور در منطقه سقوط احتمالی هواپیمای تهران – یاسوج در امنیت حضور یافته و امنیت منطقه را تامین کردند، اظهار کرد:  در حال حاضر نیز با توجه به ازدحام نیروهای امدادی در منطقه بیده امکان تردد مردم عادی وجود ندارد و به همین دلیل برخی از محورهای منطقه مسدود شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های منتهی به محل حادثه به منظور تسهیل فعالیت نیروهای امدادی در دستور کار قرار دارد، افزود: در حال حاضر محدودیت‌های ترافیکی در محور سی سخت به سمت بیده مسدود شد و بقیه محورها فقط ویژه امدادی هاست.

فرمانده انتظامی استان اصفهان  با بیان اینکه در حال حاضر جستجوها نسبت به روز گذشته در شرایط بهتری قرار دارد، گفت: تمام تمرکز نیروهای امدادی بر روی یک نقطه است و امیدواریم هر چه زودتر اطلاعات خوبی از این هواپیما بدست آوریم.

جستجوی هوایی بالگرد اول ناموفق بود

بر اساس مشاهدات عینی خبرنگار ایمنا در حال حاضر تدابیر امنیتی در دو منطقه بیده و کهنگان اجرایی شده است، افراد عادی امکان ورود به منطقه را ندارند، مدارس بیده و کهنگان تعطیل است، خانواده همه جان باختگان هواپیما در روستای بیده مستقر شدند.

در عملیات جستجوی هوایی بالگرد اول هلال احمر موفق به کشف لاشه هواپیما نشد و در حال حاضر جستجوی هوایی پشت کوه نُقُل در حال انجام است.

عملیات جستجوی لاشه هواپیما از ساعت ۵ بامداد از سر گرفته شد

محمد حسین نصرتی، فرماندار سمیرم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه عملیات امداد و نجات از ساعت ۵ بامداد از سر گرفته شده است، اظهار کرد: ۲۶ تیم تخصصی برای فاز اول عملیات جستجو به مناطق احتمالی اعزام شده‌اند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا خبر پیدا شدن محل دقیق هواپیما با رد یابی دو خط تلفن همراه روشن صحت دارد یا خیر، گفت: بنا بر دستور استاندار از ارایه جزییات معذوریم اما سه نقطه خاص در دستور کار جستجوهای امروز است.

امکان جستجوی هوایی منطقه با بالگرد فراهم شد

محسن مومنی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان نیز در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه در حال حاضر ۷۵ نفر از کوهنوردان متخصص از ساعت ۵ بامداد نسبت به امداد و نجات اقدام کرده‌اند، اظهار کرد: در حال حاضر امکان جستجوی هوایی وجود دارد و دو بالگرد برای جستجو به منطقه اعزام شده است.

وی تصریح کرد: تاکنون همه جستجوها بر اساس احتمالات بوده است و نیروهای امدادی هر گونه حدس و گمانی را جدی می‌گیرند.

شرایط جوی پادنای سمیرم نیمه ابری همراه با باد ملایم است

حسن خدابخش، رییس اداره پیش‌بینی هواشناسی استان اصفهان در خصوص شرایط جوی منطقه جنوب شهرستان سمیرم اظهار کرد: در حال حاضر در این منطقه شرایط جوی به صورت نیمه ابری و وزش باد ملایم است.

وی تصریح کرد: دید افقی منطقه مناسب است و امکان بارش‌های پراکنده تا قبل از ظهر در این منطقه وجود دارد.

رییس اداره پیش‌بینی هواشناسی استان اصفهان گفت: از بعد از ظهر امروز شرایط جوی در منطقه جنوب سمیرم و به ویژه منطقه پادنا بهبود می‌یابد و در برخی از ساعات احتمال باد شدید تا نسبتا شدید نیز پیش‌بینی می‌ شود.

کد خبر 337727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.