موتورهای هواپیمای ATR۷۲، اخیراً در سوئد و فرانسه تعمیر شده بود

مدیرکل آموزش و بهسازی نیروی انسانی شرکت هواپیمایی آسمان اعلام کرد: موتورهای هواپیمای سقوط کرده، اخیرا در سوئد و فرانسه چک و تعمیر اساسی شده بودند.

به گزارش ایمنا به نقل از صدا و سیما، بهادر عشایری در برنامه گفت و گوی ویژه خبری، با اشاره به اینکه هواپیمای نوع "ای تی آر" (ATR) از جمله پیشرفته ترین هواپیماهاست، تاکید کرد: هواپیمای حادثه دیده به هیچ وجه نقص فنی نداشته است و برای پرواز مشکلی نداشت.  

وی با بیان اینکه پرواز هواپیمای "ای تی آر" تهران - یاسوج تاخیر نداشته و رأس ساعت مقرر یعنی ۷ و ۵۵ دقیقه پرواز کرده است، ادامه داد: هر حادثه هواپیمایی تا زمانی که FTR­و یا CDR هواپیما خوانده و پیاده نشود هیچ مقامی در هیچ رده ای مجاز به تشخیص یا پیش بینی علت حادثه نیست.

عشایری گفت: سازمان هواپیمایی کشور که متولی بررسی این سانحه است صلاحیت اظهار نظر دارد.

وی با اشاره به اینکه حجت الله فولاد خلبان هواپیمای حادثه دیده پرواز تهران - یاسوج در زمینه پرواز با هواپیمای ای تی آر ( ATR ) با تجربه ترین در کشورمان و معلم منتخب سازمان هواپیمایی کشوری است، افزود: ۱۷ هزار و ۷۰۰ ساعت پرواز با هواپیمای ATR را در کارنامه خود دارد بنابراین وی و همچنین کمک خلبان، مشکلی نداشتند.

عشایری با اشاره به اینکه چک های هواپیما هم به طور کامل انجام شده بود، گفت: مرکز کنترل، این هواپیما را در مسیر تا ۱۴ مایلی فرودگاه یاسوج بر روی رادار داشت.

مدیرکل آموزش و بهسازی نیروی انسانی شرکت هواپیمایی آسمان با بیان اینکه لاشه هواپیما هنوز پیدا نشده است، ‌ تاکید کرد: نمی دانیم دقیقاً چه اتفاقی برای هواپیما افتاد و باید برای روشن شدن این موضوع صبر کنیم.

وی با اشاره به اینکه سال ساخت این هواپیما سال ۱۹۹۳ است، گفت:‌ شرکت هواپیمایی آسمان ۶ فروند هواپیمای "ای تی آر" دارد که موتورها و ملخ آن ساخت کانادا، ابزار دقیق و سیستم داخلی آن ساخت آمریکا و خود هواپیما ساخت فرانسه و ساخت همان کارخانه ای است که هواپیمای ایرباس را می سازد.

عشایری افزود: برای چندین سال، هواپیمای "ای تی آر" پرواز تهران - یاسوج که از روی رادار محو شد، به علت تحریم و نبود قطعه زمینگیر بود و مدت ها بود که قطعه ای نداشتیم که این هواپیما کار کند.

وی با اشاره به اینکه پس از برجام، قطعات مورد نیاز برای این هواپیما تهیه و هواپیما فعال شد، اضافه کرد: این هواپیما اورهال نشده و هیچ شرکت هواپیمایی مجاز به اورهال نیست بلکه ما چک ها را انجام می دهیم.

مدیرکل آموزش و بهسازی نیروی انسانی شرکت هواپیمایی آسمان گفت: برخی چک ها به نام چک A هر ۵۰۰ ساعت و برخی چک ها به نام چک c، هر ۵ هزار ساعت انجام می شود و این هواپیما در چک C بوده است.

عشایری افزود: این هواپیما از آخرین چک C، حدود ۸۰۰ ساعت پرواز کرده و حدود ۴ هزار و ۲۰۰ ساعت دیگر می توانست پرواز کند. آخرین چک این هواپیما در اکتبر سال ۲۰۱۷ میلادی یعنی حدود ۶ تا ۷ ماه پیش بوده است.

وی اظهار کرد: هر دو موتور این هواپیما یکی در سوئد و یکی در فرانسه، چک و تعمیر اساسی شد و تاکنون این هواپیما ۲۸ هزار و ۸۵۷ ساعت پرواز داشته و مجموع پروازهای ART شرکت آسمان تاکنون ۱۶۶ هزار ساعت بوده است.

مدیرکل آموزش و بهسازی نیروی انسانی شرکت هواپیمایی آسمان اضافه کرد: سقف پرواز هواپیمای "ای تی آر" ۲۵ هزار پاست و در مسیر تهران - یاسوج تا ۱۵ هزار و ۵۰۰ پا هواپیما می تواند ارتفاع کم کند و هواپیمای ما در این مسیر معمولاً در ۱۹ هزار یا ۲۰ هزار پا پرواز می کند و در برخی اوقات به علت وجود ابر تا ارتفاع ۲۵ هزار پا هم پرواز می کند.

عشایری با اشاره به اینکه هواپیمای "ای تی آر" از جمله هواپیماهای بسیار پیشرفته و مدرن است، گفت: این هواپیما مجهز به ELT بوده و استانداردهای لازم موقعیت یاب را داشته است.

مدیرکل آموزش و بهسازی نیروی انسانی شرکت هواپیمایی آسمان، گفت: به علت تحریم ها مشکلاتی داریم اما محال است که هواپیمایی را که دچار مشکل است به خط پرواز بیاوریم.

وی با تاکید بر اینکه هواپیمای ای تی آر پرواز تهران - یاسوج اشکالی نداشت، افزود: بسیاری از کشورها خواهان خرید هواپیماهای "ای تی آر" ما هستند با اینکه عمر سنّی آن ها زیاد است.

رییس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس نیز با حضور در این برنامه با اشاره به اینکه بخش حمل و نقل یکی از اساسی ترین بخش های توسعه پایدار است، گفت: این بخش رابطه مستقیمی با اقتصاد دارد و ارزش افزوده این بخش با تولید داخلی هر کشوری ارتباط تنگاتنگ و مستقیم دارد.

سیدحسن علوی افزود: هر کشوری که در بخش حمل و نقل سرمایه گذاری کند در واقع به بخش اقتصادی کمک کرده است.

وی با اشاره به اینکه در بخش حمل و نقل در کشورمان کمبود امکانات اعتباری و تحهیزاتی داریم، اضافه کرد: در اجرای دستور رییس مجلس شورای اسلامی درباره حادثه هواپیمای "ای تی آر"، کمیته بحران را با حضور آخوندی وزیر راه و شهرسازی، معاونان و تعدادی از مسئولین سازمان هواپیمایی کشوری تشکیل دادیم.

علوی گفت: با وجود گذشت ۱۴ ساعت از سقوط هواپیمای پرواز تهران - یاسوج به علت صعب العبور بودن و وضعیت بد آب و هوایی منطقه هنوز لاشه هواپیما پیدا نشده است. آنچه شنیده ایم، این است که حدود ۷ سال این هواپیما زمین گیر شده بود و در آبان هم تعمیر شد.

وی با بیان اینکه ارتفاع پرواز این هواپیما با قله دنا بسیار کم است، ادامه داد: ریسک این پرواز بسیار بالا بوده است و پرسش این است که در چنین شرایط آب و هوایی و جو ناپایدار منطقه آیا امکان انتخاب مسیر جایگزین نبوده است؟

علوی با اشاره به اینکه ۲۷۰ فروند هواپیما داریم، گفت: حدود ۵۰ درصد این هواپیماها به علت تحریم و مشکلات اقتصادی زمین گیر است. هواپیمای "ای تی آر" که دچار حادثه شد حدود ۲۴ سال و ۶ ماه عمر داشت.

وی اضافه کرد : متوسط عمر هواپیماها در جهان ۱۱ سال و در کشورهای حاشیه خلیج فارس ۶ سال و برای ما ۲۴ سال است که اخیراً پس از برجام با ورود هواپیماهای جدید این رقم در کشور ما به ۲۲ سال رسیده است.

رییس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه تعصب ملی و انگیزه در کشورمان کم شده است، گفت: با همین امکانات، باید مشکلاتمان را مدیریت کنیم و باید بلندمدت فکر کنیم.

علوی افزود: در قانون برنامه توسعه و قانون بودجه، خرید هواپیما از طریق بخش خصوصی و فاینانس و همچنین با کمک صندوق توسعه ملی انجام خواهد شد.

کد خبر 337725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.