مرمت گنبد مدرسه چهارباغ اصفهان رو به اتمام است

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان از پیشرفت ۸۰ درصدی عملیات مرمت گنبد مدرسه و مسجد تاریخی چهارباغ اصفهان خبر داد.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، فریدون الهیاری با اعلام این خبر گفت: با تامین اعتبار لازم، عملیات مرمت این بنای تاریخی تا پایان شهریور ۱۳۹۷ به طور کامل به پایان می رسد.

وی افزود: با توجه به آسیب های جدی که در کاشی‌کاری های گنبد این مسجد و مدرسه علمیه به وجود آمده بود، کار مرمت گنبد این مجموعه از سال ۱۳۹۱ آغاز و در سال جاری با توجه به اختصاص منابع مالی سرعت گرفت.

وی تاکید کرد: این گنبد دارای ۱۲ ترک (بخش) است و امیدواریم بتوانیم با توجه به شرایط جوی در زمستان، مرمت ۹ ترک آن را تا پایان امسال و ۳ ترک باقی مانده را با توجه به شرایط مالی تا پایان نیمه اول سال ۱۳۹۷ به اتمام برسانیم.

همچنین منصور عسگری، ناظر طرح مرمت این مجموعه تاریخی اظهار کرد: در سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۶ طرح مرمت دو ترک از شش ترک در دست مرمت این گنبد تاریخی با هزینه ای بالغ بر سه میلیارد و پانصد میلیون ریال با مشارکت مرمتگران میراث فرهنگی به اتمام رسید.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۹ ترک از مجموع ۱۲ ترک این گنبد مرمت شده است، گفت: برآوردها نشان می دهد بر روی این گنبد در حدود ۱۵۰ هزار قطعه کاشی قرار دارد که با طراحی بسیار زیبایی به صورت اسلیمی و خطائی بر روی آن طراحی و اجرا شده است، بنابراین جهت استحکام کاشی های مرمت شده بر روی گنبد مدرسه چهارباغ، سطح گنبد که دارای مساحتی در حدود ۶۳۰ متر مربع است با پوشش نانو استحکام بخشی شده و امید می رود که این گنبد تا ۲۰ سال آینده نیاز به مرمت اساسی نداشته باشد.

کد خبر 337675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.